مواد مخدر علاوه بر تاثیراتی که روی فرد مصرف‌کننده، خانواده و محیط اطراف دارد، در جامعه به بروز جرم در افراد منجر شود. بسیاری از معتادان امروز برای تامین هزینه مواد مخدر خود دست به ارتکاب جرایم مختلف می‌زنند. بسیاری از این افراد علاوه بر سرقت، برای به دست آوردن پول مواد دست به جنایت زده و اتفاق تلخی را رقم می‌زنند.
کد خبر: ۹۶۸۵۲۳

مستند بیراهه در برنامه گذشته خود به موضوع تاثیر مواد مخدر روی معتادان و ارتکاب جرم پرداخت.

در ابتدای این برنامه متهمی که به علت سرقت با روش آبمیوه مسموم و بیهوش کردن طعمه‌هایش دستگیر شده بود، خودش را رضا 42 ساله و دارای شش سابقه حمل مواد مخدر و سرقت معرفی کرد و گفت: 9 سال قبل برای اولین بار با کشیدن تریاک معتاد شدم. من به تنهایی معتاد شدم و دوست ناباب نداشتم. چند سال اول تریاک می‌کشیدم اما بعدها به سمت هروئین و شیشه کشیده شدم. پنج سال است با مصرف شیشه دیگر نتوانستم مواد مخدر دیگری مصرف کنم.

این متهم ادامه داد: سابقه‌ قبلی من مربوط به سرقت منزل و سرقت مواد مخدر بود. آن موقع که خمار می‌شدم و از سرقت پولی به دست نمی‌آوردم مجبور می‌شدم از فروشندگان مواد مخدر مواد
سرقت کنم.

رضا علت دستگیری‌اش را سرقت به روش بیهوشی اعلام کرد و در مورد نحوه این سرقت گفت: به عنوان مسافر سوار خودروی رانندگان حوالی ترمینال جنوب می‌شدم. در راه آبمیوه مسموم به آنها می‌دادم و پس از این‌که او بیهوش می‌شد، لوازم باارزش و پول نقد را سرقت می‌کردم و متواری می‌شدم. در هر سرقت شش قرص خواب داخل آبمیوه‌ها می‌ریختم و بعد از نیم ساعت فرد بیهوش می‌شد.

این متهم در مورد نحوه خرج کردن پول‌های سرقتی می‌گوید: پول مفت که بدون زحمت کشیدن به دست بیاید، نمی‌ماند. تمام پول‌های سرقتی خرج مواد مخدر و رفقا شد.

چندی قبل برای اولین بار با صدای گریه همسرم به خودم آمدم و متوجه شدم او فهمیده است که من مواد مصرف می‌کنم. نگران بچه تو راهی‌ام هستم. نگران همسرم هستم که این چند ماهی که من در زندان هستم او می‌خواهد چه‌کار کند، اما اعتیاد من را مجبور به دزدی کرد.

ضایعات جمع می‌کنم تا مواد بکشم

یکی دیگر از معتادان خیابانی که مشغول جمع‌کردن زباله است، می‌گوید: هنگام دزدی برای تهیه پول مواد مخدر شناسایی و دستگیر شدم. شش ماه در زندان بودم. وقتی آزاد شدم متوجه شدم مادرم طلاق گرفته و پدرم به زندان افتاده است. بعد از این‌که جایی را نداشتم بروم، دوباره معتاد شدم و با تمام شدن پول‌هایم در حال حاضر در خیابان‌ها زباله و ضایعات جمع می‌کنم و روزی 15 هزار تومان هزینه مواد و یک وعده غذا را درمی‌آورم.

زن معتاد خیابانی هم که کنار بچه‌اش مشغول مصرف مواد مخدر است، می‌گوید: 26 ساله هستم و یک دختر شش ساله دارم و از پنج سال قبل به کراک معتاد شدم. من یک بچه فلج هم دارم اما مجبورم برای فراموش کردن غم ناشی از آن مواد مخدر مصرف کنم. من کراک تزریق می‌کنم. پول موادم را با کشیدن نقاشی درمی‌آورم. من هپاتیت دارم و به همین دلیل همه از من فراری هستند.

پسر جوانی که در خانه مواد مصرف می‌کند، می‌گوید: من و برادر بزرگ‌ترم در خانه با مادرم زندگی می‌کنیم و هر سه نفر معتاد هستیم. یک برادر کوچک‌تر داشتیم و برای این‌که در این شرایط قرار نگیرد او را به شهرستان فرستادیم تا با دایی ام که انسان سالمی است زندگی کند. نمی‌خواهیم مثل ما بدبخت شود. ما همه هروئین مصرف می‌کنیم و نابود شدیم. روزانه 40 هزار تومان هزینه مواد مخدر ما سه نفر می‌شود که با جمع کردن زباله به دست می‌آوریم. ما شب‌ها کار می‌کنیم و روزها می‌خوابیم.

سیکل سارق شدن معتادان

دکتر تقوی، استاد دانشگاه هم در مورد تاثیر مواد مخدر روی فرد مصرف‌کننده و گرایش آن به ارتکاب سرقت گفت: فرد معتاد در اولین گام شغل خود را که منبع درآمدش است از دست می‌دهد. این افراد پول‌های پس‌انداز شده در خانه را هم خرج مواد مخدر خود می‌کنند و در چند ماه دیگر هیچ پولی برایشان باقی نمی‌ماند، وقتی فرد معتاد مطرود خانواده می‌شود حمایت‌های مالی نیز از او قطع می‌شود. حال فرد با یک نیاز شدید جسمی و روانی روبه‌رو است که در کنارش فقر هم قرار دارد. وی ادامه داد: در این شرایط تنها راهی که برای معتاد باقی می‌ماند انجام کارهای غیرمتعارف مانند قاچاق و فروش مواد مخدر و انواع دزدی است. این افراد اغلب به زورگیری و سرقت‌های معمولی دست می‌زنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: فرزندی که خانواده‌اش دچار اعتیاد است با توجه به از هم پاشیدگی خانواده به مرور استفاده از مواد را یاد می‌گیرد و قبح مصرف مواد مخدر در او شکسته و این باعث می‌شود از ابتدای شروع زندگی یک کودک که می‌تواند زندگی شیرین باشد، اعتیاد همراه او باشد و او را به مفاسد اخلاقی و اجتماعی زیادی مبتلا کند و این فرد تا انتهای عمر مسیری را طی کند که ناخواسته والدین او را در آن قرار داده‌اند.

عوامل گرایش به اعتیاد

احمد کاهه، معاون سابق اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این‌که اعتیاد یک موضوع اجتماعی است، گفت: اعتیاد روی کارکردهای روانی فرد مصرف‌کننده مواد مخدر تاثیر می‌گذارد و فرآیند تفکر، ادراک و احساس را تحت تاثیر قرار داده و باعث می‌شود فرد معتاد تعادل روحی و روانی‌اش را از دست بدهد.

وی ادامه داد: مسائل خانوادگی از جمله عوامل بسیار مهم در گرایش فرد به اعتیاد است. تربیت والدین و رفتار آنها نسبت به فرزندان، ارتباطات اعضای خانواده، شرایط اقتصادی و فرهنگی زندگی و شغل پدر و مادر می‌تواند روی رفتار فرزند و گرایش او به اعتیاد
اثر گذارد.

به گفته این کارشناس، اگر بخواهیم به موضوع اعتیاد بپردازیم باید به مثلثی نگاه کنیم که در یک راس آن انسان اعتیادپذیر قرار دارد و در راس دیگر آن مواد مخدر و در آخرین راس محیط اعتیادزا قرار دارد. دور شدن فرد از خانواده، کنترل نکردن فرزند و بی‌توجهی می‌تواند منشا رفتارهای ناسالمی شود که در سطح جامعه برای فرد فراهم است.

هر طور شود هزینه مواد را به دست می‌آورم

یکی از معتادان کارتن‌خواب هم در ادامه برنامه می‌گوید: من روزی یک سوت شیشه مصرف می‌کنم، اما هزینه مواد را خودم با کار کردن درمی‌آورم. روزها و شب‌ها در خیابان پرسه می‌زنم و هر کاری از دزدی، زد و بند و زباله جمع کنی را انجام می‌دهم تا خرج موادم را در بیاورم. ما معتادان خیابانی مجبوریم تن به هر کاری بدهیم تا هزینه مواد تامین شود.

مرد میانسال ادامه داد: همسرم طلاق گرفته و دختر 21 ساله‌ام که دانشجوی رشته گرافیک است به تنهایی در خانه زندگی می‌کند. دخترم در یک آرایشگاه کار می‌کند و چند وقت پیش که او را دیدم متوجه شدم این‌قدر با لوازم آرایشی کار کرده که اسید موجود در آنها به دست‌هایش آسیب زده است. هرکس دخترم را می‌بیند گریه می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها