عملکرد تیم اقتصادی دولت در ترازوی کارشناسان

دیروز حسن روحانی، رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی در جلسه دفاع از سه وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش بیشتر به دفاع از عملکرد اقتصادی دولت پرداخت.
کد خبر: ۹۶۳۶۹۰

به گزارش جام‌جم، روز گذشته رئیس‌جمهور در مجلس حاضر شد تا سه وزیر پیشنهادی را به نمایندگان مردم معرفی کند،اما با دفاع از تیم اقتصادی دولت به موضوع کاهش نرخ تورم از 40 درصد به زیر 10درصد، رشد اقتصادی مثبت، تراز مثبت تجاری و افزایش صادرات و هدایت اقتصاد و کشور به سمت رونق پرداخت.

با این حال، بسیاری از کارشناسان نقدهایی نسبت به عملکرد اقتصادی دولت بخصوص در حوزه رکود دارند.

تیم اقتصادی خوب است، اما

دکتر عطاالله رفیعی، کارشناس اقتصادی به جام جم گفت: تیم اقتصادی دولت با محوریت دکتر علی طیب‌نیا عملکرد خوب و قابل قبولی تاکنون از خود ارائه کرده است.

وی افزود: تیم اقتصادی دولت دارای ماهیت فنی و کارشناسی بوده و توانسته کارآمدی خود را ثابت کند و هر سیاستی که اجرایی می‌شود، برخی منتقد آن هستند و برخی دیگر آن را تائید می‌کنند.

رفیعی ادامه داد: مهم‌ترین انتقادی که متوجه دولت است، نه به تیم اقتصادی بلکه محور قرار دادن بهبود اقتصاد از طریق ارتباط با کشورهای غربی و اروپایی است. این موضوع به یک انتظار نفسگیر تبدیل شده و دولت در این زمینه همه توان و انرژی دیپلماسی کشور را گذاشته و ثمره‌ای هم تاکنون نداشته است.

بهتر بود تیم اقتصادی تغییر می‌کرد

از سوی دیگر دکتر محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به جام‌جم گفت: آقای روحانی به جای تغییر در بخش‌های فرهنگ و ورزش و آموزش و پرورش باید به فکر مطالبه مردم که اقتصاد است، باشد.

وی افزود: دولت به پایان عمر خود رسید، اما هنوز شعارهای اقتصادی پابرجاست و به جای عمل در این زمینه به شعار اکتفا می‌کند.

پورابراهیمی تصریح کرد: اگر قرار بود ترمیمی در کابینه دولت اتفاق بیفتد، بهتر بود بخش اقتصادی کشور تغییر پیدا می‌کرد تا این‌که به سمت مسائلی برویم که خیلی با مطالبه مردم سازگاری ندارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: دولت از همان ابتدا در بخش اقتصادی با چندصدایی روبه‌رو بود و همین امر دلیلی شد تا مردم نسبت به عملکرد دولت خوشبین نباشند. مثلا درخصوص نرخ ارز، وزیر اقتصاد موضوعی را مطرح می‌کرد که فردای آن روز رئیس‌کل بانک مرکزی آن را نقض می‌کرد.

وی ادامه داد: دولت بخش اقتصاد و حل مشکلات داخلی را به رابطه کشورهای خارجی پیوند زده در حالی که در برخی بخش‌ها نیازی به این موضوع نیست؛ به‌عنوان مثال، بهبود فضای کسب‌وکار و تغییر و اصلاح قوانین هیچ ربطی به بانک‌های اروپایی و آمریکایی ندارد، ولی ما همه‌چیز را به این بخش متصل کردیم.

دولت از کارشناسان اقتصادی بهتری استفاده کند

دکتر مهدی پازوکی، اقتصاددان هم در این باره به خبرنگار ما گفت: دولت آقای روحانی تیم اقتصادی را باید ارتقا ببخشد و در بخش اقتصادی افراد باسوادتر و کارشناس‌تری هستند که دولت می‌تواند از آنها بهره ببرد.

وی ادامه داد: عملکرد برخی وزرای اقتصادی در بخش‌های مختلف تا حدی قابل دفاع است، اما مجموع آنها به عنوان عملکرد یک وزارتخانه بسیار ضعیف است.

پازوکی ادامه داد: اگر قرار بود تغییری در کابینه رخ دهد، باید در تیم اقتصادی اتفاق می‌افتاد تا شاهد تغییرات زیادی در این بخش باشیم.

عملکرد تیم اقتصادی قابل دفاع است

در همین ارتباط دکتر مهدی تقوی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی به خبرنگار ما گفت: مشکلی در بخش اقتصادی دولت وجود ندارد و عملکرد دولت در بخش اقتصاد قابل دفاع است. کاهش تورم از 40 درصد به 10 درصد رسیده و رشد اقتصادی منفی به رشد مثبت تبدیل شده است.

وی افزود: از نظر اقتصادی، ایران نیروی کار و انرژی ارزان در اختیار دارد و بهشت سرمایه‌گذاری است و با موضوع برجام نیز این موانع رفع شده است.

محمدحسین علی‌اکبری

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها