دکتر عباس نوبختی، طراح سازه‌های شناور مسابقه «آب و آتش» و عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی گفت: در شرایطی سازه‌ها طراحی شدند که امکان مهار آنها به کف دریاچه وجود نداشت و ناچار از سازه‌های شناور فلزی به جای سازه‌های ثابت استفاده کردیم.
کد خبر: ۹۴۹۷۹۹

به گزارش روابط عمومی سیما، این طراح با اشاره به برگزاری مسابقه در ده هزار متر فضای آبی و 2000 متر فضای خشکی در دریاچه شهدای خلیج فارس بیان کرد: هنگام طراحی این سازه‌ها متوجه شدیم هر نوع مهار به کف دریاچه به ایزولاسیون آن صدمه می‌زند و این سازه‌ها باید در عین شناور بودن با توجه به شرایط دریاچه به نحو مناسبی مهار شوند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علم‌جوی افزود: با تعبیه کیسه‌های شن در کف دریاچه در عمق دو تا 9 متری، مهار شناورها برای جلوگیری از حرکت باد و موج احتمالی عملی شد. به گفته نوبختی، با توجه به ساختار مسابقه لازم بود دو نوع سازه‌ شناور طراحی شود. بخشی از سازه‌ها دارای سیستم حرکتی است و شرکت‌کننده باید حرکت خود را با حرکت سازه هماهنگ کند و بخش دیگر ثابت هستند.

وی درباره چگونگی ساخت این سازه‌ها تصریح کرد: این اتفاق برای اولین بار در فضای مسابقات ورزشی رخ داده است. طراحان شناورها و سازه‌های دریایی این سازه‌ها را طراحی، تولید و نصب کرده‌اند. ضمن این‌که در رنگ‌آمیزی این سازه‌ها از رنگ‌های خاص دریایی استفاده شده تا مانع زنگ‌زدگی و ‌خوردگی آنها شود.

طراح سازه‌های مسابقه «آب و آتش» با اشاره به امکان جابه‌جایی این سازه‌ها به منطقه‌ای دیگر اظهار کرد: طراحی سازه‌ها به گونه‌ای است که در صورت برگزاری مسابقه در نقاط دیگر کشور از جمله جزایر قشم و کیش هیچ مشکلی در حمل، برپایی و استفاده از سازه‌ها وجود نداشته ‌باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها