استکبــارستیزی و عدالت‌خواهی مهم‌ترین رهاورد امام(ره) در پیروزی انقلاب اسلامی بود که در فضای دانشگاهی تقویت شد. پیام امام(ره) برای تشکیل تشکل آرمانی اسلامی به همراه ارائه‌ چارچوب‌های اسلام ناب به سایر اقشار، عدالت‌خواهی و مردم‌گرایی و مقابله با التقاط، تحجّر، اشرافیت و استکبارستیزی تلاشی است که ایشان در گفتمان‌سازی ـ به طور خاص ـ در دانشگاه صورت می‌دهند.
کد خبر: ۹۷۵۱۵۷

از منظر رهبر انقلاب، عدالت‌خواهی شأن و تکلیف همیشگی و ثابت جنبش دانشجویی است و باید به گفتمان غالب محیط‌های دانشجویی مبدل شود: «یک لحظه از درخواست و مطالبه‌ عدالت کوتاهی نکنید؛ این شأن شماست.»

نقش جنبش دانشجویی در صیانت گفتمانی انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری، صفحات پرافتخاری دارد که نادیده گرفتن یا انکار آن شایسته نیست. ترویج گفتمان عدالت‌خواهی، بی‌تردید یکی از مهم‌ترین کارکردهای جنبش دانشجویی در طول حیات آن بوده است که نمونه آن ـ به فرموده‌ رهبر معظم انقلاب ـ گفتمان‌سازی اصولگرایانه‌ دانشجویان در سال‌های منتهی به روی کار آمدن اصولگرایان در عرصه خدمت به مردم بوده است. ظهور مجلس هفتم و از آن بارزتر روی کار آمدن رئیس‌جمهوری با شعار عدالت‌خواهی در سوم تیر نشان داد که جنبش دانشجویی توانسته با موفقیت گفتمان انقلاب اسلامی و عدالت‌خواهی را باز تولید و به عرصه اجتماعی و سیاسی بکشاند و از این پس باید به تثبیت آن در ساختارهای سیاسی و نهادی بپردازد. بازخوانی و تکرار گفتمان امام(ره) و خط امام(ره) به صورت عینی، تئوری‌پردازی گفتمان عدالت، بررسی تحلیلی بعضی موارد فسادزا، تولید محتوا، راه حل و مطالبه از مسئولان در آن حوزه، احساس مسئولیت در مقابل اصل 44 و خصوصی‌سازی‌های افسارگسیخته و طرح هدفمندی یارانه‌ها، زنده کردن آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی همچون مساله‌ فلسطین و بیداری اسلامی با تجمع‌های پی در پی مقابل سفارتخانه کشورهای عربی و غربی و فعالیت‌های گسترده و پرحجم شهری در ایام محاصره و جنگ غزه، نقد بی‌پروای درون گفتمانی جناح‌ها و حاکمیت مانند انتقاد از مدرک دکترای مرحوم کردان، وزیر کشور دولت عدالت‌خواه نهم، به صحنه آوردن هنر انقلابی و استفاده از ظرفیت نیروهای انقلابی خارج از دانشگاه، تغییر روابط درونی تشکل‌های مختلف جنبش دانشجویی، شکستن انحصار و هژمونی یک جناح سیاسی خاص در دانشگاه‌ها، حل برخی مسائل اجتماعی مانند کارتن‌خوابی، مقابله با تخریب مزار شهدا و خصوصی شدن آموزش عالی، نظام سلامت، آموزش و پرورش و رواج فرهنگ مطالبه از مسئولان، مقابله با تجدیدنظرطلبان و ساختارشکنان، مطالبه جدی درباره مفاسد اقتصادی و تجمع‌ها در برابر دستگاه قضا و... عرصه‌هایی است که محل ورود دانشجویان عدالت‌خواه بوده و نشان می‌دهد جنبش دانشجویی در تحقق بخشیدن به گفتمان عدالت‌خواهی مصمم است.

همچنین در جریان فتنه 88، جریان دانشجویی سبز به پشتگرمی اساتید سکولار و روشنفکران به همراهی با فتنه‌گران برخاست؛ اما در مقابل جنبش اصیل دانشجویی با پشتوانه اراده ملت مستضعف و حمایت امام امت تاب مقاومت نیافت. نقش دانشجویان به عنوان «افسران جنگ نرم» در مقابله تئوریک و تشکیلاتی با انقلاب مخملی غرب و جریان اپوزیسیون و حضور دانشجویان آگاه در گردهمایی روزهای 16، 17 و 18 آذر 88 و نیز حماسه 9 دی و 22 بهمن مصادیق روشنی
از این ادعاست.

رضا قلعه‌نوعی / دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها