17 سال از شروع کار اورژانس اجتماعی می‌گذرد، اما هنوز فعالیت‌های این نهاد در سراسر کشور فراگیر نشده و گسترش آن و رفع نیاز‌های شهروندان در انتظار توجه ویژه مسئولان است تا به این شکل برای توسعه سلامت اجتماعی کشور تصمیم‌هایی را که از پیش گرفته شده اجرایی کنند و مقدمات‌ دسترسی شهروندان را در سراسر کشور به خدمات اورژانس اجتماعی فراهم کنند.
کد خبر: ۹۸۴۱۴۲

یادآوری می‌شود گسترش خدمات اورژانس اجتماعی سبب قضا زدایی شده و به این شکل مساله اطاله دادرسی نیز که یکی از مشکلات جامعه است بر طرف می‌شود.

افزون براین با ارائه خدمات مناسب از سوی اورژانس اجتماعی می‌توان پذیرش اجتماعی افراد را بالا برد.

شخصی را تصور کنید که به دلیلی روانه زندان می‌شود، زندان رفتن چنین فردی برای خود او و خانواده‌اش مشکلاتی ایجاد می‌کند مثلا دید جامعه به آنها تغییر کرده و همسایه‌ها و آشنایان روابط خود را با چنین افرادی محدود می‌کنند.

این درحالی است که گسترش خدمات اورژانس اجتماعی می‌تواند مانع گسترش چنین آسیب‌هایی شود؛ زیرا پذیرش مداخلاتی که از سوی اورژانس اجتماعی صورت می‌گیرد برای شهروندان آسان تر است. مساله دیگر کیفیت خدماتی است که اورژانس اجتماعی ‌ارائه می‌کند. این خدمات باید سه ویژگی داشته باشد؛‌ بموقع ارائه شود، تخصصی باشد و در دسترس تمام شهروندان قرار گیرد. چنانچه خدمات اورژانس اجتماعی این فاکتورها را داشته باشد می‌توان امیدوار بود فعالیتش برای جامعه تغییرات مثبتی به ارمغان بیاورد. ایجاد تغییرات مثبت از طریق اورژانس اجتماعی در گرو بها دادن به این نهاد است، به این شکل که مسئولان برای رفع کمبودهایی مانند نیرو و تجهیزات همکاری لازم را داشته باشند.

با ورود رهبر معظم انقلاب و بیانات ایشان درباره آسیب‌های اجتماعی، امیدها برای چنین توجه‌هایی زنده شده است . شاید به همین خاطر است که در ماده 95 برنامه ششم توسعه، بندی به توسعه اورژانس اجتماعی اختصاص داده شده است.

به نظر می‌رسد با توجه ویژه به اورژانس اجتماعی بتوان شرایطی را ایجاد کرد که موانع برای فعالیت مناسب این نهاد برداشته شود ‌و خدمات ارائه شده از سوی اورژانس اجتماعی به جامعیت، کفایت، پایداری و استمرار برسد و در نتیجه آن بتوان مداخلات مناسبی در آسیب‌های اجتماعی داشت.

حسن موسوی‌چلک

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها