در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح شد

سن دیابت در ایران 10 سال بیشتر از کشور های دیگر است

رئیس انجمن دیابت ایران گفت : شیوع دیابت در خاورمیانه و مخصوصا در ایران از سایر کشورها بسیار بیشتر است .در سطوح تهران حدود 30درصد از جمعیت ، دیابتی هستند و یا در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند .
کد خبر: ۹۶۸۸۱۸
سن دیابت در ایران 10 سال بیشتر از کشور های دیگر است

دکتر اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران به بهانه هفته دیابت به جام جم آنلاین گفت : 12 درصد افراد بالای 30 سال در ایران مبتلا به دیابت هستند طبیعتا در کلان شهرها نسبت به شهرهای کوچک تر در صد ابتلا به این بیماری بیشتر است به عبارتی در سطوح تهران حدود 30درصد از جمعیت ، دیابتی هستند و یا در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند .در حال حاضر در سراسر جهان بیش از 416میلیون نفردچار دیابتی هستند و تا سال 2040میلادی این آمار به بیش از 600میلیون نفر خواهد رسید همچنین در منطقه خاورمیانه در حال حاضر بیش از 35میلیون نفر مبتلا وجود دارد و تا سال 2040میلادی به بیش از 70 میلیون نفر می رسد به عبارتی در حقیقت این آمار 2برابر می شود . شیوع دیابت در خاورمیانه و مخصوصا در ایران از سایر کشورها بسیار بیشتر است .

وی در رابطه با شیوع این وضعیت در کشور بیان کرد : دلیل عمده این وضعیت تغییر سبک زندگی ، تغذیه های نامناسب ، کاهش فعالیت های جسمی و داشتن استرس های مزمن از جمله عوامل شایع در پیدایش این بیماری است همچنین سن ابتلا به دیابت در ایران حداقل 10 سال نسبت به کشور های دیگر بیشتر است البته موضوع کاهش سن ابتلا به دیابت در تمام کشورها وجود دارد اما در ایران درصد بیشتری را شامل می شود .

همان طور که می دانیم 4 نوع دیابت وجود دارد ، دیابت نوع 1 که بیشتر مبتلایان آن کودکان و نوجوانان هستند که متاسفانه از بروز آن نمی توان جلوگیری کرد و حدود 10 درصد از دیابتی ها را تشکیل می دهد . گروه دیگر دیابت نوع 2 است که نزدیک 90 درصد از مبتلایان از این دسته هستند و به سادگی می توانیم با تغذیه سالم ، فعالیت جسمی مناسب ، کاهش استرس ، عدم مصرف دخانیات ، کاهش وزن و چربی خون آن را کنترل کنیم بنابراین با رعایت موارد ذکر شده تا 80درصد می توانیم درصد ابتلا به دیابت را کاهش دهیم .

رئیس انجمن دیابت ایران در ادامه افزود: گروه دیگری دیابتی ها مادران باردار را تهدید می کند ،دیابت نوع بارداری حدود 20 درصد از خانم های باردار را درگیر می کند اما جای نگرانی نیست چرا که با تغذیه مناسب در این دوران می توان از آن به سادگی پیشگیری کرد . گروه آخر ، دیابتی است که همراه بیماری های دیگر بروز می کند و پیشگیری از آن بسیار دشوار است در حقیقت بیماری های ارثی و ژنتیکی زمینه ساز این نوع دیابت در بیماران می شود . بیشترین قربانیان این نوع دیابت در ایران بیماران تالاسمی و سندروم داون هستند البته لازم به ذکر است بیمارانی که کورتون مصرف می کنند نیز درصد ابتلا به دیابت را بالا می برد .

رئیس انجمن دیابت ایران در پاسخ به این سوال که ارزیابی و عملکرد وزارت بهداشت را در درمان و پیشگیری دیابت چگونه می بینید گفت : در کشور ما به مسئله پیشگیری کمتر توجه می شود به عبارتی در فرهنگ ما اینگونه مرسوم نشده که تا بیمار نشدیم به پیشگیری از آن اهمیت دهیم همین موضوع باعث شده است که علم پزشکی در مقابل خیلی از بیماری ها ناتوان شود چرا که بیمار زمانی به پزشک مراجعه می کند که دیگر ممکن است دیر باشد لذا وزارت بهداشت طرح تحول سلامت یعنی کسانی را که بیمار هستند را یاری می کند .

بنابراین ما چقدر می توانیم صبر کنیم تا یک دیابتی دچار مشکلات قلب و عروقی ،زخم پای دیابتی ، کاهش بینایی و بسیاری از این مشکلات دیگر شود بعد به او برسیم و مداوایش کنیم طبیعتا در این زمان هم هزینه های بالایی را باید متقبل شویم و هم بیمار سلامتی خود را به صورت کامل به دست نمی آورد پس می توان گفت رویکرد سیاست گذاری وزارت بهداشت چه خوب و مفید می شود که نیم نگاهی به مسئله پیشگیری بیندازد به عبارتی نیاز به آموزش و پیشگیری را براورده کند و بیمه ها فقط هزینه داروها را نپردازند بلکه بودجه ای برای پیشگیری از بیماری های مختلف را در اختیار مردم بگذارد .

انجمن حدود 28 سال است که برنامه های آموزشی برای افراد در نظر گرفته است و اعتقاد انجمن بر این است که هر دیابتی حدود 15 تا 18 ساعت در زمینه بیماریشان نیاز به کسب اطلاعات و آموزش دارد.

وی در پاسخ به این سوال که دیابتی ها کمبود دارو دارند یا خیر گفت : خوشبختانه در سال های اخیر مشکلی در زمینه داروهای دیابتی ها نداشتیم و اکثرا بیماران تحت پوشش بیمه هستند و تا 90 درصد از مخارج را بیمه پرداخت می کند اما یکسری از مشکلات که گریبان گیر دیابتی ها در سال های اخیر شده است داروهایی که در داخل توزیع می شود تحت پوشش بیمه قرار نگرفته اند و انجمن بسیار در صدد است این دسته از دارو ها هم تحت بیمه قرار بگیرد . همچنین نوار های تست قند خون و دستگاه های کنترل قند که بیشتر برای پیشگیری از مشکلات این بیماری استفاده می شوند و روزانه دیابتی ها باید از آن ها استفاده کنند ، هیچ کدام تحت بیمه نیستند با وجود این مسئله که کنترل روزانه قند خون یکی از پایه های درمان دیابت است .

بیتا نوروزی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها