رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان این‌که 50 درصد اختلالات روان‌شناختی زیر 14 سالگی و 75 درصد آن زیر 24 سالگی آغاز می‌شود، گفت: توجه به عوامل اجتماعی پیش از تولد تا دوران سالمندی مورد تاکید است؛ زیرا 25 درصد افراد جامعه به نوعی با اختلالات روانی دست‌به گریبان هستند.
کد خبر: ۹۸۱۳۷۸

به گزارش جام‌جم،‌ انوشیروان‌ محسنی بندپی‌ در کنگره بین‌المللی توسعه مطالعات اجتماعی سلامت افزود:‌ زنان 1.3 درصد بیشتر از آقایان در معرض اختلالات روانی و افسردگی هستند ‌.

به گفته او، افراد بیوه بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به اختلالات روانی قرار دارند.

آن طور که رئیس سازمان بهزیستی توضیح داد، حدود دو میلیون و 600 هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارند که یک‌میلیون و 800 هزار نفرشان افرادی هستند که همسرانشان فوت کرده‌اند، علاوه بر این 350 هزار نفر نیز همسر از کار افتاده دارند و ‌250 هزار نفر از آنان از همسر خود طلاق گرفته‌اند و در این بین 135 هزار نفر از زنان سرپرست خانوار نیز ازدواج نکرده‌اند.

محسنی بندپی تاکید کرد: باید شبکه سلامت روانی - اجتماعی کشور و دید‌بانی ملی شاخص‌های سلامت روانی ـ اجتماعی کشور و همچنین سیستم سنجش تاثیرات اجتماعی طراحی شود و استقرار یابد.

‌او یادآور شد: یکی از مشکلات موجود در جامعه امروز اختلالات روانی است،‌ و ‌حدود 200 هزار نفر در کشور دارای اختلالات روانی مزمن هستند.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به ابعاد سلامت مشتمل بر جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی تصریح کرد: همبستگی اجتماعی، شکوفایی اجتماعی، انسجام اجتماعی، پذیرش اجتماعی و مشارکت اجتماعی از شاخص‌های سلامت اجتماعی به شمار می‌روند. محسنی بندپی عنوان کرد: تحقیقات نشان داده که 70 درصد همبستگی مثبت بین فقر و اختلالات روانی شایع وجود دارد؛ لذا به منظور ارتقای سلامت روان در کشور این موضوع باید در اولویت‌های نظام سلامت قرار گیرد.

او اجتناب از رویکردهای کوتاه‌مدت صرف، عدالت در سلامت روان در تمامی استراتژی‌ها و داشتن سیاست‌های کشوری را از عوامل ارتقای سلامت روان برشمرد‌.

محسنی بندپی در خصوص روند پیر‌شدن جامعه نیز یادآور شد: براساس مطالعات و پیش‌بینی‌های انجام شده تا سال 2050 جمعیت زیر 15 سال و جمعیت بالای 60 سال در کشور برابر می‌شود که باید برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه داشته باشیم. متاسفانه امروز شاهد شیوع افسردگی در دهک‌های 10 تا 15 سال جامعه هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها