فضایی از بهت و درماندگی همزمان با انتخابات در آمریکا جامعه را فرا گرفته است. بدون شک دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون غیرمحبوب‌ترین نامزدهای ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا هستند. ترامپ ایده‌های جنجالی بسیاری را مطرح نموده است. او در برخی موارد گسترش تسلیحات هسته‌ای را جایز می‌داند، در عین حال توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را نیز توافقی ضعیف و اشتباه می‌داند و گفته در صورت ریاست جمهوری، این توافق را پاره می‌کند، اما تکان‌دهنده‌تر از همه این ادعا، فاش شدن اظهارات ترامپ در مورد زنان بود. خانم کلینتون هم با برخی انتقادات جدی مواجه است.
کد خبر: ۹۶۵۸۷۹

او به‌هنگام تصدی پست وزارت خارجه، برای بعضی از کارهای اداری، از ایمیل شخصی خود استفاده کرده بود که به آسانی می‌توانست قابل دسترسی باشد و این امر صلاحیت او برای تصدی مناصب دولتی را بشدت زیر سوال برد. اتهام تخلف و برخی اعمال غیرقانونی در پوشش «بنیاد نیکوکاری کلینتون» و نیز میزان تندرستی خانم کلینتون از دیگر سوژه‌های تبلیغات انتخاباتی جمهوریخواهان شده که می‌گویند او برای انجام وظایف سنگین ریاست جمهوری از سلامت کافی برخوردار نیست. به این ترتیب مردم آمریکا هم‌اکنون در وضعیتی قرار گرفته‌اند که هیچ مشروعیت و نکته احترام‌آمیزی در دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری نمی‌یابند. با این وجود وضعیت رقابت‌های ریاست جمهوری حاوی برخی نکات اساسی است.

در رابطه با رقابت‌های سیاسی در عصر جدید باید گفت برخلاف گذشته که سیاستمداران و کاندیداهای انتخابات در سراسر دنیا همواره با عوام‌فریبی، دروغ و تغییر چهره واقعیات، خود را افرادی صالح و شایسته، مدیر و مدبر و فارغ از هر عیب و ایراد اخلاقی معرفی می‌نمودند و بدین واسطه هوادارانی برای خود مهیا می‌کردند، امروزه در عصر فراگیر شدن رسانه‌های ارتباطی، دیگر امکان ظاهرسازی عوام‌فریبانه باقی نمانده است. در دوران کنونی دیگر نه امثال کلینتون می‌توانند ضعف جسمی و از هوش رفتنشان بعد از یک سخنرانی را پنهان کنند و نه امثال ترامپ افتضاحات جنسیشان را! به این ترتیب عصر ارتباطات نه فقط در آمریکا بلکه در کل جهان عصر آشنایی با چهره واقعی سیاستمداران است.

اما درخصوص تأثیرات داخلی و بین‌المللی رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا باید گفت در درجه نخست مسائلی که در رابطه با نامزدهای ریاست جمهوری در آمریکا مطرح و فاش گردیده، علاوه بر سرگشتگی و ناامیدی مردم آمریکا، تا حد زیادی ابهت و اقتدار بین‌المللی ایالات متحده را نیز زیر سوال برده است. در شرایط کنونی چه کلینتون رئیس‌جمهور شود چه ترامپ، دیگر ایالات متحده آن ابهت و بزرگی سابق را نخواهد داشت و کشوری خواهد بود که به دست فردی متوسط و حتی پایین‌تر از آن اداره می‌شود، اما از منظر تأثیرات سیاسی انتخاب هر یک از دو نامزد، باید گفت هرچند دو حزب رقیب با ابزار و ترفندهای گوناگون می‌کوشند تصویری منفی و وحشتناک از انتخاب نامزد حزب دیگر به نمایش بگذارند، اما واقعیت آن است که در آمریکا برخی ساختار‌ها و اصول ثابت حکمفرما هستند که هر رئیس‌جمهوری از هر حزبی که بیاید، آنها را پیگیری خواهد کرد. با این وجود در پیگیری این اصول ثابت، محافظه‌کارانی همچون ترامپ تمایل بیشتری به استفاده از ابزارهای قدرت سخت به جای گفت‌وگو و دیپلماسی دارند، حال آن‌که کلینتون دموکرات آرمان‌های آمریکایی را بیشتر با تحریم و گفت‌وگو پیش خواهد برد.

دکتر محمدمهدی مظاهری

استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها