رئیس مجلس شورای اسلامی:

دولت خارج از مصوبات مجلس عمل نکند

موضوع پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی FATF دیروز در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار داشت.
کد خبر: ۹۵۰۳۹۲

گروه ویژه اقدام مالی FATF یک سازمان بین دولتی است که در سال 1989 با ابتکار هفت کشور صنعتی با توجه به سیاست‌های توسعه برای مبارزه با پولشویی تأسیس شده است. این گروه در سال‌های قبل به بهانه‌های واهی، ایران را در فهرست سیاه خود قرار داده بود تا این‌که چند ماه پیش با امضای توافق‌نامه‌ای با ایران، اعلام کرد با توجه به تعهدات دولت ایران، به مدت یک سال این کشور را از فهرست سیاه خارج می‌کند. با این حال، در داخل کشور تعداد زیادی از نمایندگان مجلس و کارشناسان نسبت به تعهداتی که ایران به FATF داده انتقاداتی مطرح کرده‌اند. به همین منظور در جلسه دیروز مجلس به طور مفصل به این توافق پرداخته شد. در جلسه دیروز ابتدا علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد به طور مفصل درباره چرایی پیوستن ایران به FATF در صحن علنی مجلس سخن گفت و سپس به انتقادات و سؤالات نمایندگان پاسخ داد.

شروط مجلس

علی لاریجانی، رئیس مجلس پس از ارائه گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی به نمایندگان درباره توافق با FATF به عنوان جمع‌بندی این جلسه گفت: برای توافق با FATF اگر تعهدی خارج از قوانین مجلس شکل گیرد، حتما این تعهدات باید به مجلس بیاید و جای دیگری نمی‌تواند آن را تصویب کند.به گزارش خبرگزاری صداو سیما، لاریجانی افزود: ما سه قانون درباره پولشویی و مبارزه با تأمین منابع مالی تروریسم در مجلس شورای اسلامی تصویب کرده‌ایم و لازم می‌دانیم که آنها بدرستی اجرا شوند.

وی تصریح کرد: آقایان در مذاکراتی که با FATF داشتند یک برنامه اقدامی را ارائه کردند و حتما در بعضی موضوعاتی که اجرای آنها مربوط به سال 2017 و 2018 شده، ملاحظاتی است و حتما کسی که می‌رود و مذاکره می‌کند، باید این ملاحظات را در نظر داشته باشد.لاریجانی تأکید کرد: حالا در هر رتبه‌ای که می‌خواهیم قرار بگیریم اصل این است که چارچوب‌های قانونی رعایت شود. وی افزود: این‌که آقایان تذکر دادند و گفتند مرکز پژوهش‌ها گفته است که این موضوع مصوبه مجلس را داشته باشد، بله گزارش مرکز پژوهش‌ها وجود دارد و آنجا که نیاز به مجلس باشد، باید حتما انجام شود. لاریجانی خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: شما صرفا براساس سه قانون مصوب مجلس می‌توانید مذاکره کنید، نه چیز دیگری.

لاریجانی با اشاره به توافق با FATF ادامه داد: اگر در این زمینه بخواهد تعهدی خارج از مسائل قانونی که ما گذاشته‌ایم به‌وجود بیاید، حتما باید به مجلس بیاید و جای دیگری نمی‌توان این موضوع را تصویب کرد و باید مسیر قانونی را طی کند. وی اظهار کرد: آقای طیب‌نیا توضیح دادند که در گذشته هماهنگی‌هایی با دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی شده بود و آقای ذوالنور (نماینده قم) هم گفتند که لازم بود از قبل هماهنگی‌های بیشتری انجام می‌شد و این حرف درستی است و وقتی حرف درست زده می‌شود، شما هم تمکین کنید.

لاریجانی افزود: قبول دارم که در گذشته درباره این مسائل در شورای‌عالی امنیت ملی هم بحث شده بود و من آن را تائید می‌کنم.

وی گفت: اما در این شرایط و حساسیت‌هایی که وجود دارد، خوب بود قبلا این مسائل را بیشتر توضیح می‌دادند و هماهنگی‌های درونی کشور دقیق‌تر انجام می‌شد آن وقت حتما با ظرفیت بیشتری می‌توانستند کار را جلو ببرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها