بهره‌برداری از فرودگاه خورشیدی در آفریقای جنوبی

شهر جورج در آفریقای جنوبی، فقط با 150 هزار نفر جمعیت، صاحب نخستین فرودگاه آفریقایی مجهز به نیروگاه خورشیدی است. نیروگاه خورشیدی فرودگاه جورج، شهریور 1394/ سپتامبر 2015 راه‌اندازی شد و بعد از فرودگاه کوچین در جنوب هند، دومین فرودگاه خورشیدی جهان است. سالانه حدود 700 هزار مسافر از این پایانه جابه‌جا می‌شوند.
کد خبر: ۹۵۹۶۸۹
بهره‌برداری از فرودگاه خورشیدی در آفریقای جنوبی

تمام تجهیزات و خدمات فرودگاه جورج از قبیل برج مراقبت، آسانسورها، کانتِرهای پرواز، رِیل‌های حمل بار، رستوران‌ها و دستگاه‌های خودپرداز از یک نیروگاه کوچک انرژی خورشیدی تغذیه می‌شوند. این نیروگاه خورشیدی با فاصله چند صد متری از سالن فرودگاه در حاشیه باند پرواز قرار دارد. نیروگاه خورشیدی فرودگاه جورج به 2000 صفحه خورشیدی مجهز است که روزانه 750 کیلووات برق تولید می‌کنند. انرژی تولید شده توسط این نیروگاه حتی از نیاز روزانه‌ فرودگاه که 400 کیلووات ساعت است، فراتر می‌رود. مقدار اضافه انرژی تولیدی وارد شبکه برق شهری می‌شود. داخل سالن فرودگاه، یک نمایشگر مخصوص تعبیه شده که به مسافران اعلام می‌کند، چند دستگاه خانه در ماه گذشته از طریق این نیروگاه از انرژی پاک بهره‌مند شدند.

شرایط آب‌وهوایی شهر جورج قابل پیش‌بینی نیست. در عرض نیم ساعت ممکن است دمای هوا به اندازه 10 درجه سلسیوس تغییر کند، اما نیروگاه خورشیدی فرودگاه جورج حتی در شرایط آب‌وهوایی نامناسب قادر به تولید انرژی، البته به میزان کمتر است. این نیروگاه هنگام شب یا در مواقع اضطراری به صورت خودکار از جریان برق شهری تغذیه می‌شود. از زمانی که برق این فرودگاه با نیروگاه خورشیدی تأمین می‌شود، انتشار آلاینده دی‌اکسید کربن از این پایانه‌ مسافربری به اندازه بیش از 1200 تن کاهش یافته است.

90 درصد برق آفریقای جنوبی از سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود، اما جایگزینی سوخت‌های فسیلی با منابع سوخت پاک می‌تواند تا حد زیادی از هزینه‌های تأمین انرژی این کشور بکاهد. آفریقای جنوبی قصد دارد با گسترش استفاده از منابع سوخت پاک، میزان انتشار آلاینده دی‌اکسید‌کربن را تا سال 2030 به صفر برساند.

در همین راستا، بزودی ظرفیت تولید انرژی نیروگاه خورشیدی فرودگاه جورج به میزان 250 کیلووات افزایش خواهد یافت. گفته می‌شود، باتری‌های پرقدرتی نیز در محل فرودگاه تعبیه خواهند شد تا مقداری از انرژی تولیدی در طول روز را برای مصارف شبانه ذخیره کنند. پس از مشاهده پیامدهای مثبت استفاده از انرژی خورشیدی در فرودگاه جورج، دو فرودگاه دیگر در شهرهای کیمبرلی و آپینگتون به انرژی پاک مجهز شدند و سه فرودگاه دیگر نیز در دست تجهیز قرار دارند.

منبع: phys.org

مترجم: صدف دژآلود

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها