فرقه انحرافی وهابیت در سال‌های اخیر به مدد دلارهای نفتی آل‌سعود توانسته رسانه‌های مختلفی را برای تحریف آموزه‌های اسلامی به راه انداخته و تفکر ضداسلامی و افراطی خود را گسترش دهد.
کد خبر: ۹۷۲۶۱۲

بیژن نوباوه، کارشناس رسانه و نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که تفکر وهابیت به جایی رسیده که امروز با تاسیس رسانه‌ها برای ارائه نظراتش هزینه‌های بسیار هنگفتی را در دنیا وکشورهای اسلامی صرف می‌کند تا به عنوان اسلام پیشرو، بر علیه شیعه فعالیت کرده و با جذب نیرو از کشورهای فقیر تروریسم را در جهان گسترش داده و چهره خشنی از اسلام به نمایش بگذارد. گفت‌وگوی جام سیاست را با این صاحبنظر حوزه رسانه بخوانید.

در حال حاضر شبکه‌های متعدد ماهواره‌ای و حساب‌های توئیتری مختلف در حمایت از وهابیت شکل گرفته است. رسانه‌های وابسته به این اندیشه انحرافی برای چه تشکیل شده و هدف از تشکیل آنها چیست؟

وهابیت یک شاخه از تفکر سلفی‌گری است و سلفی‌گری تفکری است که در بعضی از کشورهای اسلامی ازجمله مصر و عربستان سعودی شکل گرفته و اساس آن در دانشگاه الازهر مصر است. علمای سلفی و نوسلفی‌ها کسانی هستند که در دانشگاه الازهر رشد کرده و یک تفکر جدید را در اسلام ارائه می‌کنند که با تفکر اصیل و سنتی اسلام صددر صد مغایرت دارد. حدود 60 تا 70 سال است که سلفی‌ها فعالیت بسیار زیادی را شروع کرده‌اند و تبلور این تفکر را با توجه به قدرت مالی‌ سعودی‌ها می توان در کشور عربستان جست‌وجو کرد. سلفی‌ها طی چهار دهه گذشته بخصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی احساس خطرکردند، بنابراین تشکیلات بسیار گسترده‌ای را فراهم کردند و با صرف ده‌ها هزار میلیارد دلار در سراسر دنیا از جمله تشکیل مساجد وهابی، تربیت ده‌ها هزار علمای سلفی، پیشنماز و امام جماعت در سراسر دنیا، تلاش کردند تفکر خود را به منصه ظهور برسانند. سلفی‌گری نه تنها در نوع تفکر، بلکه در صحنه عمل هم شاخه‌های نظامی از خود نشان داد که مهم‌ترین آن که در سطح دنیا شناخته شده تفکر طالبانی و داعشی است. نوسلفی‌ها کسانی هستند که اساسا به تعریف و ارائه شکل جدیدی از اسلام اعتقاد دارند و نه تنها با شیعه بلکه با همه مذاهب اسلامی زاویه‌ای بسیار عمیق پیدا کرده‌اند به طوری که اهل سنت نیز آنان را قبول ندارند. این تفکر امروز وقتی به صحنه سیاست آمده،برای استیلای خود تلاشی فراتر از تلاش علمی کرده، و به تفکر طالبانیسم رسیده که سلاح به دست گرفته، با پول عربستان سعودی و با حمایت علمای مصر توانسته تا حد زیادی در بین علما جا باز کند و با سوء استفاده از ضعف مالی کشورهای اسلامی در کشورهای آسیایی و خاورمیانه و مخصوصا آفریقا علیه دنیا، به نیرو گیری بپردازد.البته این تفکر هم اکنون دستش برای دنیا رو شده است. تفکر سلفی‌گری که امروز در دنیا، با خشم و خشونت و رفتارهای حیوانی معروف شده، با تلاش‌های تفکر وهابیت به جایی رسیده که با تاسیس رسانه‌های مختلف برای ارائه نظراتش راه دیگری ندارد.آنها امروز از طریق رسانه‌ها که هزینه‌های بسیار هنگفتی را در دنیا وکشورهای اسلامی برایش صرف می‌کنند به عنوان اسلام پیشرو، بر علیه شیعه فعالیت بسیار گسترده دارند و تعداد رسانه‌هایی که در دنیا اداره می‌کنند به صدها رسانه رسیده و حتی در فضای رسانه‌های صوتی و تصویری و فضای مجازی هم بسیار فعال هستند. تفکر وهابی از طرف شیخ محمد بن عبدالوهاب، با همکاری آل‌سعود و برنامه‌ریزی دولت استعماری انگلیس شکل گرفت و فردی به نام همفر که یک جاسوس انگلیسی بود در کتاب خود با عنوان تاریخ همفر یا خاطرات همفر این حقیقت را کاملا بیان کرده که چطور شیخ محمد بن عبدالوهاب تفکر وهابیت را در عربستان سعودی رایج کرد و اگر شاهزاده‌های سعودی،تفکر آل‌سعود یعنی تفکر وهابی را قبول نداشتند، حتما از صحنه سیاست حذف می‌شدند.

تامین مالی وهابیت و رسانه‌هایشان از کجا و باچه هدفی صورت می‌گیرد؟

تامین مالی فقط از سوی عربستان است و در ابعاد نظامی از سوی قطر و امارات متحده عربی نیز تامین می‌شود، ولی اصل حمایت مالی از سوی عربستان سعودی است. وهابیون انتشارات‌های گوناگونی در کشورهای غربی دارند و متاسفانه بسیاری از کشورهای غربی بدون شناخت واقعی از ماهیت تفکری آنها ا اجازه دادند که موسسات انتشاراتی، کتاب‌هایی را درمورد تفکرات سلفی‌گری در پوشش‌های سبک زندگی، حکومت اسلامی و فلسفه اسلامی منتشر کنند. اما خوشبختانه در چند سال اخیر بخصوص بعد از 11 سپتامبر که گرایش به شناخت اسلام در کشورهای غربی بسیار بیشتر شد، تا حد زیادی موج مخالفت با تفکر سلفی‌گری شدت گرفته و مردم غرب، به نسبت گذشته به سلفی‌ها بدبین شدند. اگر قبلا تفکر ناسیونالیسم عربی در بین کشورهای عربی شایع بود و بعضی از غربی‌ها بخصوص بعد از انقلاب اسلامی آن را به اسلام انقلابی ترجیح می‌دادند، ولی خیلی زود دریافتند که تفکر سلفی‌گری و وهابی‌گری بسیار خطرناک است.

این تفکر چقدر توانسته‌ در ایران نفوذ داشته باشد و باید در مقابلش چه کرد؟

یکی از مسائل بسیار مهمی که سلفی‌ها و وهابی‌ها دنبال می‌کنند، ایجاد شکاف‌ درون جوامع مذهبی است که تا به حال در کشورهای آفریقایی و آسیایی عمل کرده‌ و با استفاده از ضعف اطلاعات اسلامی آنها دست به ایجاد شکاف زده‌اند. در کشور ما به لطف خدا ضعف اطلاعاتی وجود ندارد و اگر شکافی و سوالی باقی مانده که نتوانسته‌ایم جواب بدهیم این ضعف و نقطه خطر ماست. اگر علمای اسلام بخصوص علمای ما برای همه سوال‌ها در زمینه‌های فلسفی جواب منطقی داشته باشند دیگر راه نفوذی باقی نمی‌ماند. گاهی شاهدیم که وهابیون در تلاش هستند که از طریق بعضی از علمای شیعه راه نفوذ خود را پیدا کنند که رهبر معظم انقلاب از این علما با عنوان شیعه انگلیسی یاد کرده‌اند. امروز وهابیون در رسانه‌های خود با استفاده از برخی ضعف‌ها سعی می‌کنند نسبت خرافات را در شیعه بزرگ کنند و از همان طریق ضربه بزنند و بگویند که شیعیان مسلمان واقعی نیستند و فلان کارهایی را می‌کنند که شما می‌بینید که البته همه می‌دانند که آسیب‌پذیری‌ مسلمانان کشور در برابر تفکر وهابیگری به نسبت سایر کشورهای اسلامی بسیار کم است. چون عمق اسلام در کشور ما بسیار زیاد است. اما برعکس در بسیاری از کشورهای همسایه ظاهر احکام اسلام چون نماز خواندن و روزه گرفتن وجود دارد اما عمق اسلام آنها بسیار کمرنگ است. هر چند وهابیون نمی‌توانند در ما نفوذ اسلامی و فکری داشته باشند، اما نباید از نظر دور داشته باشیم که اینها در بعضی از مناطق از جمله مناطق اهل سنت کشور فعال هستند و بسیار کار می‌کنند و سعی دارند علمای اسلامی را در آن مناطق مرعوب کنند. این تفکر با ساختن مساجد و مدارس علمیه و تطمیع مالی افراد فعال است اما الحمدلله علمای اهل سنت ما در ایران چه در کردستان، چه در منطقه سیستان و بلوچستان و سایر مناطق آگاهند و خودشان به مقابله می‌پردازند، اما این نحوه مبارزه کافی نیست و دولت باید در مقابله با این تفکر اختیارات و قدرت بیشتری بدهد تا احساس کمبودی از طرف حاکمیت نداشته باشند و خدای نکرده بخواهند کمبودها را از طریق کشورهای خارجی جبران کنند. البته یکی از دلایلی که تاکنون نتوانسته‌اند در درون ایران نفوذ کرده و در عملیات‌های تروریستی‌ موفق باشند این است که مردم بخصوص اهل سنت کشور نسبت به آنان واکنشی بسیار قوی دارند.

در صحبت‌هایتان به افراطی‌بودن تفکر وهابی اشاره کردید. رسانه‌های وهابی چه نقشی در تشدید خشونت در جهان اسلام دارند؟

رسانه‌های وهابی این تفکر را که ما اسلام واقعی هستیم شایع کرده و با سخن پراکنی تاکید دارند که حکومت‌های اسلامی در واقع اسلامی نیستند و باید با کفار جنگید و تحت هر شرایطی آنان را از بین برد. وهابیون در اعترافات بسیاری که بخصوص در فرانسه از آنان گرفته شده اعلام کردند که تلاش می‌کنند به این وسیله،اسلامی را معرفی کنند که می‌گوید حتما باید آدم کشت و غیر از مسلمان کسی نباید زنده باشد و حکومت دنیا باید حکومت اسلامی باشد. آنها از آیات قرآن و روایات به شکل نامطلوب و ناصحیح در رسانه‌های خود استفاده می‌کنند و با این تفکرات بیشترین تلاش خود را برای نیروگیری ازکشورهای فقیر اسلامی از جمله کشورهای آفریقایی معطوف کرده‌اند و افرادی را تربیت می‌کنند که حاضرند به خودشان بمب ببندند تا به بهشت بروند. بنابراین باید تاکید کرد که وهابیون با رسانه‌هایی که در اختیار دارند نقش بسیار مهم و عمده‌ای در نشر تفکر مسموم خود دارند و امیدوارم که دنیا در این خصوص اقدام کرده و نقش رسانه‌ای آنان را کاهش دهد چون هر روز با خرید ماهواره‌های جدید، با پول عربستان سعودی نفوذ بیشتری در کشورهای فقیر پیدا می‌کنند.

گفت‌وگو: فاطمه امیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها