همه ما تاثیر قندها را بر اندازه دور کمر خود می‌دانیم، اما مطالعات جدید نشان می‌دهد، قندها همچنین باعث عملکرد نامناسب مغز ازجمله ضعف حافظه و کاهش فعالیت ادراکی می‌شوند. اینها مواردی است که باید درباره قندها بدانید:
کد خبر: ۹۷۸۵۰۰

همه قندها مضر نیستند

بدن ما بسیاری از مواد غذایی را که می‌خوریم، به قند تبدیل می‌کند. قندهای خوب مثل گلوکز از کربوهیدرات‌هایی مثل نان و پاستا تولید می‌شوند و سوخت تمام سلول‌های بدن ازجمله مغز را تامین می‌کنند. نوع دیگر قند، فروکتوز است که وقتی از طریق میوه و سبزیجات وارد بدن می‌شود، بی‌ضرر است، اما وقتی منبع آن غذاهای فرآوری شده، سس‌های سالاد و مواد غذایی ناسالم باشد، می‌تواند برای سلامت مضر باشد. محققان دانشگاه کالیفرنیا می‌گویند، فروکتوز نمی‌تواند هورمون‌هایی مثل انسولین را که به احساس سیری کمک می‌کند، تحریک کند.

قند، معتادکننده است

مقدار بسیار کمی قند باعث می‌شود مغز، دوپامین یعنی هورمونی را که تحریک‌کننده امیال و انگیزه‌های ماست، آزاد کند. دوپامین همان هورمونی است که معتادان به دارو و مواد مخدر را به مصرف بیشتر این مواد تحریک می‌کند. مطالعه دانشگاه کالیفرنیا نشان داد، افرادی که مصرف فروکتوز آنها بیشتر از گلوکز است، احساس گرسنگی و میل به غذای بیشتری دارند.

قند، پوست را پیر می‌کند

فقط نور خورشید مقصر نیست. قند زیاد نیز با شکستن کلاژن و الاستین پوست، از بازسازی پوست جلوگیری می‌کند. یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از ایجاد چین و چروک پوست، به حداقل رساندن مصرف قند یا حذف آن است.

قند، حسگر پرخوری را غیرفعال می‌کند

این که میزان زیاد قند ما را چاق می‌کند یک حقیقت است، اما محققان بتازگی دریافته‌اند، مصرف مزمن قند، سیستم آنورکسی ژنیک اکسی توسین یا حسگری را که از پرخوری جلوگیری می‌کند، غیرفعال می‌کند. وقتی مغز، هورمون‌هایی را که سیری ما را علامت‌دهی می‌کنند آزاد نکند، احتمال این که ما به غذاخوردن ادامه دهیم، افزایش می‌یابد.

قند، فاکتور BDNF را کاهش می‌دهد

BDNF یا فاکتور نرون‌زایی مشتق شده از مغز، به مغز در یادگیری و تشکیل حافظه جدید کمک می‌کند. وقتی سطح این فاکتور پایین باشد، حافظه و قدرت یادگیری موارد جدید در ما کاهش می‌یابد. برخی محققان حتی می‌گویند، میان BDNF و آلزایمر، افسردگی و زوال عقل ارتباط وجود دارد.

ترک قند، عوارض دارد

حذف قند از رژیم غذایی می‌تواند تاثیراتی مثل ترک دارو داشته باشد. نخستین و مهم‌ترین راه قطع وابستگی به قند، ایجاد تغییر عمده در رژیم غذایی است. محققان می‌گویند، بهترین راه کاهش دریافت فروکتوز، کاهش مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی است که معمولا منبع اصلی فروکتوز در رژیم‌های غذایی به شمار می‌آید.

منبع: Medical Daily

مترجم: یاسمین مشرف

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها