ارسال قبوض جدید به در منازل، مردم را با شوک جدید افزایش قیمت مواجه کرد، که این افزایش قیمت بدون اطلاع‌رسانی قبلی بار مالی مضاعفی بر خانوارها تحمیل خواهد کرد.
کد خبر: ۹۷۳۷۶۱

چندی پیش ستار محمودی، قائم مقام وزیر نیرو در یک نشست خبری درباره افزایش 10 درصدی قیمت برق مشترکان خانگی اظهار نظر کرد و با تاکید بر این که گرانی 10 درصدی تعرفه برق، موضوع جدیدی نیست، گفت که امسال با توجه به قانون مصوب و اجازه دولت، برق مصرفی و تعرفه‌ها 10 درصد به‌صورت میانگین افزایش یافت که این موضوع، ‌از ابتدای امسال اعمال شده است. این در حالی است که این اقدام وزارت نیرو به یک‌باره صورت گرفته و وزارتخانه مذکور برای گرانی برق هیچ خبر یا اطلاع‌رسانی قبلی نکرده است و جالب این‌که برخی مسئولان وزارت نیرو عنوان می‌کنند که اعمال این گرانی با مجوز مجلس بوده و دولت کار غیرقانونی نکرده است، در حالی که نمایندگان مجلس معتقدند هیچ افزایش قیمتی در بودجه سال 96 پیش‌بینی نشده است.

حتما پیگیری می‌شود

حسن بهرام‌نیا در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اعمال افزایش 10 درصدی تعرفه برق از اول مهرماه سال جاری، گفت: در قانون بودجه سال 95 هیچ گونه افزایش قیمتی برای برق خانگی پیش‌بینی نشده است و کمیسیون انرژی قطعا افزایش 10 درصدی قیمت برق را پیگیری می‌کند.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که افزایش حامل‌های انرژی در شرایط کنونی به مصلحت نیست، افزود: شرایط کنونی و وضعیت معیشتی مردم اقتضاء نمی‌کند که دولت و وزارت نیرو افزایش 10 درصدی قیمت برق را در دستور کار خود قرار دهند.

بهرام‌نیا با اشاره به این‌که هرگونه ارائه خدمات به ایجاد زیرساخت‌ها، تعمیر، پالایش و نگهداری نیاز دارد، ادامه داد: با توجه به نرخ تورم کشور‌، قیمت ارائه و تولید خدمات هزینه‌های سربار وزارت نیرو افزایش می‌یابد، اما وزارتخانه مذکور برای جلوگیری از ضرر و زیان و کاهش هزینه سربار باید به راهکار و سازوکاری دیگر متوسل شود.

دولت تعرفه را به حالت اولیه بازگرداند

قاسم ساعدی، نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اعمال افزایش 10درصدی تعرفه برق از اول مهرماه سال جاری، گفت: استدلال مسئولان این بوده که با توجه به قانون هدفمندی یارانه‌ها به آنها تفویض اختیار شده تا بر حسب منابع، استهلاک، تامین و توسعه تولید برق، قیمت آن را افزایش دهند.

وی با اشاره به این‌که برای گرانی برق هیچ خبر یا اطلاع‌رسانی صورت نگرفته و وزارت نیرو یک‌باره دست به چنین اقدامی زده است، ادامه داد: قیمت برق به تشدید رکود در میان صنایع منتهی می‌شود و افزایش قیمت برق صنایع به معنای بالا رفتن هزینه‌های تولید و در واقع شلیک تیر خلاص به صنایع و واحدهای تولیدی کشور است.

ساعدی یادآور شد: از سالی که دولت هدفمندی یارانه‌ها را آغاز کرده به طور پیاپی شاهد گرانی در بخش‌های مختلف انرژی بودیم، درحالی‌که رقم یارانه نقدی هیچ تغییری نکرده و همچنان برخی افراد ثروتمند که عمدتا مشترک پرمصرف انرژی نیز هستند، یارانه دریافت می‌کنند.

جبران کمبود نقدینگی وزارت نیرو با گرانی برق

احمد مرادی، عضوکمیسیون انرژی مجلس درگفت‌وگو با خانه ملت بیان کرد: یکی از مشکلات وزارت نیرو،کمبود نقدینگی و بالابودن هزینه‌های تولید و انتقال برق است و وزارت نیرو قصد دارد رفع کسری‌ها را با گرانی برق تامین کند، درحالی‌که باید خطوط انتقال برق را نوسازی کرده و هزینه‌های تولید را کاهش دهد.

این نماینده مردم درمجلس دهم افزود: بهترین اقدامی که دولت می‌تواند در این زمینه انجام دهد، رشد قیمت مشترکانی است که مصرف بالایی دارند، نه این‌که قیمت برق را در مناطق گرمسیر افزایش دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها