با رحیم نوروزی، بازیگر باسابقه تلویزیون

نقش خوب، شناسنامه دارد

بازیگر سریال راستش را بگو :

بدون تحلیل بازی می‌کنم

رحیم نوروزی این روزها در سریال تلویزیونی «راستش را بگو» نقش وکیل را بازی می‌کند؛ وکیلی که سعی دارد عادل باشد.
کد خبر: ۵۱۵۶۵۸

نوروزی روزی در جبهه‌های جنگ جنگیده و حالا با همان اعتقادات در دادگاه‌ حضور پیدا می‌کند.

با وی درباره نقش‌اش در سریال «راستش را بگو» به گفت‌وگو نشستیم.

نظرتان درباره این سریال چیست؟

این سریال را با علاقه پیگیری می‌کنم. زمانی که فیلمنامه را خواندم، تصور نمی‌کردم تا این میزان منسجم شود، چون تعداد شخصیت‌ها و قصه‌های فرعی زیاد بود. مرتب نگران این پراکندگی بودم و با خودم می‌گفتم این کار قرار است چگونه جمع شود. حال که نتیجه کار را روی آنتن می‌بینم، متوجه می‌شوم که تدوینگر با چه ظرافتی این صحنه‌ها را تدوین کرده است. ضمن این‌که کارگردان هم به کار اشراف داشته و می‌دانست خروجی چگونه خواهد شد. برخی معتقدند که سریال‌های 10 تا 15 سال گذشته نسبت به سریال‌هایی که هم‌اکنون ساخته می‌شود، بهتر و دیدنی‌تر است اما من معتقدم سریال‌های اکنون شسته و رفته است. اکنون فیلمسازان ما به تجربه زیادی در ساخت سریال دست پیدا کرده‌اند و تجربیات خوبی در این زمینه کسب کرده‌ایم.

در این سریال یکی از نقش‌های فرعی اما تاثیرگذار را بازی می‌کنید، نقشی که از کلیشه‌های متعارف دور است. از این نقش برایمان بگویید؟

من اجرای یکی از نقش‌های مکمل را بر عهده دارم. البته قصه این سریال، قصه آدم‌های جنگ در زمان حال نیست. یکی از داستان‌های فرعی سریال، قصه چند دوست دوران جنگ است که حالا آنها را در موقعیت‌های اجتماعی می‌بینیم. بازیگر وظیفه دارد بنا به موقعیتی که در فیلمنامه دارد، نقش‌اش را درست ایفا کند. دست و پا زدن بیش از حد برای نقش باعث اغراق می‌شود و کار را از هدف اصلی دور می‌کند. بنابراین من هم تلاش مضاعف نکردم. در هر موقعیتی که بودم در ابتدا آن را درک و بعد اجرا کردم.

وقتی ما صحبت از ارزش‌های جنگ می‌کنیم، منظورمان خود جنگ نیست، چون جنگ فی‌نفسه ارزش نیست. آدم‌های بی‌‌پناه زیادی در جنگ کشته می‌شوند. حرف ما آدم‌هایی است که به دلیل اعتقادات‌شان از همه چیز در زندگی‌شان می‌گذرند و مبارزه می‌کنند.

سریال‌ راستش را بگو در برخی قسمت‌ها شعاری شده است. شما هم با این نظر موافق هستید؟

این سریال چیزی را به کسی دیکته نمی‌کند. ارزش‌ها هنوز هم وجود دارد اما ما آنها را به فراموشی سپرده‌ایم. من بازیگر هستم و به اندازه‌ای که فیلمنامه به من اجازه داد، نقشم را بازی کردم. تجربه‌ام به یاری‌ام آمد تا نقش وکیل را باورپذیر دربیاورم. رسالت اصلی بر دوش فیلمنامه‌نویس و کارگردان بود و ما هم به عنوان بازیگر تلاش کردیم وظیفه‌مان را انجام بدهیم.

در یکی از صحنه‌ها شما و دیگر همرزمان درباره راهکار وحید مشتاق برای علی مولا حرف می‌زنید و هر کدام درباره اعتقادات‌تان مسائلی را مطرح می‌کنید. قبل از بازی در این صحنه با یکدیگر صحبت کردید یا نه؟

فیلمنامه سریال راستش را بگو خیلی گسترده بود و شخصیت‌ها زیاد بودند. قبل از بازی در این سریال با محمدرضا آهنج کارگردان صحبت کردم و با جنس دیالوگ‌ها آشنا شدم. البته وقتی داستان کلی را خواندم تا ده قسمت شخصیت‌ها معرفی می‌شد. روزی که قرار بود به گفت‌وگو بنشینیم، همه درباره این‌که این حرف‌ها چگونه گفته شود، صحبت کردند اما من بحث نکردم، چون من بازیگر چون و چرا نیستم. فقط نقشی را که به من سپرده شده به بهترین شکل بازی می‌کنم. من نقش را تحلیل نمی‌کنم، بلکه به نقش جان می‌دهم تا آن را برای مخاطب باورپذیر کنم.

فاطمه عودباشی - گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها