پس از آن‌که جیمی کارتر، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا از باراک اوباما خواست در آخرین روزهای زمامداری‌اش دولت فلسطین را به رسمیت بشناسد، مقامات آمریکایی این درخواست را نپذیرفته و آن را رد کردند‌. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: کشور به اصطلاح فلسطین در کمتر از 10 درصد از خاک اشغالی فلسطین مشروط به مذاکرات مستقیم خواهد بود.
کد خبر: ۹۷۳۶۳۷

وی درباره درخواست جیمی کارتر رئیس‌جمهور اسبق آمریکا مبنی بر لزوم برداشتن گام‌های لازم پیش از بیستم ژانویه به منظور موافقت دیپلماتیک آمریکا با عضویت کشور فلسطین برای تبدیل شدن به عضو کامل سازمان ملل متحد گفت‌: نظر ما تغییر نکرده است و معتقدیم فلسطینیان از طریق مذاکرات مستقیم به کشور دست پیدا کنند؛ مذاکراتی که به صلحی عادلانه، پایدار و جامع مبتنی بر راه‌حل دو کشور منتهی شود. موضع ما این است که به رسمیت شناختن کشور فلسطین پیش از حل آن از طریق مذاکره، نارس و شتابزده خواهد بود.

جیمی کارتر به عنوان حامی راه‌‌حل تاسیس دو کشور در سرزمین‌های اشغالی در یادداشتی با طرفداری از دولت باراک اوباما نوشت: «‌من به این نتیجه رسیدم که آمریکا می‌تواند آینده بحران اسرائیل و فلسطین را در شکل جدیدی قرار دهد. این اقدام باید پیش از ترک دفتر ریاست‌جمهوری توسط اوباما انجام گیرد. زمان بسیار کم است‌.» وی در نهایت پیشنهاد داد، اوباما دولت فلسطینی را در مرزهای سال 67 به رسمیت بشناسد‌. همزمان فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق نیز در اظهاراتی خواستار به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطین توسط اتحادیه اروپا شد. وی دیروز ضمن درخواست به رسمیت شناختن سریع دولت فلسطین از سوی کشورهای اروپایی گفت: راه‌حل عادلانه و فراگیر مساله فلسطین میسر نیست مگر با تشکیل دولت فلسطین مستقل، به پایتختی قدس‌شریف. وی از کشورهای جهان که تاکنون دولت فلسطین را به رسمیت نشناخته‌اند و در راس آنها برخی کشورهای اروپایی، مانند سوئد خواست سریعا با به رسمیت شناختن دولت فلسطین از خواسته‌های مردم فلسطین در رسیدن به حقوق قانونی خود حمایت کنند، زیرا این امر به تقویت امنیت، ثبات و صلح در خاورمیانه منجر می‌شود. درخواست‌های یاد شده در شرایطی مطرح می‌شود که به گزارش شبکه الجزیره، محمود عباس بار دیگر به عنوان رهبر جنبش فتح انتخاب شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها