یادداشت اختصاصی جام جم آنلاین؛

جشنواره نوزدهم، سنگ محک تولیدات استانی

بر هیچ کس پوشیده نیست که رسانه های جمعی، نقش بسزایی در شکل گیری افکار مخاطبان خود دارد و البته از این طریق در تغییراتی که در جامعه شکل می گیرد سهیم هستند.
کد خبر: ۹۷۹۸۵۸
جشنواره نوزدهم، سنگ محک تولیدات استانی

رسانه با پیام های ارسالی خود، ذهن مخاطبی که درگیر فعالیت های روزمره است را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد و شاید از این رو باشد که صاحب نظران زیادی، رسانه را به معنای واقعی قدرتمند می دانند.
در چنین شرایطی، رسانه ملی و شبکه های استانی آن در کشور ما به دلایل متعدد، بیش از سایر رسانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه آنکه میزان پوشش بالای رادیو و تلویزیون استانها و تمرکز بر مزیت های نسبی نظیر طبیعت، ابنیه، مفاخر، خوراک و پوشاک محلی و فلسفه آنها و امثال آن، نقش ویژه و جایگاه تأثیرگذاری را برای شبکه های استانی صداوسیما مهیا و تعریف کرده است.
به نظر می رسد این نقش آفرینی ها می بایست همواره به فراخور شرایط زمانه و گسترش انواع رسانه ها ،به روز شده و مستظهر به خلاقیت و نوآوری دمادم شوند چرا که فضای رسانه ای آینده با آنچه که در حال حاضر شاهد آن هستیم کاملاً متفاوت خواهد بود. شرکت های بزرگ رسانه ای که تحت مالکیت خصوصی قرار دارند تنها به دنبال توزیع و انتقال محتوا در تمام لایه ها و بسترهای مختلف اجتماعی هستند، تعداد مخاطبان آنلاین همانند بالن در حال اوج گرفتن است، پهنای باندها بیشتر و نسل دیجیتال به سرعت فرسوده خواهد شد و شاید از همه مهمتر، رقابت در جلب اعتماد به جنگی برای جذب و نگهداشت مخاطب بیشتر تبدیل شده و برخی رسانه ها برای نیل به این هدف، بی مهابا سایرین را منکوب می کنند.
در چنین فضایی، شبکه استانی به عنوان رسانه ای فراگیر که در آن اصحاب رسانه با حرفه ای گری مبتنی بر تقیدات دینی و خلاقیت فعالند باید بتوانند جلوه ای از معرفت بخشی، آگاه سازی و اطلاع رسانی را در حوزه فرهنگ انسانی به نمایش بگذارند و مبانی معرفت شناختی خود را از نظریه های رایج ارتباطات که عمدتاً ریشه در تعالیم غربی دارند، جدا کرده و به اصول و آموزه های اسلامی اتکا نماید و بیش از گذشته به کارکرد اصلی شبکه تراز استانی که افزایش انسجام دینی، فرهنگی و اجتماعی جامعه در مسیر ارزش های اسلامی و تعالی انسان با مختصات اشاره شده در قرآن و احادیث است، متوجه باشد که در این صورت، پیشرفت و توسعه واقعی و مطلوب در استان نیز دست یافتنی خواهد بود...کما اینکه شعار جشنواره نوزدهم هم به درستی بر محوریت شبکه های استانی در پیشرفت و توسعه پایدار تأکید دارد و خوشبختانه با توجه به آشنایی عناصر مولف و موثر فرهنگی در استانها با نقش و تأثیر شبکه های استانی ،می توان امیدوار بود که متولیان طراحی، تدوین و اجرای برنامه های توسعه در استانها با کمک شبکه های استانی صداوسیما بتوانند در مأموریت خود توفیق یافته و برنامه های توسعه محور را در استانها به سرانجام برسانند.
بدیهی است شبکه های استانی صداوسیما به عنوان دیده بان متعهد مسایل استان در خصوص پردازش مسایل و تعیین اولویت های توسعه استان نیز برای مسوولان استانی کمک بسیار خوبی هستند.
ناگفته پیداست که رسانه هایی با مختصات شبکه های استانی ما در کنار تقویت مزیت های نسبی خود می بایست با طراحی برخی موقعیت ها نظیر جشنواره که ارزشیابی و ارزیابی را در بطن خود دارد، با درنگی حرفه ای در آفرینش های رسانه ای خود بنگرد و این درافتادن به محک خودخواسته را به مثابه مجرایی برای نیل به ورزیدگی کامل حرفه ای تلقی کنند. ورزیدگی حرفه ای که برای نقش آفرینی های مطمئن در سپهر رسانه ای رقابتی و جنگ تمام عیار پیش رو که شواهد آن مدتهاست خودنمایی می کند، ضرورتی انکار ناپذیر است. بنابراین لازم است از همه کسانی که با وجود دشواری های برگزاری این جشنواره فراگیر، تمهیدات مقتضی برای گردهم آیی و از آن مهمتر زمینه سازی برای هم افزایی هنرمندان شریف و سختکوش استانها را فراهم آوردند تشکر کنم.

علی صادق مقدسی – مدیرکل صدا و سیمای مرکز مازندران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها