کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جام‌جم:

ترامپ خارج از ساختارهای آمریکا به قدرت رسید

پاسخ‌های دکتر سید رسول موسوی، کارشناس مسائل بین‌الملل را به سوالات جام‌جم درباره ترکیب و کیفیت کابینه ترامپ بخوانید:
کد خبر: ۹۷۹۰۰۳

چرا دونالد ترامپ از نظامیان و میلیاردرها در کابینه خود استفاده می‌کند. آیا آوردن این افراد به کابینه باعث تحقق شعارهای ترامپ در بازگرداندن شغل به داخل و عظمت آمریکایی می‌شود؟

واقعیت این است که ترامپ خارج از ساختارهای آمریکا به قدرت رسید. در حقیقت، افرادی که سابقه سیاسی را داشتند به نوعی مقابل ترامپ قرار گرفتند. در ادامه این روند طبعا ترامپ مجموعه‌ای را انتخاب می‌کند که کمترین چالش را در دوران انتخاباتی با وی داشتند.

حضور نظامیان در کابینه نیز در این راستا است و به نظر می‌رسد که نظامیان بیشتر خواسته ترامپ را برآورده می‌کنند. بحث در این باره که آیا عظمت آمریکا با این انتخابات بازمی‌گردد یا خیر جای تامل دارد، چرا که ترامپ در شعارهای انتخاباتی و کتابش تاکید کرده که اگر آمریکا قرار است وظیفه پلیس دنیا را برعهده داشته باشد، دیگران باید هزینه نظامی را پرداخت کنند و شاید بتوان این موضوع را به معنای بازگرداندن عظمت دانست.

شما فرمودید که کابینه ترامپ حالت اطاعت را از وی دارند، اما ترامپ در گزینه‌های خود افرادی را انتخاب می‌کند که با شعارهایش مشکل دارند، به طور مثال وزیر خارجه هم نظر با ترامپ در بحث آب و هوایی و تجارت آزاد نیست. به نظر شما وزیر خارجه چطور می‌تواند درباره موضوعاتی صحبت کند که با رئیسش یکسان نیست؟

در ارتباط با وزیر خارجه همچنان جای بحث است. البته اگر وزیر خارجه بعضا یک سلسله حرف‌هایی را مطرح می‌کند که به لحاظ گفتمان با ترامپ هم نظر نیست، نباید تعجب کرد چون دیپلمات می‌تواند در قالب ادبیاتی صحبت کند که مورد قبول شنونده باشد، اما نیت رئیس را دنبال کرده و در معنا طور دیگر عمل کند. در نهایت فکر نمی‌کنم ترامپ وزیر خارجه‌ای را روی کار بیاورد که با وی در تعارض است.

ترامپ در ادامه برای تائید این افراد از سوی کنگره با چه چالش‌هایی و از سوی چه حزبی مواجه می‌شود؟

کابینه هم‌اکنون در درون چالش نخواهد بود و ترامپ افرادی را انتخاب می‌کند که قول همکاری با وی را می‌دهند و به نظر نمی‌رسد که ترامپ در ابتدای کار خود چالش‌هایی داشته باشد. واقعیت این است که حتی حزب جمهوریخواه که به نوعی طرفدار ترامپ بود، خود با وی مساله داشته و دارد. در حقیقت، باید ببینیم ترامپ در چه زمینه‌هایی صحبت می‌کند. اگر بحث مربوط به چین باشد نوع برخورد با احزاب متفاوت خواهد بود، اما در مورد روسیه و خاورمیانه نمی‌توان به صورت کلی حکم داد. باید ببینیم رئیس جمهوری که وارد کاخ سفید می‌شود چه می‌گوید و چه لوایحی را به کنگره می‌فرستد و در آن زمان می‌توان اظهار نظر دقیق کرد. در عین حال «تروریسم» مهم‌ترین چالش آمریکا در خاورمیانه است. اگر ترامپ مقابل تروریسم داعشی قرار بگیرد، مقابل عربستان و قطر قرار خواهد گرفت و اگر سیاست قبلی را ادامه دهد با چالش داعش مواجه است.

معصومه زارع

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها