هر سال شیعیان در ماه محرم، مراسم عزاداری امام حسین(ع)، سالار شهیدان را در سراسر دنیا برگزار می‌کنند. در اینجا به برخی از آداب و رسوم مسلمانان در چند کشور دنیا اشاره شده است.
کد خبر: ۹۵۴۹۱۰

سنگال

محرم و مراسم عاشورا در سنگال به شکل سنتی برگزار می‌شود. غذای مخصوص شب عاشورا، نوعی غذای عربی با گوشت گاو است. به عاشورا در زبان محلی سنگالی، تمخریت (Tamkharit) گفته می‌شود. در این روز زنان نیز مانند مردان لباس می‌پوشند و عزاداری می‌کنند. روز عاشورا در سنگال تعطیل است و مرثیه خوانان با به تصویر کشیدن واقعه کربلا، مراسم این روز را به جا می‌آورند.

بلژیک

مسلمانان بلژیک، مراسم محرم و همچنین روز عاشورا را در مساجد این کشور که تعدادشان بیش از 240 مسجد است، برگزار می‌کنند. این مراسم بدون هیچ نوع خرافاتی به صورت سینه‌زنی و نوحه‌خوانی اجرا می‌شود. در این روز زنان و مردان یاد و خاطره سالار شهیدان را گرامی می‌دارند.

محرم در یونان

مسلمانان یونان اغلب از نژاد ترک هستند و در شمال این کشور زندگی می‌کنند. از آنجا که مسلمانان این کشور، اجازه ساخت مسجد و حسینیه ندارند برخی مسلمانان، خانه‌های خود را در اختیار عزاداران حسینی قرار می‌دهند و مراسم محرم و روز عاشورا را برگزار می‌کنند. غذایی که در این روز می‌پزند نیز عمدتا از انواع سوپ بوده و به سوپ عاشورا معروف است.

لبنان

روز عاشورا در لبنان تعطیل رسمی است و مسلمانان شیعه این کشور با گذشتن از کوچه ها، خیابان‌ها و جمع شدن در میدان‌های اصلی، مراسم محرم را به جا می‌آورند. شب‌های محرم، مردان و زنان زیارت عاشورا می‌خوانند و به نوحه‌خوانی می‌پردازند.

کانادا

مسلمانان کانادا که ریشه‌شان از کشورهای دیگر است، مراسم مربوط به محرم را طبق آداب کشورهای خود به جا می‌آورند. البته آنها در تمام مراسم مربوط به محرم، سخنرانی و واقعه کربلا را بررسی می‌کنند. سینه‌زنی و نوحه‌خوانی نیز به شکل سنتی در این کشور اجرا می‌شود و شیعیان عزادار در روز عاشورا با شکوه تمام مراسم رابرگزار می‌کنند.

مراکش

مراسم عاشورا در نقاط مختلف این کشور متفاوت است. با این که بیشتر مسلمانان محرم و عاشورا را روز عزاداری می‌دانند، اما به یکدیگر شیرینی، کشمش، میوه و بویژه زردآلو تعارف می‌کنند. کودکان نیز در خیابان‌ها به آتش‌بازی می‌پردازند. در واقع مردم مراکش معتقدند با شاد بودن و جشن گرفتن، باید دشمنان امام حسین(ع) را تحقیر کرد. در برخی شهرها نیز روز عاشورا، روز زمزم نامیده می‌شود. در این روز مردم برای یادبود شهدای کربلا که تشنه بودند، مراسم آبپاشی اجرا می‌کنند و به سر و روی یکدیگر آب می‌ریزند.

هند

در مناطق شیعه‌نشین مانند لکنهو، امرهه و کشمیر، مکان‌های ویژه‌ای ساخته می‌شود و مسلمانان برای عزاداری روز عاشورا به آنجا می‌روند. البته در کشمیر، مسلمانان اجازه عزاداری محرم ندارند و بارها میان مردم و مسئولان این منطقه درگیری‌های شدیدی رخ داده است. شیعیان هند از چند روز قبل با خانه‌تکانی و نظافت حسینیه‌ها، مساجد و مکان‌های مخصوص عزاداری برای مراسم محرم و عاشورا آماده می‌شوند.

منبع: www.ashura.com.au

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها