سه آهنگساز بزرگ پس از نیم قرن کنار هم قرار می‌گیرند

دست اندرکاران سومین جشنواره و جایزه «نوای خرم» در اولین نشست رسانه ای این رویداد از تلاش خود برای توجه بیشتر خانواده ها به موسیقی اصیل ایرانی و پویش «احترام به پیشکسوتان موسیقی» سخن گفتند.
کد خبر: ۹۷۲۴۵۸
سه آهنگساز بزرگ پس از نیم قرن کنار هم قرار می‌گیرند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر اولین نشست رسانه سومین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) با حضور بردیا صدرنوری مدیر جشنواره، رضا خرم فرزند زنده یاد همایون خرم و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره و ناصر ایزدی دبیر اجرایی جشنواره در منزل استاد همایون خرم برگزار شد.


ظرف فرهنگی خانواده های ایرانی با موسیقی اصیل ایرانی پر می شود؟

بردیا صدرنوری مدیر موسسه فرهنگی هنری «راد نواندیش» و مدیر سومین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) در ابتدای این نشست رسانه ای با اشاره به برگزاری ادوار گذشته این رویداد موسیقایی گفت: اولین دوره جشنواره «نوای خرم» سال ۹۳ با حضور هنرمندان کودک و نوجوان و جشنواره دوم زمستان سال ۹۴ با حضور ۷۰۰ شرکت کننده در قالب ۲۶۰ گروه برگزار شد. در جشنواره سال جاری نیز باید به این نکته اشاره کنم که فعلا در مرحله ثبت نام هستیم که تاکنون حدود ۲۵۰ هنرمند از ۳۳ شهر برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کرده اند که بر اساس پیش بینی ما این تعداد تا تاریخ ۱۱ آذر ماه به مراتب بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: ایران از پیشینه عمیق فرهنگی هنری برخوردار است که یکی از مولفه های ارزشمند این فرهنگ به هنر و موسیقی ارتباط پیدا می کند و ما هر چقدر در زنده نگه داشتن این سرمایه تلاش کنیم به طور حتم در تاثیرگذاری و انتقال آن به نسل آینده موفق تر خواهیم بود. تلاش من و همکارانم در ستاد برگزاری جشنواره موسیقی نوای خرم ارتقای این دیدگاه و بالا بردن کیفیت توجه به موسیقی در میان خانواده هاست و اتفاقا از همین جهت به این نتیجه رسیدیم که گروه سنی کودکان و نوجوانان بهترین قشری هستند که می‌توانیم روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم چون آنها روحیات و سن خاصی دارند و مانند قالبی می‌مانند که می‌توان در ظرف آنها هر فرهنگی را تزریق کرد و چه بهتر که این ظرف با موسیقی اصیل ایرانی پر شود.

وقتی جوان نوازنده حتی یک سلام ساده هم به استاد نداد

این نوازنده پیانو بیان کرد: در فضای امروزی که انواع و اقسام موسیقی به صورت لحظه‌ به لحظه در دسترس بچه‌ها قرار می‌گیرد وظیفه‌ اهالی هنر است که سعی کنند برای بچه‌ها قدرت تمیز به وجود بیاورند تا آن‌ها موسیقی اصیل ایرانی را به عنوان سرمایه فرهنگی کشورمان بشناسند. ما می‌خواهیم این سرمایه را پاس بداریم و به نسل‌های آتی انتقالش دهیم و اتفاقا بر همین مبنا بود که نام استاد همایون خرم را برای جشنواره انتخاب کردیم چون این هنرمند فقید موسیقی ایرانی سوای جاودانگی در موسیقی از لحاظ «اخلاق داری» و «اخلاق مداری» هم یکی از برترین چهره های هنری این کشور بود.

مدیر سومین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) اضافه کرد: همه ما معتقدیم در حوزه فرهنگ باید به صورت ویژه به مباحث اخلاقی در موسیقی پرداخت. برای تببین این فضا مایلم به خاطره ای اشاره کنم. حدود ۲۰ سال پیش در یکی از اجراهای‌مان به همراه ناصر ایزدی در تالار مشغول «ساند چک» بودیم و یکی از اساتید نیز نوازندگی می‌کرد. در همین حین یک جوان نوازنده که اتفاقاً کارش هم خوب بود وارد سالن شد و به استاد حتی سلام هم نکرد. من از آن لحظه به این فکر کردم که ما با باید علاوه‌بر بحث موسیقی، روی مسائل اخلاقی هنرمندان هم کار کنیم. من باور دارم که حفظ مسائل اخلاقی به اندازه تسلط بر تکنیک و نوازندگی مهم است بنابراین یکی از اهداف جشنواره نوای خرم توجه به مسائل اخلاقی و پر رنگ کردن اخلاق در حوزه فرهنگ و هنر است.
اجرای آثار سه هنرمند برگزیده موسیقی ایران در جشنواره سوم

صدر نوری در ادامه این نشست رسانه ای با بیان اینکه جشنواره موسیقی «نوای خرم» به صورت کاملا خصوصی برگزار می شود، بیان کرد: آنچه که فعالیت های ما را نسبت به جشنواره های دیگر متمایز می کند وابسته نبودن به بودجه های دولتی است. البته که برگزاری یک جشنواره موسیقایی بدون حمایت های دولتی بسیار دشوار است ولی بسیار خوشحالیم که تا به امروز توانسته ایم با وجود تمام مشکلات این رویداد موسیقایی را تا دوره سوم ادامه دهیم.

وی تاکید کرد: در این دوره تعدادی از حامیان مالی بخش خصوصی به مجموعه ما اضافه می شوند ولی این به معنای یک فعالیت اقتصادی نیست زیرا ما برای کارمان یک سری خط قرمز و استاندارد تعیین کرده‌ایم که هیچ‌گاه نمی‌خواهیم از آن عبور کنیم. ما بر این باوریم یک حامی اگر قرار است با ما همکاری کند باید حتماً روحیه، اخلاق و اهدافش جشنواره هماهنگ باشد. سال گذشته قرار بود یک حامی مالی به ما بپیوندد که وی در یکی از رایزنی‌ها اشاره کرد که باید یکی از داوران به انتخاب تیم او باشد که چنین اتفاقی مغایر با اصول جشنواره بود و ما از آن امتناع کردیم.

مدیر سومین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) به محورهای فنی و هنری این دوره از جشنواره پراخت و افزود: یکی از تفاوت‌های جشنواره سوم نوای خرم با دوره های پیشین در این است که ما در این دوره، علاوه ‌بر تاکید روی اجرای آثار استاد همایون خرم، آثار استاد روح‌الله خالقی و استاد علی تجویدی را هم به اجراهای جشنواره اضافه کرده‌ایم.

پدرم آثار منتشر نشده زیادی دارد

رضا خرم در پاسخ به پرسش دیگری درباره آثار باقی مانده از پدرش گفت: هر چه می‌گذرد من از ایشان آثار جدیدی را پیدا می‌کنم. اکنون ۱۰ اثر کامل بدون شعر و ۶ اثر کامل با شعر از پدرم دارم که شعرهای آن از سروده‌های سعدی (ای ساربان)، مولانا، استاد بیژن ترقی و آقای هوشنگ ابتهاج است. همچنین حدود ۲۰ اثر ناقص هم وجود دارد که در صفحات مختلفی از دفتر پدرم نوشته شده و نیاز به جمع‌آوری دارند. من اتاق پدرم را در اختیار آقای شهرکی قرار داده‌ام تا آهنگ‌ها را استخراج کنند، پس امکان پیدا شدن قطعات دیگری هم وجود دارد.

خرم در جواب به سوالی با این مضمون که فکر نمی‌کنید که در جشنواره نوای خرم جای جوایزی چون آهنگسازی یا هر نوع دستاوردهای خلاقانه دیگر خالی است؟ توضیح داد: ما در جشنواره نوای خرم بخش آهنگسازی هم داریم منتها چون شرکت‌کنندگان ما نوجوانان زیر ۱۸ سال هستند و سن‌شان مناسب آهنگسازی یک اثر اصیل ایرانی نیست، توفیق‌شان در این بخش کمتر است. اما همین که هنرمندان کودک و نوجوان به سراغ آثار گذشته بروند و روی آن‌ها کار کنند، پایه‌های علمی‌شان قوی می‌شود و باعث می‌شود که در آهنگسازانی هم پیش زمینه‌ای داشته باشند. به هر حال هدف در درازمدت این است که همین کودکان و نوجوانان به آهنگسازان خوبی تبدیل شوند و کاری نویی که آن‌ها می‌سازند هم یک کار ارزشمند باشد.

صدرنوری هم در پاسخ این پرسش بیان کرد: اتفاقا ما در این دوره از جشنواره نوای خرم به شکل بسیار پر رنگی به بخش آهنگسازی توجه کرده ایم به طوری که در فراخوان جشنواره برای این بخش امتیاز بالایی هم در نظر گرفتیم. البته ما از این گروه سنی در حد خودشان انتظار آهنگسازی داریم اما برای ما از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است که تصمیم داریم هر سال فضای موجود را گسترش دهیم. به طور کلی باید به این نکته اشاره کنم ما به تدریج به آن چیزی که هدف‌مان است نزدیک می‌شویم و امکان دارد به دوره بعد جشنواره، بخش‌های جدیدتری هم اضافه شود.

کودک را چه به موسیقی آقای همایون خرم؟

مدیر سومین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) در بخش پایانی صحبت های خود در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا در این دوره از جشنواره استفاده از آثار ثمین باغچه بان مورد توجه قرار نگرفته است، بیان کرد: ما به مرور در حال تغییر و پیشرفت هستیم و در دوره‌های آتی نیز بخش‌هایی را برای تکامل جشنواره به آن اضافه خواهیم کرد. جالب است شما بدانید یکی از عزیزانی که در حوزه موسیقی کودک کار می‌کرد، چندی پیش از ما انتقاد کرد که کودک را چه به موسیقی آقای همایون خرم؟ و شما باید به کودک، خوراک موسیقی کودک دهید.

وی در پایان گفت: این‌که ما بتوانیم برای کودکان در سن و سال خودشان خوراک موسیقی تهیه کنیم، اتفاق بسیار خوبی است اما ما برای جشنواره‌مان مسیر دیگری را تعریف کرده‌ایم. البته در دفتر ما روی همه عزیزان باز است و اگر دوستانی بیایند و بگویند که می‌خواهند روی این تیپ ملودی کار کنند و یک سری ملودی کودک و نوجوان در آن تولید کنند، ما کاملاً این آمادگی را داریم، گرچه اساس کار ما همان چیزی است که به آن اشاره کردم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها