کارشناسان معتقدند در عصر حاضر کمرنگ شدن یا حذف نقش خانواده منجر به پدید آمدن آسیب‌های اجتماعی شده است. به همین دلیل برنامه «عصر خانواده» با رویکرد بازخوانی سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی به صورت تخصصی و با نگاهی خانواده‌محور از شبکه دو پخش می‌شود. لذت حضور در کانون خانواده و ارائه راهکارها و ایده‌های مناسب برای طرح الگوی خانواده مطلوب ایرانی ـ اسلامی ازجمله اهداف این برنامه تعریف شده که از شنبه تا چهارشنبه به تهیه‌کنندگی علی اکبر کریمی و سحر رضوی ساعت 18 روی آنتن می‌رود. اجرای این برنامه به عهده گیتی خامنه، سونیا پوریامین و محمودرضا قدیریان است. در ضمن فضای برنامه عصر خانواده و موضوعات آن در این ایام حال و هوای محرمی به خود گرفته است.
کد خبر: ۹۵۳۲۹۹

برنامه عصر خانواده به موضوعات سلامت خانواده، فرزندپروری، مهارت‌های زندگی، خانواده و اجتماع شاد و با نشاط می‌پردازد. اجرای روزهای شنبه و سه‌شنبه برنامه به عهده سونیا پوریامین، یکشنبه‌ها گیتی خامنه و دوشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها محمودرضا قدیریان است.

تربیت فرزندان

علی‌اکبر کریمی، یکی از تهیه‌کنندگان عصر خانواده درباره تولید این برنامه به جام‌جم گفت: من با بهره بردن از تجربه خوبی که در تهیه برنامه سیمای خانواده داشتم، این برنامه را همراه با خانم رضوی تولید می‌کنیم. منظور ما از عصر خانواده، دوران طلایی خانواده‌هاست و تلاش داریم خوراک مناسبی را در قالب بسته‌های آموزشی به خانواده‌ها ارائه کنیم.

وی ادامه داد: به همین دلیل موضوعاتی انتخاب می‌کنیم که دغدغه خانواده‌ها و جامعه باشد. به عنوان مثال، به مبحث تربیت فرزند می‌پردازیم که امروزه خانواده‌ها درگیر آن هستند. در ضمن متناسب با موضوع برنامه از کارشناسان خواسته‌ایم با سوژه به استودیو بیایند. یعنی اگر درباره شرایط انتخاب همسر صحبت می‌کنیم یک نمونه موفق و یک نمونه ناموفق به برنامه می‌آوریم تا موضوع برای مخاطب قابل لمس باشد. مهمانان برنامه متناسب با موضوع از جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و بازیگران هستند. برای برنامه، اتاق فکر داریم و همه چیز از قبل مورد بررسی قرار می‌گیرد.این تهیه‌کننده در پایان گفت: حال و هوای برنامه در این ایام محرمی خواهد بود و به موضوعاتی می‌پردازیم که سنخیت داشته باشند.

غافلگیرکردن مخاطبان

گیتی خامنه اجرای روزهای یکشنبه برنامه عصر خانواده را به عهده دارد. وی در پاسخ به این سوال که چطور شد اجرای این برنامه خانوادگی را پذیرفتید؟ توضیح داد: وقتی اجرای این برنامه به من پیشنهاد شد، احساس کردم ساختارش مثل دیگر برنامه‌ها با موضوع خانواده است. به همین دلیل نظر مساعدی نداشتم، اما بعد از صحبت با خانم رضوی، یکی از تهیه‌کنندگان برنامه و تحقیقاتی که انجام دادم، مشخص شد این تهیه‌کننده همیشه در برنامه‌هایش به دنبال نوآوری است. به همین دلیل پذیرفتم. با شروع همکاری متوجه شدم خانم رضوی خیلی منعطف است و اجازه می‌دهد راحت درباره ایده‌هایمان صحبت کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر او بدون این که بداند ایده من برای غافلگیری مخاطبان در شروع برنامه عصر خانواده چه بود، فقط اعتماد کرد و من هم برنامه را با این سوال شروع کردم که اگر می‌خواهید وزن بچه‌هایتان را ظرف سه روز و بدون رژیم غذایی و ورزش کم کنید، از چه روشی استفاده کنید؟ بعد از چند آیتم و استفاده از این بازی تبلیغاتی، به مخاطبان گفتم مگر می‌شود ظرف سه روز آن هم بدون رژیم و ورزش، وزن را کم کرد؟! در واقع با بهره بردن از این روش سعی کردم به مخاطبان بگویم باید هوشمندانه پیام‌ها را انتخاب کنند، نه این که به هر پیامی توجه نشان دهند. خوشبختانه تهیه‌کننده فرد همراه و همیاری است و من بشدت از این انتخابم راضی هستم.

خامنه با اشاره به این که مجری برنامه موظف است از شیوه‌های نو برای اجرا استفاده کند، توضیح داد: ما برای این که مخاطبان را از دست ندهیم، باید به روز باشیم و از شیوه‌های خلاقانه هم استفاده کنیم. باید آگاهی لازم را با زبان ساده به مخاطبان بدهیم تا برنامه تاثیرگذار باشد. در حال حاضر انواع و اقسام آگاهی‌های جعلی و اشتباه وجود دارد و ما باید به مخاطب یاد بدهیم تا بتواند در دوران مدرن که فقط درگیر معایب آن شده، سره را از ناسره تشخیص بدهد. وی عنوان کرد: مسلما رسانه می‌تواند در این باره به مخاطب کمک کند و خوراک مناسب را در اختیارش قرار بدهد. باید به تغذیه روحی به همان میزانی که تغذیه جسمی برایمان مهم است، اهمیت بدهیم. عوامل برنامه عصر خانواده هم تلاش می‌کنند این اتفاق بیفتد.

موضوعی بودن ساختار برنامه

سونیا پوریامین، روزهای شنبه و سه‌شنبه برنامه عصر خانواده را اجرا می‌کند. وی درباره اجرای این برنامه گفت: واقعیت این است داشتن مدیری همچون خانم آشتیانی‌زاد که همیشه محتوای برنامه دغدغه ذهنی‌اش است، برای من لذتبخش است. در ضمن هر دو تهیه کننده این برنامه نه‌تنها دانش لازم را دارند، بلکه برای برنامه‌هایشان گروه تحقیق و سردبیر دارند و از قبل مهمان، سوالات برنامه و... را مشخص می‌کنند.

وی با اشاره به ویژگی سری جدید برنامه عصر خانواده عنوان کرد: مهم‌ترین ویژگی سری جدید برنامه این است که موضوعی به همه چیز نگاه می‌کند. یعنی اگر برنامه درباره آلزایمر باشد، همه بخش‌ها، مرتبط با همین موضوع است. یعنی اگر قرار باشد کتابی هم معرفی شود، در همین زمینه خواهد بود. خوشبختانه بعد از تمام شدن هر قسمت برنامه، به دانش و اطلاعات خودم هم اضافه می‌شود.

این مجری در پاسخ به این سوال که شما سعی می‌کنید از چه زاویه‌ای در برنامه عصر خانواده به موضوعات خانواده بپردازید که برای مخاطب تازگی داشته باشد، توضیح داد: با توجه به این که برنامه عصرها پخش می‌شود، نمی‌توان اجرای هیجان‌انگیزی داشت، بلکه سعی می‌کنم با یک اجرای صمیمانه مردم را همراه با این برنامه کنم که با تماشای برنامه احساس راحتی کنند و لذت ببرند. هیچ چیز برای مخاطب مهم‌تر از صداقت نیست. علاوه بر آن هرگز در برنامه‌هایم به مخاطب اضطراب نمی‌دهم، حتی اگر زمان برنامه کم باشد با مدیریت زمان، اطلاعات لازم را انتقال می‌دهم.

خانواده سالم در شبکه 2

معصومه آشتیانی‌زاد، مدیر گروه خانواده شبکه دو در پاسخ به این سوال که برنامه «عصر خانواده» را با چه هدفی تولید می‌کنید، عنوان کرد: برنامه‌های خانواده در رسانه ملی با هدف توسعه سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی روی آنتن می‌روند و تفاوت‌شان ساختار و نوع ارائه محتوا و مضمون است. در راستای اهداف سازمان ما برنامه عصر خانواده را تولید و پخش می‌کنیم. وی ادامه داد: این برنامه به شکل مستقیم و غیرمستقیم به خانواده‌ها آموزش می‌دهد و تلاش می‌کنیم وجوه مختلف خانواده مطلوب ایرانی ـ اسلامی را به نمایش بگذاریم که این وجوه شامل سلامت روحی، روانی، تغذیه سالم، نشاط و... است. ما سعی می‌کنیم با برنامه عصر خانواده، خانواده‌ها را دور هم جمع کنیم. به دنبال خانواده سالم هستیم و این که الگوی صحیح خانواده صمیمی، سالم و با نشاط را به مردم آموزش بدهیم.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها