با توجه به اهمیت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی لازم است برنامه‌های اقتصادی و تولیدی کشورمان آن‌گونه تدوین و ارائه شود که با افزایش بهره‌وری و همچنین کاهش ضایعات در بخش‌های مختلف تولید و مصرف، ارزش افزوده بالاتری در کشور ایجاد شود. یکی از صنایع بسیار مهم و قابل توجهی که می‌توان در این زمینه برای افزایش بهره‌وری در آن برنامه‌ریزی کنیم، تولید نان‌های صنعتی است.
کد خبر: ۹۶۹۵۷۰

میزان ضایعات نان در ایران به دلیل فرهنگ اشتباه و همچنین شیوه‌های تولید تقریبا دوبرابر استانداردهای بین‌المللی است. در سال 1394 یارانه پرداختی به نان تقریبا 5000 میلیارد تومان بوده است که در همین سال میزان دورریز نان نیز 2000 میلیارد تومان برآورد شده است.

این در حالی است که سرمایه‌گذاری در زمینه بهبود شیوه‌های پخت و الگوی مصرف مردم می‌تواند یکی از مصادیق اصلی اقتصاد مقاومتی باشد. از این رو با نورالدین نوری، از تولیدکنندگان نان صنعتی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

به نظر شما، مشکلات اصلی تولید نان در کشور چیست؟

فناوری پایین تولید نان، تولید محصولات با کیفیت پایین و نبود حمایت‌های دولتی درخصوص تولیدات داخلی ازجمله مسائل و مشکلات اصلی تولید نان در ایران است. برای کاهش ضایعات نان در کشور، راهی جز استفاده از فناوری‌های نوین تولید نان نداریم.

آیا در زمینه فناوری‌های نوین تولید نان به خودکفایی رسیده‌ایم؟

بله؛ صددرصد و تمامی دستگاه‌های تولید نان بر حسب نیاز طراحی و ساخته شده است.

تولید نان صنعتی در کشور سابقه چند ساله دارد. آیا با صنعتی شدن نان در چند سال اخیر، این صنعت به اهداف خود رسیده است؟

اعتقاد دارم هنوز تا صنعتی شدن تولید نان در ایران فاصله‌ای کاملا مشهود داریم، به این صورت که هنوز تولید نان با شیوه‌های سنتی، غالب است و تولیدکنندگان صنعتی تقریبا بخش کوچکی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند؛ پس نمی‌توان گفت صنعتی به نام تولید نان داریم.

با توجه به آمارهای موجود، ایران یکی از کشورهایی است که دورریز بالایی در نان دارد، به نظر شما آیا صنعتی شدن می‌تواند عاملی برای کاهش ضایعات باشد؟

معتقدم متاسفانه در حال حاضر دورریز نان‌های صنعتی هم بسیار زیاد شده‌ است. فکر می‌کنم برای کاهش دورریز نان در کشور باید: 1ـ کیفیت محصولاتمان را افزایش دهیم 2ـ عاملی برای تغییر فرهنگ خرید نان‌های بی‌کیفیت بیابیم، به عنوان مثال هنوز بسیاری از شهروندان ایران مزه واقعی نان را نمی‌دانند. 3ـ نان‌های ما غالبا فاقد آرد خوب است، در حالی که آرد باکیفیت یکی از مسائل مهم در طعم‌دهی به نان است. 4ـ تنوع محصولات نانی کشورمان بسیار پایین است. 5ـ روش‌های پخت نان بسیار ابتدایی و قدیمی است. بنابراین اگر این مشکلات برطرف شود، قطعا صنعت نان در کشور به پیشرفت قابل توجهی دست خواهد یافت و حتی در آن صورت توان رقابت با کشورهای جهان اول و اروپایی را خواهیم داشت.

شما برای تولید نان با‌کیفیت و افتتاح این واحد تولیدی چقدر سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟

با توجه به فناوری مورد استفاده در این واحد تولیدی و همچنین دستگاه‌های به‌کار گرفته شده، حجم سرمایه‌گذاری انجام شده تقریبا سه میلیارد تومان در سال برای احداث کارخانه بوده است.

در حال حاضر در واحد تولیدی شما چند نفر مشغول به کار هستند و میزان کارآفرینی این صنعت چگونه است؟

صد نفر به طور مستقیم و 150 نفر به طور غیرمستقیم مشغول به کار هستند. به‌طور کلی با توجه به نیاز مردم به نان، این صنعت دارای کارآفرینی بالایی است و می‌تواند سرمایه‌گذاران بسیاری را به خود مشغول کند.

با توجه به این سرمایه‌گذاری، آیا شما از منابع دولتی یا وام بانکی نیز استفاده کرده‌اید؟

بدون تردید هر واحد تولیدی در زمان احداث، نیازمند حمایت‌های بانکی و استفاده از برخی منابع مصوب دولت است که ما نیز از آنها مستثنا نبوده‌ایم.

آیا آن‌طور که دولت عنوان کرده برای حمایت از تولیدکنندگان وارد میدان شده است و آیا شما مورد حمایت دولت قرار گرفته‌اید؟

بله، این کارخانه نیز از منابع حمایتی دولت مثل وام و دیگر امتیازهای سرمایه‌گذاری استفاده کرده‌، اما این حمایت‌ها واقعا در مقابل حجم کل کار ناچیز است.

مهدیه آخوندزاده

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها