افراد کمالگرا و مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی از قانون و ترتیب خاصی در چیدمان میز کارشان پیروی می‌کنند.
کد خبر: ۹۸۰۱۱۴

به گزارش باشگاه خبرنگاران، رفتار و نحوه لباس پوشیدن افراد، ارتباط مستقیمی با شخصیت افراد دارد، ولی شاید کمتر کسی باشد که به ارتباط بین چیدمان میز کار و شخصیت اشخاص فکر کرده باشد.

دکتر مینا پورفرخ، روان‌شناس درخصوص چیدمان میز کار با شخصیت افراد بیان کرد: به طور معمول افراد منضبط، میز کار بسیار مرتب و منظمی دارند و از این‌که همکارشان در محل کار وسیله‌ای را از آنها قرض بگیرد، حس خوبی ندارند، زیرا این اشخاص تعصب ویژه‌ای به املاک و دارایی‌های خود دارند.

به گفته وی، افرادی که از نظر شخصیت به اختلال شخصیت وسواس(OCP) مبتلا هستند در ذهن آنها همه مسائل پوشه‌بندی و نظم خاصی دارد و همین نظم و ترتیب را در چیدمان میز کار خود به کار می‌گیرند. البته این نکته حائز اهمیت است که این نظم فراتر از ترتیب خاصی است که افراد باید داشته باشند تا به آرامش برسند و جنبه آزاردهنده برای افراد دارد.

این روان‌شناس با اشاره به این‌که افراد مبتلا به اختلال شخصیت از محیط نامرتب و بی‌نظم گریزان هستند، عنوان کرد: به طور معمول این افراد از بی‌نظمی دچار تنش و اضطراب می‌شوند و رفتارهای هیجانی و شتاب‌زده‌ای را از خودشان نشان می‌دهند. گاهی نظم و ترتیب بیش از حد در چیدمان اتاق و میز کار ناشی از کمالگرایی و ایده‌آل‌طلبی افراد است، اشخاصی که دارای این ویژگی هستند باید در همه کارها و امور، بهترین باشند.

وی با بیان این‌که افراد کمالگرا وسواس خاصی را در انتخاب وسایلشان به خرج می‌دهند و در خرید دقت و زمان زیادی را صرف می‌کنند، تصریح کرد: ایده‌آل‌طلبی برخلاف تصور عموم، نقطه قوت افراد نیست، بلکه یک ترمز است که آرامش را از شخص سلب می‌کند.

برخی افراد مبتلا به اختلال شخصیت، خودشان از این وضعیت رضایت دارند و احساس نمی‌کنند که دچار اختلال هستند، ولی سایر اعضای خانواده، دوستان و بستگانشان از رفتار آنها رنج می‌برند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها