هر اندازه جوامع و فناوری‌ها پیشرفت کنند و هر چه ارتباطات نزدیک‌تر شود، همسو با آن جرایم متناسب با این موضوع گسترش می‌یابند و نوع جرایم ارتکابی نیز پیشرفته‌تر می‌شود. یعنی اغلب بزهکاران حرفه‌ای خودشان را با تکنولوژی جدید تطبیق می‌دهند. جرم معلول یک سری از پدیده‌ها و عوامل است که در صورتی که بستر لازم مهیا شود، محقق می‌شود. در حال حاضر فضای مجازی که می‌تواند در خدمت بشریت و تنویر افکار عمومی و بالا بردن آگاهی مردم باشد، در جامعه ما وارونه عمل می‌کند. یعنی استفاده از این ابزار صرفا در جهت مسائلی است که هیچ سنخیتی با افزایش سطح معلومات و دانش ندارد و تعداد کمی از کاربران در این جهت از این ابزارها استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۹۶۳۰۸۷

به همین خاطر می‌بینیم خیلی از جرایمی که به وقوع می‌پیوندد، معلول مسائلی است که در این فضاها ایجاد می‌شود. روابطی که در این فضاها ایجاد شده‌اند و ریشه درستی ندارند باعث اختلافات، سوءتفاهمات، رقابت‌ها، حسادت‌ها و خیلی از مسائل دیگر در افراد می‌شوند. همه اینها باعث شده فضای مجازی و اینترنت تاثیر مطلوبی در جامعه ما نداشته باشد. تکنولوژی یک ابزار است، مثل کارد. یک کارد هم می‌تواند میوه را بِبُرد و هم می‌تواند آدم را بکشد.

متاسفانه به لحاظ نبود آگاهی‌رسانی کافی از طریق رسانه‌ها، این ابزار عملکرد منفی از خود نشان می‌دهند و در کنار این مسائل ما نیاز به تدوین قوانین جدید داریم. به نظر من در حال حاضر قانون رسانه‌ها کافی، جامع و مانع نیست که قرار است تصحیح شود و در مرحله پیشنهاد است. درضمن در کنار تصویب قوانین باید آموزش‌های لازم به افراد داده شود. در همه مقاطع و در همه مکان‌های تحصیلی و کاری و خانوادگی به نوعی باید افراد آگاه شوند و این ابزار باعث نشود به جای ممانعت از ایجاد جرایم، باعث وقوع جرایم جدیدی شود و مشکلات تازه‌ای به وجود آید.

نمی‌شود آمار دقیقی درباره قتل‌های اینترنتی ارائه کرد، اما با قطعیت می‌شود گفت که تحت تاثیر القائاتی که در این فضاها می‌شود، سوءتفاهماتی که به وجود می‌آید و ارتباطات ناسالمی که برقرار می‌شود، ابتدا جدال لفظی و سپس جدال فیزیکی اتفاق می‌افتد یا حتی به بالاترین جرم یعنی قتل منتهی می‌شود. ما نمی‌توانیم منکر شویم که این تکنولوژی و فضاها تاثیر منفی نداشته و ندارند، قطعا در این زمینه پاسخ مثبت است و همه این موارد هر کدام در افزایش و رشد جرایم تاثیر دارند.

عبدالصمد خرمشاهی

حقوقدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها