قمار بازی آنلاین، ترمز بریده است

گناه آنلاین

مقابله با قمار نیازمند نظارت و آموزش

استفاده افراطی از فضای مجازی معضلی است که در سال‌های اخیر در جامعه مشهود است و عوارض آن قابل لمس.
کد خبر: ۹۷۱۱۰۵
مقابله با قمار نیازمند نظارت و آموزش

در واقع این افراط در مصرف، تهدیدی برای کاربران شبکه‌های اجتماعی است؛ کسانی که به جای استفاده مطلوب از وقت و ابزاری که در اختیار دارند با فعالیت نابجا، ناآگاهانه و بی‌برنامه در این فضا در دام‌های رنگارنگ گرفتار می‌شوند.

یکی از این دام‌ها که تاکنون قربانیان فراوانی داشته ولی همچنان مورد استقبال جامعه بویژه جوانان واقع ‌می‌شود، کانال‌های مختص قماربازی است؛ قمارخانه‌های آنلاین این روزها مشتریان فراوانی دارند که افراد در آنها به گمان برنده شدن در تورنمنت‌های مجازی، حضوری فعال دارند، غافل از این‌که در ازای بردهای ناچیزی که به دست می‌آورند، شکست‌های سنگین در انتظار آنهاست.

اما این که چرا با وجود چنین فرجام حتمی باز هم قشرهای مختلف جامعه میل به حضور در قمارخانه‌های مجازی دارند، قابل تامل و بررسی است. به نظر می‌رسد رواج نوعی نگاه و فرهنگ مبتنی بر مادی‌گرایی در جامعه یکی از مسائل قابل تعمق است، به این معنا که وقتی معیار ارزشگذاری بر افراد، شاخص‌های مادی است و وزن آدم‌ها با پول، دارایی و سرمایه سنجیده می‌شود، آنها نیز سعی می‌کنند به این امتیاز دست یابند و چون رسیدن به موفقیت‌های مالی در فضای واقعی درکوتاه مدت میسر نیست به سراغ راه‌های زودبازده و میانبر همچون قمار می‌روند.

طبق قانون مجازات اسلامی، مبادرت به راه‌اندازی مکان برای قمار، چه در فضای فیزیکی و چه در فضای مجازی جرم تلقی می‌شود و شرکت در قمار، مجازات‌های مختلفی به‌دنبال دارد، ولی با این حال این مجازات‌ها تاکنون مانع از توقف قمار در فضای مجازی نشده که حتی این اواخر شدت نیز گرفته است.

بنابراین می‌توان اینچنین توضیح داد که مقابله با این پدیده علاوه برتمهیدات قانونی و نظارتی، نیاز به آموزش نیز دارد.

آموزش نیز می‌تواند از سوی خانواده و نهادهای اجتماعی همچون مدرسه‌، دانشگاه یا از طریق رسانه‌ها ارائه شود و می‌تواند دو مضمون داشته باشد؛ اول این که قمار قادر است زندگی افراد را نابود کند، همان طورکه تاکنون با افراد مختلفی چنین کرده و دوم آموزش ِ فرهنگ کار و مقدس بودن کار و تلاش برای گذران زندگی.

دکتر عباس اسدی - کارشناس فضای مجازی و استاد دانشگاه علامه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها