محرم زینال زاده، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون:

مادربزرگم به سبک شهرزاد برایمان قصه می‌گفت

با رحیم نوروزی، بازیگر باسابقه تلویزیون

نقش خوب، شناسنامه دارد

رحیم نوروزی، بازیگری توانا با قابلیت‌های زیاد است که برای اولین بار با درخشش در مجموعه پس از باران برای مخاطبان تلویزیونی شناخته شد.
کد خبر: ۹۶۷۴۷۱
نقش خوب، شناسنامه دارد

نوروزی به نوعی استاد ایفای نقش‌های متفاوت و چند لایه ـ چه از نوع مثبت و چه منفی ـ است. در کارنامه کاری‌اش همکاری با فیلمسازان سینمای بدنه و کارگردان‌ها ی مطرح تلویزیونی خاص و نام‌آشنا مثل سعید سلطانی، محمدحسین لطیفی، محمدمهدی عسگرپور، حسین تبریزی، بیژن میرباقری، داریوش فرهنگ و ... وجود دارد.

نردبان آسمان، تب، مدار صفر درجه، بیگانه، کلانتر و خانه کاغذی ازجمله کارهای ماندگار کارنامه کاری او محسوب می‌شوند. با او درباره حضور در کارهای تلویزیونی مثل نفس گرم، رخنه، گشت ویژه و... گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

برای انتخاب نقش‌ها معمولا چه ویژگی‌هایی برایتان مهم است؟

بازیگری شغل من است و از طریق آن امرار معاش کرده و بنابراین باید بازی کنم. در حدفاصل میان نقش‌هایی که بازی می‌کنم ضمن رسیدگی به کارهایم و امورات زندگی در منزل، منتظر نشسته‌ام و تماسی گرفته می‌شود و نقشی در مدیوم‌های مختلف پیشنهاد می‌شود که در برخی موارد آنها را با کمال میل بازی می‌کنم و برخی‌ها را نه. در کلیت تلاش می‌کنم نقش‌هایی را بازی کنم که هویت و شناسنامه داشته باشد. در واقع نقش خوب شناسنامه دارد.

در سریال «گشت ویژه» با وجود حضور در نقشی مکمل، اما بازی قابل قبولی ارائه کردید که در ذهن مخاطب باقی می‌ماند.

به هر حال تجربیات سه دهه دوران بازیگری جاهایی به من کمک می‌کند از شخصیتی که حضور زیادی در داستان کار ندارد تصویر ماندگار برای مخاطب عرضه کنم. کیفیت یک کار بسته به شرایط تولید، عوامل سازنده و خیلی از مسائل دیگر دارد.

در نمایش بیگانه نقش پرحجم و دشواری را ارائه کردید... .

مدت زمان زیادی درگیر ایفای این نقش شدم که براساس رمان بیگانه آلبر کامو روی صحنه رفت و نقش و ایفایش آنقدر سخت بود که کارم به بیمارستان هم کشید. من و موسوی روی یکدیگر تاثیر دوجانبه داشتیم.

نقش موسوی رمان کامو، نقشی است که خیلی از بازیگران دوست دارند چنین نقش‌هایی را بازی کنند؟

بله، در ضمن نقش وحشتناکی هم هست و دراماتیزه شدنش در یک پروسه طولانی انجام می‌شود. آدمی که نسبت به محیط اطرافش بی‌تفاوت است و جذاب بازی کردن این نقش خیلی دشوار بوده و هیچ اکت و عملی انجام نمی‌دهد.

بجز بازیگری چه کارهایی انجام می‌دهید؟

در دانشگاه هم بازیگری درس می‌دهم.

یکی از کارهای بازیگری متفاوت شما بازی در سریال رخنه است... .

سریال رخنه کاری بود که باید در مناسبت خاصی پخش می‌شد و دارای یک درام ساده و روایتگر بود. در سریال رخنه نقش رضا را بازی کردم که یک کارگر است. چون کار یک ملودرام بود و بیشتر به لایه‌های ظاهری و بیرونی نقش توجه شده بود.

کارگر بودن رضا برایتان چه ویژگی‌هایی داشت؟

رضا کارگری است که می‌بایست گویش پایین شهری داشته باشد. خودم به کارگری آشنایی دارم و در جوانی ابزار و آچار دست گرفته‌ام و در بازی در این نقش از این تجربیاتم استفاده کردم. او آدم ساده‌ای است که در زندگیش دچار مشکلاتی شده و برای حل آن دست به کارهایی می‌زند که بعدا برایش پشیمانی به بار می‌آورد.

در واقع خیلی زود تحت تاثیر آدم منفی قصه قرار می‌گیرد... .

بله، چون گرفتاری و مشکل دارد. آدمی که مشکل دارد جایی برای حل مشکلش سر می‌خورد و توی چاله می‌افتد. رضا نمک پرورده پدر وحید و کارگاهش است و در آنجا کارش را شروع کرده و در آنجا بزرگ شده و در این فضا و مکان زیسته و تشکیل خانواده داده است. رضا آدم صادقی است، اما شخصیت و دانش کامل، قرص و محکمی ندارد و تلاش کرده در زندگی به جایی برسد.

کنش‌هایی که بهرام در سریال نفس گرم در مواجهه با زندگی زن برادرش انجام می‌دهد ریشه‌اش به شرایط زندگی این آدم برمی‌گردد؟

بهرام آدم بدی نیست و تلاش می‌کند خانواده‌اش را حفظ کرده و تصور می‌کند از ناموس برادرش حفاظت انجام می‌دهد و در دارو دسته آدم بدها قرار نمی‌گیرد. در این سریال شخصیت اصلی و موجه کار یعنی حاج‌خانوم خودش دچار تردید و شک درباره باورها و عملکرد شوهرش می‌شود و بنابراین خوب مطلق نیست.

شغل شخصیت‌هایی که بازی می‌کنید چقدر به شما در طراحی شخصیت کمک می‌کند؟

تاثیرات زیادی دارد. آهنگر، مکانیک و کارگربودن روی منش شخص تاثیر گذار است و هر شغلی رفتار و ادبیات خاص خودش را دارد و باعث بروز ویژگی‌هایی در آن می‌شود که مختص همان شغل است. یک شاطر نانوا را در نظر بگیرید که حین پخت نان چه کارهای فیزیکال متفاوتی نسبت به یک قصاب انجام می‌دهد. شغل از منظری جزو ویژگی‌های تیپیکال و ظاهری هر شخصیتی است.

ایفای نقش‌های کوتاه خیلی سخت‌تر است، زیرا شناسنامه‌ای ندارد و پس و پیش قابل عرضه‌ای هم مشاهده نمی‌کنید و نمی‌توانید برایش بیوگرافی خیلی مشخصی تعریف کنید. البته معتقد نیستم باید بازیگر برای هر نقش شناسنامه درست کند. در برخی موارد این نیاز احساس می‌شود. برای مخاطب هم مواجهه با این نوع نقش‌ها که طراحی گذشته و آینده روشنی ندارد و از دل یک روند علل و معلومی به وجود نیامده و فقط قرار است در چند قسمت حضور داشته باشد ارتباط برقرار کردن کار دشواری است.

احمد محمداسماعیلی

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محسن
-
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
۰
۰
ایشون بازیگر حسی،عمیق و كاربلدی هستند

نیازمندی ها