اتحادیه های صنفی در گفتگو با جام جم آنلاین :

کافی شاپ ها و رستوران ها حق ندارند حق سرویس بگیرند / برخورد می کنیم

در حالیکه روسای اتحادیه های رستوران داران و کافی شاپ ها تا کید می کنند که گرفتن حق سرویس از سوی واحد های صنفی تخلف است اما همچنان مردم نسبت به دریافت حق سرویس ازسوی برخی رستورانها و کافی شاپ ها اظهار نارضایتی می کنند .
کد خبر: ۹۷۶۲۳۵
کافی شاپ ها و رستوران ها حق ندارند حق سرویس بگیرند / برخورد می کنیم

به گزارش خبرنگارجام جم آنلاین ،بر اساس ماده ۵۷ قانون اصلاح قانون نظام صنفی مصوب سال 92 عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت به بهایی بیش از نرخ‌های تعیین شده و هر نوع عملی که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمت به زیان خریدار شود، از مصادیق گرانفروشی است ، بنابراین از آنجائیکه دریافت هر گونه مبلغی تحت عنوان حق سرویس موجب افزایش نرخ اغذیه و نوشیدنی ها ی مورد عرضه در این مکانها می شود به نوعی گرفتن وجه اضافی از مشتریان از مصادیق گرافروشی است .

علی اصغر میرابراهیمی رییس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس درگفت و گو با جام جم آنلاین در پاسخ به این پرسش که با توجه به غیر قانونی بودن گرفتن حق سرویس در واحدهای تحت پوشش شما تا کنون چه اقدامی انجام داده اید گفت :دریافت حق سرویس از مشتریان که توسط برخی رستوران ها انجام می شود، خلاف و غیرقانونی است و اگر مواردی دیده شود حتما با آن برخورد می شود اما از یاد نبریم که 80 درصد مکانهایی که غذا عرضه می کنند رستوران نیستند زیر نظر اتحادیه های دیگر مانند اغذیه فروشی ،اتحادیه کباب و خورش و... فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه حدود 6 اتحادیه همگن در زمینه عرضه غذا فعالند گفت : اتحادیه چلوکباب و خورش ، کباب و حلیم ، اغذیه مواد غذایی ،تالارپذیرایی و مهمانخانه و هتل داران از جمله این اتحادیه ها ی همگن هستند که غذا عرضه می کنند اما طبق قانون نظام صنفی به جز صنف هتل داران باقی واحد ها مجاز به گرفتن حق سرویس نیستند.

وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده 9 درصد، هزینه سربار که بسته به نوع رستوران، تعداد کارگران، پرسنل و فاکتورهای دیگر مشخص می‌شود و در نهایت قیمت تمام شده غذا عواملی هستند که قیمت غذا را تعیین می‌کنند ودیگر نیازی به گرفتن وجه اضافه به اسم حق سرویس وجود ندارد اما برخی از رستوران‌ها کم لطفی کرده و از مشتریان حق سرویس دریافت می‌کنند که این کار صحیح نیست و نباید اینگونه باشد.

میرابراهیمی با بیان اینکه قیمت‌گذاری غذا در رستوران‌ها و سلف سرویس ها رقابتی است، افزود : 60 تا 70 درصد قیمت غذا را نوع مواد مورد استفاده در آن تعیین می‌کند که براساس نوع کیفیت مواد مورداستفاده درغذاها قیمت‌گذاری انجام می‌شود.

رییس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس همچنین با بیان این‌که حدود 30 سلف سرویس در تهران فعالیت می کنند ادامه داد : رستوران‌ها و سلف سرویس‌ها براساس نوع جدولی که تعیین کرده‌ایم قیمت‌گذاری خود را انجام می‌دهند و بعد از تعیین قیمت غذا 20 درصد سود حاصله خود را منظور کرده و قیمت نهایی غذا تعیین می‌شود.

میرابراهیمی یادآور شد: در رده‌بندی رستوران‌ها سه نوع درجه‌بندی داریم که عواملی از جمله دکور و طراحی، پارکینگ، متراژ، همکف بودن و فاکتورهای دیگر از عواملی است که در تعیین نوع درجه رستوران تاثیرگذار است.

از سوی دیگر اسکندرآزموده رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان بستنی، آبمیوه و کافی شاپ نیز در گفت و گو با جام جم آنلاین گرفتن هر گونه وجه اضافی را از سوی کافی شاپ ها تحت عنوان حق سرویس غیر قانونی دانست و گفت : بازرسان اتحادیه به طور مرتب از کافی شاپ ها بازدید دارند و اگر موارد تخلفی دیده شود با آنها برخورد می شود .

وی افزود : معمولا اگر تخلفی وجود دارد از سوی واحد های بدون مجوز صورت می گیرد . هم اکنون حدود 250 کافی شاپ دارای پروانه کسب در تهران فعالند و حدود 180 کافی شاپ نیز بدون مجوزفعالیت می کنند و اگر تخلفی هم صورت گیرد اکثریت از سوی واحد های بدون مجوزصورت می گیرد .

آزموده از مردم خواست در صورت دیدن هر نوع تخلفی در زمینه گرفتن حق سرویس از سوی کافی شاپ ها با شماره 66935910 تماس گیرند .

به گزارش جام جم آنلاین پیش ازاین نیز سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان با غیر قانونی دانستن گرفتن هر گونه حق سرویس از مردم خواسته بود که در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه‌، مراتب را از طریق تلفن ۱۲۴ به سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات مردمی سازمان‌های صنعت‌، معدن و تجارت استان‌ها و یا اتحادیه مذکور در سراسر کشور اعلام تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی ویسی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
۰
۰
باسلام:
تاجایی كه من خبر دارم و حضور داشتم اكثر رستوران ها حق سرویس می گیرند و خیلی واضح روی فاكتور می نویسند.اگه تخلفه پس چرا مالكان رستوران ها بی اطلاع هستند. چون اگه خبر دار بودن روی فاكتور اینو نمی نوشتند.

نیازمندی ها