فرانس 24: حمایت مستشاری ایران، عاملی مهم در عملیات آزادسازی موصل است

باران آتش بر سر تکفیری‌ها در موصل

سرانجام انتظارها به سر رسید و عملیات بزرگ آزاد‌سازی موصل در عراق آغاز شد. عملیاتی که آخرین و مهم‌ترین مرکز تروریست‌های تکفیری در عراق را هدف قرار داده و در صورت موفقیت نیروهای ارتش عراق، شکست بزرگی بر گروه‌های تروریستی و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها وارد خواهد شد.
کد خبر: ۹۵۷۵۷۵

ساعت 2 بامداد دیروز حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در یک سخنرانی تلویزیونی آغاز عملیات نظامی برای آزادسازی موصل از چنگال تروریست‌های تکفیری را اعلام کرد. بلافاصله با اعلام ساعت صفر، عملیات از سه محور جنوب، شرق و شمال به سمت موصل شروع شد. برنامه اصلی عملیات موصل ابتدا پاکسازی روستاهای اطراف و همزمان بمباران مراکز استقرار نیروهای تکفیری در داخل این شهر است. پس از آن نیروها حلقه محاصره شهر موصل را تنگ و تنگ‌تر خواهند کرد تا گام به گام اقدام به تخلیه غیرنظامیان و پاکسازی مناطق مختلف شهر کنند. هم‌اکنون نیروهای ارتش، نیروهای یگان مبارزه با تروریسم، پلیس فدرال، الحشد الشعبی (بسیج مردمی عراق)، پلیس استان نینوا و برخی نیروهای محلی از جمله الحشد الوطنی (بسیج مردمی اهل تسنن) از سمت جنوب و منطقه القیاره (65 کیلومتری جنوب موصل)، حضور دارند و نیروهای پیشمرگه نیز از سمت شرق در 25 کیلومتری موصل مستقر شده‌اند. براساس توافقات صورت گرفته، ابتدا نیروهای پیشمرگه کردستان یکشنبه شب حمله خود را آغاز ‎کردند و به دنبال آن نیروهای ارتش عراق نیز حمله خود را صبح روز دوشنبه ازجنوب آغاز کردند.

پیشروی نیروها

همزمان با آغاز عملیات آزادسازی شهر موصل، نیروهای عراقی در حال پیشروی از جهت‌های مختلف به سوی این شهر هستند. نیروهای ارتش با پیشروی در جنوب شهر موصل، در حال حاضر شهرهای حمام العلیل و نمرود را تحت کنترل خود درآورده‌اند. فرمانده پلیس فدرال عراق نیز اعلام کردسنگرهای داعش فروریخته و تروریست‌ها در حال فرار هستند. شبکه السومریه نیوز گفت نیروهای عراق شش کیلومتر به سمت جنوب موصل پیشروی کردند. از سوی دیگر فرماندهی گردان نهم زرهی ارتش عراق یادآور شد این گردان به همراه نیروهای پیاده نظام همراه، به 20کیلومتری شهر موصل رسیده‌اند.

طبق آخرین گزارش‌ها، نیروهای عراقی تاکنون 17 روستا را در مناطق حومه موصل از چنگال گروه تروریستی داعش آزاد کرده‌اند. برخی گزارش‌های دیگر نیز از پیشروی نیروهای پیشمرگه کرد در شمال موصل و تصرف کامل شهر بعشیقه حکایت دارد. در نزدیکی بعشیقه نیروهای ترکیه مستقر هستند. ترکیه می‌گوید حدود 3000 نیروی تحت حمایت این کشور در عملیات موصل مشارکت دارند. دولت عراق اما گفته است هیچ نیروی خارجی در نبرد موصل دخالت ندارد.

به گزارش خبرگزاری روداو نت، تروریست‎های داعش چاه‎های نفت شهر حمدانیه را در تلاش برای متوقف کردن پیشروی‎های نیروهای کرد پیشمرگه، به آتش کشیدند.

واکنش‌ها و تحلیل‌‌ها

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا گفت عملیات موصل یک حرکت مهم برای شکست گروه تروریستی داعش در عراق است.

کارتر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «این لحظه‌ای تعیین‌کننده برای ائتلاف است که داعش را برای همیشه شکست دهد. ما مطمئن هستیم که شرکای عراقی ما بر دشمن مشترک ما غلبه و موصل و تمام خاک عراق را از نفرت و خشونت داعش آزاد خواهند کرد.»

در همین رابطه استفان تاونسند، فرمانده جدید نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه گفت عملیات آزادی شهر موصل عراق احتمالا چند هفته یا بیشتر به طول بینجامد.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نیز در گزارشی گفت: در حال حاضر موصل به صحنه نبرد نظامی ارتش عراق با داعش تبدیل شده است. سی‌ان‌ان تصریح کرد موصل به عنوان دومین شهر بزرگ عراق که دارای مهم‌ترین میدان‌های نفتی در نزدیکی ترکیه است، آخرین سنگر نظامی داعش در عراق است که در صورت شکست این گروه فروخواهد پاشید. شبکه تلویزیونی «فرانس 24» نیز در گزارشی نوشت: حمایت‌های ایران از نیروهای عراقی، عاملی مهم در عملیات آزادسازی موصل است.

این درحالی است که رسانه‌های عربی وابسته به عربستان سعودی، قطر و جریان‌های سلفی با هدف تفرقه‌افکنی و فتنه‌انگیزی، علیه نیروهای مشترک عراقی جنگ روانی به راه انداخته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رسانه‌های وابسته به جای استفاده از نام نیروهای «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی عراق) از عناوینی مانند «الحشد الطائفی» استفاده می‌کنند. این رسانه‌ها همسو با مواضع رسمی عربستان سعودی، نبرد نیروهای مشترک عراق برای آزادسازی موصل از دست تروریست‌های داعش را «نبرد شیعه ضد اهل سنت» می‌نامند و در صدد کارشکنی و تفرقه‌اندازی بین مردم عراق و نیروهای نظامی این کشور هستند.

این اختلاف‌افکنی‌ها درحالی است که وزارت امور خارجه مصر که تا روزهای اخیر هم‌پیمان عربستان تلقی می‌شد نیز با صدور بیانیه‌ای همبستگی قاهره را با عراق همزمان با آغاز عملیات موصل اعلام کرد.

گمانه‌زنی‌ها درباره فرار خلیفه داعش

منابع محلی در استان نینوا دیروز از نجات ابوبکر البغدادی از حمله هوایی در منطقه غابات در شهر موصل و کشته شدن یکی از سرکرده‌های برجسته این گروه تروریستی در این حمله خبر دادند.

به نوشته پایگاه خبری عراقی السومریه نیوز، ابوموسی المغربی یکی از سرکرده‌های گروه موسوم به «جیش العسره» به همراه همراهانش در این حمله هوایی که خودروهای زرهی عناصر داعش هدف قرار گرفتند، کشته شدند.

همچنین گزارش‌ها از داخل موصل حاکی است که خانواده‌های سرکردگان داعش در حال یافتن راهی برای فرار از داخل این شهر هستند.، گفته می‌شود عناصر گروه تروریستی داعش که بر ضد ابوبکر البغدادی در شهر موصل عراق دست به شورش زده‌اند، از طریق بلندگوها اعلام کردند همسر البغدادی بازداشت و حکومت وی بر موصل پایان یافته و خود او به شهر رقه در سوریه فرارکرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها