این برنامه، پنجشنبه و جمعه ساعت 21 از شبکه 2 پخش می‌شود

ترسیم الگوی خانواده اسلامی - ایرانی در غیرمحرمانه

مستند مناظره غیرمحرمانه، پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها ساعت 21 از شبکه دو سیما روی آنتن می‌رود و به بررسی مسائل اجتماعی می‌پردازد. تکرار این برنامه، جمعه‌ها ساعت 15 و 30 دقیقه و شنبه‌ها ساعت 13 است. تفاوت ساختار شب نخست با شب دوم غیرمحرمانه از جذابیت‌های آن محسوب می‌شود. در شب اول برای ارزیابی مشکلات اجتماعی ابتدا موضوع به صورت کلی طرح می‌شود و سپس پیرامون محور بحث، اتاق فکری با حضور عوامل برنامه و کارشناسان تشکیل می‌شود تا ذهن مخاطب برای مناظره شب دوم آماده شود.
کد خبر: ۹۷۰۶۳۰
ترسیم الگوی خانواده اسلامی - ایرانی در غیرمحرمانه

غیرمحرمانه با اجرای محمود احمدی‌افزادی، تهیه‌کنندگی علیرضا عاصم یوسفی و روایتگری مهدی بابایی در گروه اجتماعی شبکه دو سیما تولید می‌شود.

ایده غیرمحرمانه از بیانات رهبری گرفته شد

علیرضا عاصم یوسفی، تهیه‌کننده غیرمحرمانه به جام‌جم توضیح داد: ایده ساخت این برنامه از بیانات رهبر معظم انقلاب در خراسان شمالی و دغدغه‌های اجتماعی ایشان گرفته شده است.

وی در این‌باره گفت: رهبر معظم انقلاب طی سخنرانی خود در خراسان شمالی به لزوم فرهنگسازی اسلامی ـ ایرانی تأکید و موضوعات متنوعی مربوط به فرهنگ، کارگروهی، مدارا، معماری و مسائل دیگر را مطرح کردند. این موضوعات هر کدام پروژه‌ای مستقل بودند و عملا ارتباطی با یکدیگر نداشتند، به همین دلیل و با توجه به لزوم عملی کردن دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب تصمیم گرفته شد، برنامه‌ای ساخته شود و به این موضوعات بپردازد.

عاصم یوسفی افزود: به لحاظ محتوایی بیشتر کار برنامه غیرمحرمانه توسط آقای احمدی افزادی که الان مجری آن هستند، انجام شد و پس از گفت‌وگوهایی که با آقای جعفری جلوه به عنوان مدیر شبکه دو سیما صورت گرفت، ساخت برنامه کلید خورد.

سوژه‌گیری رسانه‌های خارجی و فضای مجازی از غیرمحرمانه

تهیه‌کننده غیرمحرمانه تصریح کرد: هیچ‌کدام از موضوعاتی که در این برنامه در دستور کار قرار می‌گیرد، از فضای مجازی اتخاذ نشده، بلکه شبکه‌های اجتماعی از این برنامه سوژه و ایده می‌گیرند. از ابتدای سال 95 نیز پرداختن به ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی در دستور کار برنامه غیرمحرمانه قرار گرفت تا بیش از پیش به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در رسانه ملی پرداخته شود. عاصم یوسفی افزود: غیرمحرمانه به این دلیل که مشکلات و مسائل مردم را پوشش می‌دهد، مورد توجه عموم قرار گرفته و جالب این که، ذغدغه‌های اجتماعی رهبر معظم انقلاب همان مواردی هستند که بعدها مردم به عنوان مشکلاتشان به آنها اشاره کردند.

ورژن 2 غیرمحرمانه، پشت دوربین اتفاق می‌افتد

محمود احمدی‌‌افزادی، مجری غیرمحرمانه اعتقاد دارد، چون این برنامه شبیه برنامه‌های دیگر نیست، اجرای آن متفاوت است.

وی در این باره گفت: در غیرمحرمانه، مجری در یک لحظه با بیش از صد نفر سر و کار دارد و بجز مهمان اصلی افراد دیگر نیز در استودیو حضور دارند. از سوی دیگر، خطاب هر کدام از این صد نفر هم فقط مجری نیست، بلکه آنها گاهی اوقات یکدیگر را خطاب قرار می‌دهند و به این ترتیب، مجری تبدیل به یک متوازن‌کننده می‌شود. ایجاد عدالت میان حضار و نوبت‌دهی برای سخن گفتن، ازجمله وظایف مجری در این برنامه است که البته زیاد هم سخت نیست. مشکل اصلی زمانی پیش می‌آید که هر کدام از حضار می‌توانند وارد گفت‌وگو شوند و مسیر بحث را به نفع هر یک از مناظره‌کنندگان یا خودشان تغییر دهند.

اجرای غیرمحرمانه انرژی‌بر است

احمدی افزادی تصریح کرد: برنامه غیرمحرمانه، حالت شناوری و سیالی خاصی دارد که کار را جذاب و البته سخت می‌کند. برخی اوقات آن‌قدر اجرای این برنامه انرژی‌بر می‌شود که پس از اتمام آن به مدت یک ساعت قادر نیستم از صندلی خود بلند شوم. از سوی دیگر، بحث اصلی بعد از گفت‌وگوی برنامه رخ می‌دهد. گاهی حضار تصور می‌کنند که در حین برنامه بخوبی حرف‌ها زده نشده یا درباره مسائل به اندازه کافی بحث نشده و به این ترتیب، بعد از اتمام فیلمبرداری، شروع به گفت‌وگو با یکدیگر می‌کنند.

توانایی اداره فضاهای چالشی و بحرانی

احمدی‌افزادی در پاسخ این سوال که چرا برای اجرای برنامه غیرمحرمانه انتخاب شده، گفت: من در طراحی برنامه نقش داشتم. بنابراین نوع برنامه تا حد زیادی بر اساس شخصیت مجری شکل گرفته است. از سوی دیگر، انجام گفت‌وگوهای چالشی، سخت است و توانایی خاصی از مجری می‌طلبد. من سال‌هاست به اجرای مناظره‌های سیاسی و بحث‌های چالشی مشغولم. البته وقتی روبه روی شما یک سیاستمدار نشسته، براحتی می‌توان برخی پاسخ‌های او را تشخیص داد و ارتباط برقرار کرد، اما زمانی‌که بیش از صد مهمان در برنامه حضور دارند که در بحث‌ها شرکت‌ می‌کنند، کار اجرا سخت‌تر می‌شود.

استقبال کارشناسان و مسئولان از غیرمحرمانه

بهزاد عادلی، مدیر اجتماعی شبکه دو سیما درباره هدف ساخت غیرمحرمانه گفت: هدف اصلی تولید برنامه این است که تحلیل گفتمان انتقادی آرای مسئولان و کارشناسان بر مبنای سبک زندگی ایرانی و اسلامی در دستور کار قرار گیرد. به زبانی ساده‌تر در غیرمحرمانه تلاش شده، تا به کشف آسیب‌ها در جامعه توجه شود و برای نقاط ضعف اجتماعی راه‌حلی به دست آید تا ارتقای سطح فرهنگی خانواده‌های ایرانی محقق شود. ترسیم الگوی خانواده ایرانی ـ اسلامی در برنامه غیرمحرمانه مورد توجه قرار گرفته و تلاش بر این است که در قالب موضوعات مختلف، هدف واحدی دنبال شود. درباره بازخوردهای غیرمحرمانه در جامعه نیز باید بگویم، با توجه به زمان مناسب پخش آن، برنامه بخوبی در میان مردم دیده شده و مردم، مسئولان و حتی افرادی که مورد نقد قرار می‌گیرند، از آن استقبال کرده‌اند. یکی از دلایل استقبال کارشناسان و مسئولان از غیرمحرمانه این است که برنامه مورد بحث، بینندگان زیادی دارد و فرصت مناسبی در اختیار مسئولان قرار می‌دهد تا حرف‌های خودشان را بزنند. با توجه به بازخوردهای خوب این برنامه در میان مردم، فعلاً ادامه آن در شبکه دو سیما در دستور کار قرار دارد و در صورت نتیجه‌بخش بودن آن، ساخت برنامه‌هایی در این سبک مورد توجه بیشتر قرار خواهد گرفت. موضوع دیگر این که پخش نشدن بخش‌هایی از این برنامه ربطی به سانسور ندارد و تنها کمبود وقت باعث می‌شود، بخش‌هایی از آن را پخش نکنیم.

شهربانو جمعه‌پور

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها