هفته گذشته برای نخستین بار در پروازهای تجاری، یک فروند هواپیما بوئینگ 737 با استفاده از سوخت زیستی به پرواز درآمد. سوخت این هواپیما ترکیبی از 80 درصد سوخت جت و 20 درصد سوخت زیستی بود. سوخت زیستی مورد استفاده در این پرواز از ضایعات چوب ناشی از عملیات جنگل‌داری در جنگل‌های شمال غربی آمریکا تولید شده بود. مسئولان بندر سیاتل، خطوط هوایی آلاسکا و شرکت بوئینگ قصد دارند با انجام پروژه‌ای در تمام پروازهای فرودگاه سیاتل ـ تاکما ـ (SeattleTacoma) از سوخت زیستی پایدار استفاده کنند. نیروهای نظامی آمریکا تاکنون پروژه‌های گوناگونی برای جایگزین کردن سوخت جت با سوخت زیستی انجام داد‌ه‌اند.
کد خبر: ۹۷۰۳۵۷

این مسئولان قراردادی را امضا کردند که بر اساس آن بودجه‌ای 250 هزار دلاری (حدود 917 میلیون تومان) برای انجام بررسی‌های لازم در مورد هزینه‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز برای تامین سوخت ترکیبی تمام پروازهای فرودگاه اختصاص داده می‌شود. فرودگاه بین‌المللی سیاتل ـ تاکما نخستین فرودگاه در آمریکاست که برنامه جامع بلندمدتی برای استفاده از سوخت زیستی با قیمتی مناسب و به شیوه‌ای کارآمد تدوین کرده است.

خطوط هوایی‌آلاسکا (Alaska Airlines) که بزرگ‌ترین شرکت هوایی حاضر در این فرودگاه و مدیر کنسرسیوم تامین سوخت آن است قصد دارد تا سال 1399/ 2020 در تعدادی از فرودگاه‌هایی که از آنها استفاده می‌کند از سوخت زیستی در هواپیماهای خود استفاده کند. فرودگاه سیاتل گزینه نخست آنها برای عملی کردن این تصمیم است.

به گفته مسئولان این شرکت بررسی‌های مشترک با بوئینگ در این زمینه گام بسیار مهمی برای پیشبرد اهداف زیست محیطی آنها و شبیه‌سازی تولید سوخت زیستی مناسب برای استفاده در هواپیماهاست. استفاده از سوخت زیستی مهم‌ترین روش برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای توسط هواپیماها در درازمدت است. بر اساس محاسبات انجام شده استفاده از سوختی با ترکیب 80 درصد سوخت جت و 20 درصد سوخت زیستی در تمام پروازهای شرکت موجب کاهش تولید 142هزار تن ‌دی‌اکسیدکربن در سال می‌شود. این مقدار برابر است با دی‌اکسیدکربنی که 30 هزار خودرو در سال تولید می‌کنند.

هدف بلندمدت این شرکت تامین سوخت ترکیبی برای تمام هواپیماهای فرودگاه سیاتل است. این سوخت ترکیبی مخلوطی از سوخت عادی هواپیما و سوخت زیستی خواهد بود. حدود 26 خط هوایی از فرودگاه سیاتل استفاده می‌کنند و سالانه 380 هزار پرواز در آن انجام می‌شود. این فرودگاه سیزدهمین فرودگاه پررفت و آمد آمریکاست و در سال جاری میلادی تاکنون، بیش از 42میلیون مسافر داخلی و خارجی در آن جابه‌جا شده‌اند.

شرکت بوئینگ که در سراسر جهان در پروژه‌های مختلف تحقیقاتی و تجاری‌سازی مربوط به سوخت‌های زیستی هوایی مشارکت می‌کند در این پروژه کمک‌های فنی و تخصصی ارائه می‌دهد. این کمک‌ها شامل یافتن راهکارهایی برای توسعه زنجیره تامین سوخت زیستی به صورت محلی در فرودگاه سیاتل می‌شود. این راهکارها شامل مواردی از جمله انتخاب نوع سوخت، انتخاب تولیدکنندگان سوخت، فناوری‌های تزریق سوخت به هواپیما و مناسب‌سازی پیشران‌های هواپیماها با سوخت زیستی است. در حال حاضر، می‌توان از سوخت‌های زیستی مناسب برای هواپیماها بدون نیاز به انجام هیچ تغییری در پیشران هواپیما استفاده کرد.

منبع: boeing.com

احسان حاجیان

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها