رئیس سازمان حج و زیارت در گفت‌و‌گو با جام‌جم مطرح کرد

آخرین توصیه و خبرها برای زائران اربعین

آخرین خبرها از صدور حدود یک میلیون و 900 هزار ویزا برای زائران اربعین حکایت دارد و با این‌که بررسی اطلاعات زائران در سامانه سماح نشان می‌دهد 43درصد زائران مرز مهران را برای خروج انتخاب کرده‌اند به همین دلیل تراکم زائران در این مرز بالاست و مسئولان توصیه می‌کنند زائران مرز‌های چزابه و شلمچه را نیز برای خروج از کشور انتخاب کنند؛ افزون بر این حدود 27درصد از زائران را زنان تشکیل می‌دهند و بیشتر گروه زائران افراد 21 تا 40 ساله هستند.
کد خبر: ۹۶۹۵۵۳

دو روز بیشتر تا اربعین باقی نمانده و در مرز مهران جای سوزن انداختن نیست به همین خاطر مسئولان سازمان حج و زیارت از زائران می‌خواهند برای خروج از کشور راهی مرزهای چزابه یا شلمچه شوند.

سعید اوحدی‌، رئیس سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: بازدید از مرز‌ها و گزارش‌هایی که به دست ما رسیده از این حکایت دارد که بهتر است زائران مرز چزابه یا شلمچه را برای خروج از کشور انتخاب کنند.

آن طور که اوحدی توضیح می‌دهد برخی از زائران که با خودروی شخصی به نقاط مرزی رفته‌اند، اتومبیل‌شان را در حاشیه جاده پارک کرده اند و این سهل‌انگاری مشکلی شده که به ترافیک در جاده‌های منتهی به مرز دامن زده است؛ به همین دلیل زائران باید توجه داشته باشند که خودروی خود را در پارکینگ‌های مشخص شده پارک کنند.

اوحدی در توصیه‌ای دیگر به زائران سفارش می‌کند به دلیل شرایط کشور عراق طبیعی است که آنها مانند سال‌های گذشته نتوانند از زائران پذیرایی کنند، به همین دلیل زائران هنگام خروج از مرز حتما دو بطری آب آشامیدنی همراه داشته باشند تا در فاصله‌ای که قرار است از نقطه مرزی منتقل شوند با مشکل روبه‌رو نشوند.

مساله دیگری که زائران باید به آن توجه داشته باشند قطع شدن سیستم اطلاعات گذرنامه کشور عراق است که گاهی اوقات به تراکم بیش از حد زائران در نقاط مرزی منجر می‌شود به همین دلیل در چنین مواقعی زائران باید صبر داشته باشند زیرا تراکم جمعیت اگر با شتابزدگی زائران همراه باشد ممکن است سبب آسیب دیدن دیگران شود.

گره‌گشایی رادیو اربعین

زائران می‌توانند از طریق تلفن همراه و خدمات اینترنتی که به آنها ارائه می‌شود اطلاعات مناسب را به دست بیاورند، اما اوحدی توصیه می‌کند که زائران می‌توانند خیلی زودتر از طریق رادیو اربعین در جریان آخرین خبرها قرار گیرند.

او می‌گوید: براساس تجربه ما ایجاد رادیو اربعین سبب از بین رفتن 40درصد از مشکلات زائران می‌شود به همین خاطر از آنها می‌خواهیم از طریق این رادیو و پیامک‌هایی که از سوی سامانه سماح ارسال می‌شود پیگیر اطلاعات و اخبار باشند. نکته دیگری که اوحدی به آن اشاره می‌کند حفظ احترام موکب داران و عراقی‌ها از سوی زائران ایرانی است، چراکه آنها برای تامین امنیت زائران بسیار تلاش می‌کنند.

زمان‌بندی برای خروج

جمعیت زائران که از طریق کشورمان وارد عراق می‌شوند حدود دو میلیون نفر برآورد می‌شود؛ آن‌طور که رئیس سازمان حج و زیارت می‌گوید خروج این افراد از مرز طی حدود سه هفته صورت گرفته، اما آنها زمان کمتری برای خروج از کشور دارند به همین خاطر باید مدیریت زمان داشته و شتاب زده عمل نکنند.

اوحدی ادامه می‌دهد: به سفارش برخی از مراجع محترم تقلید، سلام زائران به بارگاه امام حسین(ع) حکم زیارت اربعین را دارد به همین دلیل بهتر است زائرانی که زودتر به عراق ر سیده اند،زودتر به کشور برگردند تا امکان زیارت برای سایر زائران نیز فراهم شود.

آخرین اخبار

تا‌کنون یک میلیون و 300 هزار در سامانه سماح ثبت نام کرده اند و این آمار نشان می‌دهد توجه زائران به این سامانه نسبت به سال گذشته حدود 45 درصد رشد داشته است، اما تعداد تمام زائرانی که تاکنون ویزا گرفته‌اند حدود یک میلیون و 900 هزار نفر برآورد می‌شود.

محسن نظافتی، مدیر‌کل عتبات سازمان حج و زیارت نیز به جام‌جم می‌گوید:بهتر است زائران مرز‌های چزابه و شلمچه را برای خروج انتخاب کنند، زیرا به این شکل می‌توانند از حمل و نقل ریلی یا هوایی نیز استفاده کنند.

به گفته او، هرچند زائران برای رسیدن به مرز‌های شلمچه یا چزابه باید مسافت بیشتری را طی کنند، اما امکاناتی که در این مرز‌ها فراهم شده سفر آنها را راحت‌تر می‌کند، برای نمونه اگر زائران از کربلا به بصره بروند، می‌توانند با قطار یا کشتی به کشور برگردند. نظافتی درباره اطلاعات زائرانی که در سامانه سماح ثبت نام کرده اند نیز می‌افزاید: حدود 27 درصد از افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند زن بوده‌اند.

آن‌طور که او درباره میانگین سنی زائران می‌گوید، افراد تا 20 سال حدود 7درصد، 21 تا 40 سال حدود 45 درصد، 41 تا 60 سال حدود 41 درصد و زائران بالای 60 سال 7 درصد تمام زائران را تشکیل می‌دهند.

افزون بر این 43درصد زائران تاکنون مرز مهران را برای خروج انتخاب کرده‌اند سهم مرز چزابه حدود 24 درصد، شلمچه 29 درصد و هوایی نیز 4 درصد تخمین زده می‌شود.

مهدی آیینی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها