به بهانه روز جهانی عصای سفید

صنعت گردشگری روز به روز در سراسر جهان گسترش می‌یابد. سفر و اوقات فراغت نیاز و حق تمامی انسان‌های عصر حاضر است. حقی که نباید با تبعیض و نادیده گرفتن برخی از افراد جامعه از آنها گرفته شود.
کد خبر: ۹۵۶۳۱۵
به بهانه روز جهانی عصای سفید

صنعت گردشگری روز به روز در سراسر جهان گسترش می‌یابد. سفر و اوقات فراغت نیاز و حق تمامی انسان‌های عصر حاضر است. حقی که نباید با تبعیض و نادیده گرفتن برخی از افراد جامعه از آنها گرفته شود. نابینایان و کم‌بینایان نیز بخشی از جامعه ما هستند. افرادی که همچون سایرین به سفر و تفریح نیاز دارند. اما پرسش این است که چند درصد از اماکن تفریحی، مراکز اقامتی و سایت‌های گردشگری طبیعی و تاریخی کشور ما برای این بخش از جامعه مناسب‌سازی شده‌اند. شاید برخی در مقابل این پرسش عدم توسعه‌یافتگی و فرسوده بودن تقریبا بیشتر بخش‌های صنعت گردشگری و هتلداری کشور را مهم‌ترین دلیل این بی‌توجهی به بخشی از افراد جامعه قلمداد کنند. اما این مسئله نمی‌تواند دلیل مناسبی برای کمبودها و مشکلات نابینایان در استفاده از تسهیلات سفر و گردشگری را توجیه کند. در حال حاضر تلاش‌هایی در جهت توسعه صنعت گردشگری در کشور در قالب طرح‌های توسعه اماکن تفریحی، مراکز اقامتی، رستوران‌ها و غیره در حال مطالعه، برنامه‌ریزی و وارد شدن به مرحله اجرا است. اما در همه این طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی که اغلب هزینه‌های گزافی بابتشان پرداخت شده، چقدر به نابینایان و مناسب‌سازی جهت آسایش آنها توجه شده است. در طول پنج سال گذشته هتل‌ها و مراکز اقامتی قابل توجهی در کشور ساخته شده است؛ چرا نباید دستورالعمل و قانون مدونی وجود داشته باشد که پیش از ساخت این مراکز به سرمایه‌گذاران و متولیان آنها ارائه شود تا طی آن تمامی مراکز اقامتی و سایر اماکن گردشگری و تفریحی تازه‌ساخت جهت رفاه حال نابینایان مناسب‌سازی شده و حداقل کمی از بار مشکلات این افراد در طول سفر بکاهد. امروز روز جهانی عصای سفید است؛ بد نیست مسئولان، متولیان و پژوهشگران حوزه گردشگری به جای شعارهای همیشگی پیرو گردشگری برای همه، برای آنکه سفر و تفریح همگانی شده و تمامی اقشار جامعه از آن بهره ببرند، با بهره‌گیری از دانش و تلاش، به تحقق شعارهای خود کمک کنند. مناسب‌سازی اماکن تفریحی و اقامتی هزینه بالایی را بر این مجموعه‌ها تحمیل نمی‌کند و انجام کارهای کوچکی چون ارائه منو رستوران‌ها و کافه‌ها به خط بریل، تهیه بریل اطلاعات گردشگری جاذبه‌ها، شماره‌ اتاق‌ها و مناسب‌سازی معابر، امکان خارج شدن از خانه و لذت بردن از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی را برای نابینایان و کم‌بینایان فراهم کند و نیاز آنها را به دیگران تا حد ممکن کاهش دهد و به عزت نفس آنها کمک کند.

با توجه به موضوع امسال روز جهانی گردشگری که «گردشگری برای همه» نام دارد، امید آن می‌رود که شاهد بهبود شرایط گردشگری برای تمامی افراد جامعه خاصه نابینایان و کم‌بینایان باشیم.


آیسا اسدی/ کارشناس ارشد برنامه‌ریزی توریسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها