کمتر جنگی را در جهان می‌توان یافت که گروه‌های متعدد خارجی در آن درگیر شده باشند. هیچ کشوری فکر نمی‌کرد که بحران سوریه اینچنین طولانی شود. اکنون، همه در جست‌وجوی راهکاری هستند تا زودتر این جنگ خانمانسوز داخلی پایان پذیرد، اما به نظر صحنه پر چالش سوریه پیچیده‌تر از آن است که در نگاه نخست به نظر می‌آید.
کد خبر: ۹۵۹۷۱۸

دکتر سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر این نظر است که طبق پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران تمامی گروه‌های درگیر باید سلاح برزمین بگذارند و از طریق دموکراتیک بحران را خاتمه دهند. وی عقیده دارد برگزاری انتخابات تنها راه‌حل این بحران است.

بازیگران درگیر در بحران‌سازی سوریه، چه اهدافی را پیگیری می‌کنند؟

این‌که بحران سوریه یک بحران ساختگی بود و بازیگرانی در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای دنبال این بودند که این بحران در سوریه ایجاد شود امروز بر تحلیلگران پوشیده نیست. به اعتقاد ما، هدف این بحران‌سازی تضعیف محور مقاومت بود. کسانی این بحران را ایجاد کردند که می‌خواستند محور مقاومت را تضعیف کنند که در راس آنها آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و رژیم آل‌سعود قرار دارند.

موضع ایران در قبال بحران سوریه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

از وقتی که بحران سوریه آغاز شد جمهوری اسلامی ایران استراتژی ثابتی را اتخاذ کرد و بر این اساس اعلام کرد که بحران سوریه با راه‌حل سیاسی حل خواهد شد و هرگونه راه‌حل نظامی از سوی ایران مردود اعلام شد و جمهوری اسلامی ایران روی این استراتژی و تحلیل خود از شرایط پافشاری دارد، چون هرگونه پیش‌بینی جمهوری اسلامی ایران تاکنون به منصه ظهور رسیده است و دلیل این ادعا آن است که ما حدود سه سال و نیم قبل و در حالی که سه ماه از بحران سوریه گذشته بود با داوود اوغلو، وزیر امورخارجه وقت ترکیه ملاقات داشتیم در این ملاقات که در قالب سفر کمیسیون امنیت ملی شکل گرفته بود به همراه آقای بروجردی، رئیس کمسیون امنیت با ایشان ملاقات کردیم و ایشان که در آن موقع وزیر امورخارجه بود و هنوز نخست‌وزیر نشده و از صحنه سیاسی ترکیه خارج نشده بود با لحن بسیار تندی راجع به سوریه صحبت کرد و با اطمینان و قاطعانه گفت که سه ماه دیگر حکومت بشار اسد نابود است و کار سوریه تمام است. داوود اوغلو می‌گفت جمهوری اسلامی ایران اشتباه کرده که موضع حمایت از سوریه را اتخاذ کرده و باید به آنان بپیوندد و از تروریست‌ها حمایت کند چون رژیم بشار اسد کارش سه ماه دیگر تمام است. به هر حال الان حدود سه سال و نیم از آن سه ماه گذشته و نه‌تنها بشار اسد و دولتش سقوط نکرده، بلکه این داوود اوغلو بود که از صحنه سیاسی ترکیه کنار رفت. می‌خواهم بگویم جمهوری اسلامی ایران استراتژی درستی اتخاذ کرد و پیش‌بینی ایران در این رابطه درست بود، چون می‌دید کسانی که در سوریه نقش‌آفرینی می‌کنند خواهان منافع ملت سوریه یا حفظ تمامیت ارضی این کشور نیستند و منافع دیگری را دنبال می‌کنند، لذا جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد راه‌حل‌های تروریستی و تغییر حکومت با زور اسلحه به دولت سوریه کمک نمی‌کند و بهتر است با مشاوره مستشاری از دولت قانونی این کشور حمایت شود تا مردم سوریه برای خود تصمیم بگیرند و ثانیا با روش غیردرست تغییر حکومت مقابله شود.

دیپلماسی پارلمانی ایران تا چه اندازه بر روند صلح سوریه تاثیر داشته است؟

ما به عنوان مجلس شورای اسلامی در راستای استراتژی جمهوری اسلامی ایران تلاش کردیم دیپلماسی پارلمانی را فعال کنیم و حضور جدی داشته باشیم، گاهی وقت‌ها ممکن است سفر دولتی‌ها با مشکلاتی در عرصه بین‌المللی روبه‌رو شود، ولی سفر نمایندگان ملت با این مشکلات روبه‌رو نیست، چون این ارتباط ملت‌ها و نمایندگان ملت‌هاست، لذا همان‌طور که شاهد بودید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکنون چند سفر را به سوریه داشته و حتی در مجلس جدید هم اولین سفر خارجی کمیسیون امنیت ملی سفر به سوریه بود و با مقامات این کشور صحبت و گفت‌وگو شد و همچنین دعوت از پارلمان سوریه چه به صورت نمایندگان مستقل و چه به صورت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و در سطح بالاتر سفر آقای دکتر لاریجانی رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران به سوریه صورت گرفت و روابط تنگاتنگی به جهت پارلمانی با پارلمان سوریه وجود دارد. بنابراین ما سطح تعاملات دیپلماسی پارلمانی با سوریه را در بالاترین سطح خودش دنبال کردیم و همچنین تلاش کردیم در حوزه پارلمانی با کشورهای موثر در سوریه و کسانی که حامی دولت مرکزی هستند و استراتژی جمهوری اسلامی را دارند تصمیمات مشترک بگیریم و نشست‌هایی در تهران در این ارتباط برگزار کردیم؛ همچنین با دولت‌هایی که نقش منفی ایفا می‌کنند مذاکره و گفت‌وگو شده و عواقب اقداماتشان به آنها توصیه شده تا بتوانیم از این ظرفیت دیپلماسی پارلمانی در جهت تحقق خواست ملت سوریه استفاده کنیم.

چقدر رفت و آمدهای دیپلماتیک برای این‌که بحران سوریه هرچه سریع‌تر به پایان برسد، می‌تواند موثر باشد؟

نشست‌های متعددی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برای سوریه برگزار شده و اعتقاد داریم این نشست‌ها موثر بوده و می‌تواند کمک به روند صلح نماید، اما این نشست‌ها با شکست هم روبه‌رو می‌شود چون در این نشست‌ها دولت سوریه که در موردش تصمیم می‌گیرند نماینده‌ای ندارد و معلوم است که به نتیجه نمی‌رسد. در اجلاس اخیر جمهوری اسلامی ایران پیش‌شرط‌هایی مشخص و اعلام کرد که مطابق اعلام وزارت خارجه، با پیش‌شرط‌های کشورمان موافقت شد و ایران در آنجا حضور پیدا کرد، ولی دو عامل باعث شکست نشست شد و بی‌نتیجه به پایان رسید؛ اول این‌که وقتی می‌خواهند در مورد دولت سوریه تصمیم بگیرند چطور می‌شود که این دولت در این اجلاس حضور نداشته باشد و دیگران برای آن تصمیم بگیرند؟ معلوم است که به نتیجه نمی‌رسد. دوم این‌که آمریکایی‌ها و رژیم آل‌سعود در سوریه به دنبال مسائل دیگری هستند و به دنبال حل مساله این کشور نیستند رژیم آل‌سعود می‌خواهد از تروریست‌های تکفیری حمایت کند و اهداف منطقه‌ای خود را دنبال کند و احساس می‌کند در مقابل جمهوری اسلامی ایران شکست‌خورده و در مقابل جمهوری اسلامی ایران کارکرد منطقه‌ای و جایگاه خود را از دست داده، لذا می‌خواهد با زور نیروهای تروریستی جایگاهی برای خودش درست کند. طبیعی است این بازیگران نمی‌گذارند نشست‌ها به نتیجه برسد، ولی برگزاری این نشست‌ها به مصلحت است و فکر می‌کنیم کشورهایی مثل روسیه و ایران می‌توانند در این نشست‌ها نقش قوی‌تری ایفا کرده و آرام‌آرام آن ‌را به سمت حل بحران سوریه هدایت نمایند.

نشست‌های تاثیرگذار چقدر می‌تواند در آینده سوریه تاثیر بگذارد و چه فرآیندی باید طی شود؟

پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد شفاف، روشن و مبتنی بر دموکراسی و منشور سازمان ملل و همان اصولی است که قدرت‌های سلطه‌گری مثل آمریکا برای تحقق آنها به کشورهای دیگر حمله و تجاوز نظامی می‌کنند. پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران براساس دموکراسی و استقلال کشورهاست. جمهوری اسلامی ایران می‌گوید همه گروه‌های مسلح چه موافق دولت سوریه و چه مخالف، سلاحشان را زمین بگذارند و با نظارت سازمان ملل متحد انتخابات در سوریه برگزار شود تا مردم بگویند چه حکومتی بر آنجا حکومت کند. مردم اگر بگویند بشار اسد حکومت نکند ما رای مردم را به رسمیت می‌شناسیم. مردم سوریه باید تصمیم بگیرند و آمریکا حق ندارد که بگوید بشار نباشد این گفته آمریکا با هیچ یک از اصول دموکراسی و مردمسالاری مطابقت ندارد. لذا پیشنهاد ما این است که این نشست‌ها باید منجر به این موضوع شود که اولا جنگ داخلی تمام شود و گروه‌های تروریستی سلاح را زمین بگذارند و تروریست‌های خارجی از کشور خارج شوند و تحت نظر سازمان ملل متحد انتخابات و همه‌پرسی در سوریه برگزار شود و مردم تعیین و انتخاب کنند چه حکومتی داشته باشند که این روش هم به نفع سوریه و به نفع تمامیت ارضی این کشور است و می‌تواند اتحاد ملی سوریه را حفظ و به این جنگ خانمانسوز پایان دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها