روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی می‌نویسد: بسیاری از اعضای خانواده سلطنتی عربستان برای جلوگیری از بروز نارضایتی عمومی در مورد افشای ثروتشان بسیار محتاط عمل می‌کنند. در مورد پادشاه عربستان اما وضعیت به گونه دیگری است. ملک سلمان در حال حاضر املاک و دارایی‌های قابل‌توجهی در فرانسه دارد. آمارها حاکی است او مالک ده‌ها آپارتمان در منطقه 16 پاریس، یکی از مناطق اعیان‌نشین و مرفه این شهر است که ارزش آنها به حدود 35 میلیون دلار می‌رسد.
کد خبر: ۹۸۳۹۷۵

او همچنین یک قصر ییلاقی لوکس در ساحل «کوت دِ زیور» فرانسه و یک قصر در شهر ماربلا در جنوب اسپانیا دارد. پادشاه از دریای سرخ تا خلیج‌فارس تعداد زیادی کاخ با ستون‌های مرمر و فضایی دنج دارد که کلکسیون کاخ‌های وی را تکمیل می‌کند.

اما کاخ ملک سلمان در شهر طَنجه مراکش که نزدیک جبل‌الطارق بین دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس واقع شده، خلوتکده موردعلاقه وی است. برای این‌که عکسی از این مجموعه مجلل و مرموز منتشر نشود، هر کس که وارد آن می‌شود باید تلفن همراه و دوربین خود را تحویل دهد. با این‌حال یک فعال رسانه‌ای که با نام مستعار «مجتهد» فعالیت می‌کند، برخی اسرار آل سعود را ازجمله ریخت‌وپاش‌های سلطنتی، هزینه‌ها، کاخ‌ها، ‌خودروهای لوکس و ولخرجی‌ها را افشا کرده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و اطلاع‌رسانی عربستان در بیانیه‌ای کتبی گفته است این ولخرجی‌ها از حساب شخصی پادشاه هزینه شده و در آنها از بودجه دولتی استفاده نشده است. با وجود شبکه امنیت اجتماعی قوی از جمله تحصیلات رایگان و بیمه‌های درمانی، سعودی‌های فقیری در این کشور وجود دارند و بسیاری افراد از طبقه متوسط جامعه، به زحمت می‌توانند درآمد مکفی برای گذران زندگی خود به دست بیاورند.

این در حالی است که شاهزاده‌های عربستان سعودی از امتیازاتی مانند بیمارستان‌هایی شبیه به قصر، هتل‌های 5 ستاره و ترمینال‌های مخصوص خاندان سلطنتی در فرودگاه‌ها بهره‌مند می‌شوند. اما حتی در خانواده‌های سلطنتی نیز تفاوت‌های زیادی بین وارثان بی‌واسطه پادشاه با عموزاده‌هایی که در حاشیه هستند، وجود دارد.

شاهزاده ولید بن طلال، سرمایه‌گذار میلیاردر، به سفیر آمریکا گفته است که درآمد حاصل از فروش یک میلیون بشکه نفت در روز صرف برنامه‌هایی می‌شود که تحت نظارت مستقیم پادشاه و شماری از شاهزادگان ارشد قرار دارد.

طبق یادداشتی که یکی از دیپلمات‌های آمریکایی در سال 2007 نوشته است، شاهزاده بندر بن سلطان، یکی از سفرای عربستان در آمریکا، و شاهزاده عبدالعزیز بن فهد، یکی از پسران مورد علاقه ملک فهد، با فروش زمینی در شمال جده که قرار است تبدیل به یک کلانشهر شود، صدها میلیون دلار به جیب زدند.

مدیر یکی از شرکت‌های مشهور مد در لس‌آنجلس در همین رابطه می‌گوید اعضای خاندان سعودی برای خرید لباس‌های مجلل و کیف‌هایی از جنس تمساح که با طلا و الماس تزئین شده بود، صدها هزار دلار هزینه می‌کنند. خاندان سعودی در خصوص نحوه ادامه دادن به سیاست‌ها دچار اختلاف‌نظر هستند و درباره طرح‌های اصلاحات اقتصادی محمد‌بن سلمان، وزیر و جانشین ولیعهد عربستان، و جنگ‌افروزی او در خاک یمن تردید دارند.

انتقاد از خاندان سلطنتی نیز خطراتی را به همراه دارد. سه شاهزاده سعودی مقیم خارج که علیه سیاست‌های عربستان سخنانی را مطرح کرده بودند، بعد از روی کار آمدن ملک سلمان ناپدید شده‌اند. گمان می‌رود این افراد به عربستان بازگردانده شده‌اند تا نتوانند مخالفت‌های خود را بیان کنند. در همین حال، یک سخنگوی سعودی می‌گوید این سه نفر زندانی نشده و در بازداشت خانگی نیز به سر نمی‌برند.

شاهزاده خالد که در آلمان در تبعید به سر می‌برد، گفت محمد بن سلمان در حالی که بر سیاست‌های ریاضتی نظارت می‌کند، نمی‌تواند حامیان خود را در این زمینه تحت فشار قرار دهد زیرا در آن صورت به تاج و تخت نخواهد رسید. خالد ادامه داد: «او (محمد بن سلمان) بدون جلب حمایت خاندان سلطنتی به پادشاهی دست نخواهد یافت.»

پیش‌بینی‌های مربوط به وجود اختلاف‌ها در خاندان آل‌سعود و احتمال این‌که قدرت را از دست بدهند طی دهه‌های گذشته بارها مطرح شده است.

منبع: پرس‌تی‌وی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها