چند وقت پیش بود که مدیرعامل شرکت سایپا در اظهارنظری شگفت‌آور مدعی شد که هیچ خودرویی در دنیا توان رقابت با پراید ازلحاظ قیمت و کیفیت را ندارد.
کد خبر: ۹۶۹۶۹۵
در کشورهای دنیا با قیمت پراید چه خودروهایی می‌توان خرید؟

به گزارش جام جم آنلاین از پدال، در کشورهای مختلف دنیا یا مستقیماً توسط خودروسازان معتبر جهانی یا به‌وسیلهٔ همکاری مشترک با خودروسازان معتبر و سازندگان محلی و یا توسط خودروسازان بومی هر کشور خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمتی جهت استفادهٔ قشر متوسط و ضعیف جامعه تولید می‌شوند که عمدتاً قیمت‌های بسیار پایینی دارند. در ادامهٔ این مطلب به معرفی تعدادی از این خودروها در کشورهای مختلف دنیا می‌پردازیم که قیمتی مشابه پراید دارند. برای انجام مقایسۀ عادلانه، قیمت پراید را هم به تومان در نظر گرفته‌ایم و هم معادل دلاری آن‌را. برای این مقایسه، قیمت پراید به تومان 20,500,000 تومان و به دلار 6000 دلار در نظر گرفته شده است؛ بنابراین خودروهایی که در این مطلب معرفی می‌شوند همگی حدوداً همین قیمت را دارند. همچنین جهت جلوگیری از اطالهٔ مطلب صرفاً به بیان قیمت، موتور و تجهیزات خودروها می‌پردازیم درحالی‌که مشخصات کامل تمامی آن‌ها موجود و قابل‌ارائه است.

کشور چین بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ خودرو در جهان است و شرکت‌های خودروسازی داخلی فراوانی هم دارد. خودروسازانی که خیل عظیمی از محصولات آن‌ها راهی کشورمان هم شده‌اند. در این کشور، عمدتاً سازندگان داخلی یا شرکت‌های جوینت ونچر، خودروهای ارزان‌قیمتی را تولید و به بازار عرضه می‌کنند که در اینجا یک نمونه از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

شرکت جنرال موتورز چند وقتی است با شرکت‌های چینی Wuling و SAIC از طریق سرمایه‌گذاری مشترک، برندی را با نام Baojun تأسیس کرده که به تولید خودرو در چین می‌پردازد. جدیدترین محصول این شرکت، یک هاچ‌بک متوسط بنام 310 است. این خودرو که در چهار تیپ مختلف عرضه می‌شود، قیمت بسیار پایینی دارد. برای مقایسه با پراید، تیپ دوم بااوجون 310 را انتخاب کرده‌ایم که 39,800 یوآن معادل حدوداً 19 میلیون تومان قیمت دارد. این خودرو مجهز به یک پیشرانهٔ 1.2 لیتری چهار سیلندر با 80 اسب بخار قدرت است که 5.3 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند. تیپ دوم بااوجون 310 دارای امکاناتی چون آینه‌های جانبی برقی، چراغ‌های هالوژن، ترمز ABS و EBD، ایربگ راننده، چهار پنجرهٔ برقی و تهویه مطبوع است. خودرویی به‌مراتب مدرن‌تر و ایمن‌تر از پراید که حتی قیمتی کمتر از آن دارد.

کشور بعدی روسیه است که شرکت محلی لادا بیشترین سهم را از بازار خودروی آن دارد. شرکتی که به‌تازگی همکاری‌هایی را با شرکت رنو-نیسان آغاز کرده است. لادا چند وقتی است سدان کوچکی بنام گرانتا را به بازار عرضه می‌کند که قیمت بسیار مناسبی دارد. این خودرو در دو نمونهٔ سدان و لیفت‌بک تولید می‌شود که قیمت نمونهٔ سدان آن از 383,900 روبل معادل 19,100,000 تومان و مدل لیفت‌بک از 404,200 روبل معادل 20,100,000 تومان آغاز می‌شود. لادا گرانتا مجهز به یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر است که با سه سطح قدرت 87 اسب بخار، 98 اسب بخار و 106 اسب بخار عرضه می‌گردد.

اما کشوری که مهد خودروهای ارزان‌قیمت بوده و بیشترین خودروهای ارزان‌قیمت در آن عرضه می‌شوند، هند است. در این کشور خودروسازان خارجی و داخلی خودروهای ارزان‌قیمت فراوانی را عرضه می‌کنند که تعدادی از آن‌ها را در اینجا معرفی می‌کنیم.

ابتدا از خودروساز بومی هند یعنی تاتا موتور شروع می‌کنیم که خودروی نانوی آن ارزان‌ترین خودروی دنیا محسوب می‌شود؛ اما از نانو که بگذریم، تاتا به‌تازگی محصول جدیدی را بنام تیاگو معرفی کرده که با قیمت مناسبی به بازار عرضه شده است. تیپ پایهٔ تیاگو 394 هزار روپیه معادل 18,600,000 تومان قیمت دارد اما ما برای مقایسه با پراید تیپ دوم آن با قیمت 429 هزار روپیه یا 20,300,000 تومان را انتخاب کرده‌ایم. این خودرو مجهز به یک پیشرانهٔ 1 لیتری سه سیلندر دیزل است که 70 اسب بخار قدرت دارد. این هاچ‌بک هندی از تجهیزاتی چون فرمان برقی، تهویه مطبوع و ایموبلایزر برخوردار است.

گروه خودروسازی رنو-نیسان چند وقتی است که برند داتسون را مجدداً احیا کرده و توسط آن خودروهای ارزان‌قیمتی را جهت عرضه در کشورهایی مثل هند تولید می‌کند. ارزان‌ترین محصول این شرکت، مدل جدید ردی‌گو است. یک هاچ‌بک کوچک شهری که قیمت آن از 239 هزار روپیه معادل تنها 11,300,000 میلیون تومان آغاز می‌شود. بالاترین تیپ این خودرو 319 هزار روپیه معادل 15,100,000 تومان قیمت دارد. این مدل مجهز به یک پیشرانهٔ 800 سی‌سی سه سیلندر با 53 اسب بخار قدرت است و از تجهیزاتی چون تهویه مطبوع با دریچه برای سرنشینان عقب، فرمان برقی، پنجره‌های برقی و دو ایربگ سود می‌برد.

اما داتسون محصول بزرگ‌تری را هم برای کشورها درحال‌توسعه تدارک دیده که گو نام دارد. بالاترین تیپ بنزینی این خودرو، 414 هزار روپیه معادل 19,500,000 تومان قیمت دارد. خودرویی مجهز به یک پیشرانهٔ 1.2 لیتری سه سیلندر با 67 اسب بخار قدرت. از تجهیزات استاندارد این تیپ هم می‌توان به تهویه مطبوع، پنجره‌های برقی جلو، ایربگ راننده، قفل مرکزی و چراغ‌های مشایعت‌کننده اشاره کرد.

اما یکی از خودروسازانی که در هند بیشترین خودروهای ارزان‌قیمت را تولید می‌کند، شرکت ماروتی است که در اصل زیرمجموعهٔ هندی شرکت سوزوکی محسوب می‌شود و محصولات خود را هم با برند سوزوکی در هند عرضه می‌کند. این شرکت طیف وسیعی از خودروهای ارزان‌قیمت را در هند عرضه می‌کند که در اینجا یکی از آن‌ها را که آلتو A10 نام دارد معرفی می‌کنیم. گران‌ترین و بالاترین تیپ بنزینی این خودرو 351 هزار روپیه معادل 16,600,000 تومان قیمت دارد. ماروتی-سوزوکی آلتو A10 از یک موتور 1 لیتری سه سیلندر با 67 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند و تجهیزات فرمان هیدرولیک، ایربگ راننده، تهویه مطبوع و ایموبلایزر برای آن ارائه شده است.

خودروساز بعدی مطلب ما هیوندای است که هاچ‌بک کوچک ائون را خاص بازار هند تولید می‌کند. این خودرو در بالاترین تیپ خود 368 هزار روپیه معادل 17,400,000 تومان قیمت دارد. در سینهٔ ائون یک پیشرانهٔ کوچک 800 سی‌سی سه سیلندر نصب شده که 55 اسب بخار قدرت دارد. تهویه مطبوع، فرمان هیدرولیک، پنجره‌های برقی و قفل مرکزی از تجهیزات بالاترین تیپ هیوندای ائون هستند.

و درنهایت آخرین خودرویی که در این مطلب قصد معرفی آن‌را داریم، هاچ‌بک کوچکی بنام بریو محصول شرکت هوندا است. البته این خودرو قیمت بیشتری نسبت به دیگر خودروهای این لیست دارد به‌گونه‌ای پایین‌ترین تیپ آن با قیمت 469 هزار روپیه معادل 22 میلیون تومان عرضه می‌شود؛ اما در عوض بریو مجهز به یک پیشرانهٔ 1.2 لیتری چهار سیلندر است که 87 اسب بخار قدرت تولید می‌کند درحالی‌که به‌صورت استاندارد از تجهیزات پنجره‌های برقی جلو، فرمان برقی، تهویه مطبوع، قفل مرکزی و ایموبلایزر برخوردار است.

بنابراین می‌بینیم که با قیمتی هم‌اندازهٔ پراید و یا حتی کمتر چه خودروهای جدیدتر، مجهزتر، ایمن‌تر و کم‌مصرف‌تری را در سطح دنیا می‌توان خریداری کرد. خودروهایی مانند بااوجون 310 که واقعاً با توجه به قیمتشان، خودروهای ارزنده‌ای هستند؛ اما مدیرعامل سایپا هنگام بیان آن اظهارنظر جنجالی گفته بود که «اگر کشوری خودرویی با قیمت و کیفیت پراید تولید کند، ما از این محصول برای عرضه به بازار داخل استقبال می‌کنیم»؛ بنابراین به ایشان پیشنهاد می‌کنیم اگر به گفتهٔ خود پایبند هستند، نگاهی به مطلب فوق انداخته تا هم تجدیدنظری در ادعای بی‌رقیب بودن پراید نموده و هم از یکی از خودروهای معرفی‌شده، طبق حرف خودشان برای عرضه در بازار داخلی استقبال کنند. امری که البته تقریباً ناممکن به نظر می‌رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲۳
بنده خدا
-
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
۰
۰
جناب مدیر عامل سایپا مشاهده كن لطفاً !
علی
-
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
۰
۰
مدیر عامل سایپا راست گفته . یه چیزهایی است كه ایشون نمیتونند بگویند.به نظر من پولی كه به سایپا می رسد برای هر خودروی پراید چیزی در حدود 10 میلیون باشه.
mirab
-
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
۰
۰
این ماشین ها را نشان مردم ایران ندهید برای خودروسازهای داخلی درد سر درست می كنند . بگذارید درهمان جهل خودشان بمانند و سوار كارمندان ملك الموت شوند.
V
-
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
۰
۰
قابل توجه مسولان دو خودرو سازی كه فقط به فكر چپاول از مردم اند
سمیرا
-
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
۰
۰
آرزوی ما جوان های تازه ازدواج كرده داشتن یه خودروی شخصی خوب و خوش ظاهره. چرا نباید یكی از این خودروهای زیبایی كه بالا معرفی شده رو داشته باشیم و حداقل آرزومون به پراید ختم بشه :-(
ای كاش انحصار بازار خودروی سایپا و ایران خودرو میشكست و واردات خودرو فقط به خودروهای بالای 40یا 50میلیون اختصاص داره!
حسن
-
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
شما برو همون ماكارانی رو بفروش بهتره
امیر
-
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
۰
۰
احتمالا در كشور هند تصمیم به خالی كردن جیب مردم نگرفته اند وعلت انهم عضو تجارت جهانی بودن كشور هند و واردات بدون تعرفه گمركی میباشد
جلال
-
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
۰
۰
ای كاش در ایران متولد نمیشدم
س
-
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
شما پیشونی نوشتت از ابتدا شلغم بوده برو خدا رو شكر كن اگه ایران به دنیا نیومده بودی الان موصل بودی وسط داعش
ارسلان
-
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
البته اونی كه حقوق نجومی می گیره عكس اینو میگه !!
علی
-
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
۰
۰
خدایا: رحمتی كن تا ایمان، نام و نان برایم نیاورد،قوتم بخش تا نانم را، و حتی نامم را در خطر ایمان افكنم،تا از آنها باشم كه پول دنیا را می گیرند و برای دین كار می كنند، نه آنها كه پول دین می گیرند و برای دنیا كار می كنند.
خدایا همواره تو را سپاس می گذارم كه هر چه، در راه تو و در راه پیام تو،پیش تر می روم و بیشتر رنج می برم، آنها كه باید مرا بنوازند، می زنند،آنهاكه باید همگامم باشند، سد راهم می شوند، آنها كه باید حق شناسی كنند،حق كشی می كنند،آنها كه باید دستم را بفشارند، سیلی می زنند.
علی
-
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
۰
۰
البته تمام خودروهای مذكور پس از ورود به ایران با ۲ الی ۳ برابر قیمت واقعیشان به فروش میرسند.در نتیجه این آقا درست گفته.اجرش با آقا امام زمان.
دارابی
-
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
۰
۰
ازاطلاعاتتان متشكرم وقتی بازارایران دست2شركت باشداین ادعاهاهم دورازذهن نیست
بهروزرجبی
-
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
۰
۰
سلام.سپاس وتشكر ازجام جم آنلاین كه با تهیه اینگونه گزارشهای مفید،ضمن ادای تكلیف رسانه ای خودمردم رابا واقعیتهای موجود آشنا وسعی درجلوگیری ازاجحاف به قشركم درآمدوآگاهی مردم دربرابر اظهارات وادعاهای بی اساس بعضی مدیران حق به جانب می نماید. امیداینكه دولت محترم هم درعمل بیشترازمردم
حمایت كندو نگذاردشركتهای خودروساز داخلی مردم راباعرضه محصولات بی كیفیت وقیمتهای ناعادلانه ،بدوشند.
رضا
-
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
۰
۰
باید به مدیر عامل این شركت جایزه نوبل داد البته خودروی پراید ازدیدگاه ایشان كم نظر است البته از اخر
فریبرز
-
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
۰
۰
خدایا تورا به عظمت این اربعین حسینی قسمت میدهم سایه مسئولین نالایق وناشایست را از سر ما كم كن
احمد
-
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
چنتا ازخانوادهای ایرانی باید جونشونوبدن تاایشون سیراب شوند
رضا
-
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
دمت گرم داداش حرف مردم زدی
جانباز و بازنشسته
-
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
۰
۰
سخن بسیار است و بی تدبیری بعضی از مسئولان آنهم در این دو خودروسازی كم نیست و فقط حرف می زنند و درمقام عمل هیچ اند. خدا می داند كه ما مردم چقدر ازبی تدبیری این آقایان رنج می بریم و اقایان قیمت تمام كالاها را افزایش داده اند و فكر می كنند كه مردم مثل آنها حقوق های نجومی دریافت می كنند
رضا شكوهی
-
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
۰
۰
تنها ارزش خودرو نیست مخارج سالیانه خودرو ( بیمه مالیات , هزینه شهری , مخارج سوخت نگهداری و تعمیرات) اگر همه را با هم جمع كنید سر به اسمان میزند, خودمون وخودتان اون را ساختیم .
بابك
-
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
۰
۰
دوستان حرف نمیشه زد كه...

به دولت میگن بازار خودرو رو از دست این دو شركت نالایق در بیار میگه جوونا بیكار میشن.
خوب باز كن راه ماشینای خارجی رو.تا الان حساب كن پراید چندتا كشته داده؟بعد ببین تعداد شاغلین این دوتا شركت چند نفره...
خون مردمو كردن تو شیشه این خدا نشناسها
جواد
-
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
۰
۰
حالا مدیر سایپا گرم بود یه حرفی زد انقدر تو روش نیارید خجالت میكشه
ت
-
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
۰
۰
یقین دارم كه خود این آقا و همكارانشان تااكنون ماشین پرایدی كه تولید میكنند یك بار هم استفاده نكرده اند چون میدانند كه این ماشین ماشین ملكل موت است

نیازمندی ها