کتاب‌هایی که در چند سال اخیر با موضوع دفاع مقدس منتشر شده، با اقبال مخاطبان مواجه شده‌اند

درخشش آثار دفاع‌مقدس در بازار نشر

نگاهی به کتاب‌هایی که در سال‌های اخیر به چاپ‌های بالا رسیده‌اند، نشان می‌دهد که اغلب با موضوع دفاع مقدس نوشته شده‌اند. این در حالی است که آمارها از کاهش شمارگان کتاب خبر می‌دهند ولی کتاب‌های دفاع مقدس گویا یک مثال نقض هستند.
کد خبر: ۹۴۷۴۰۰

به گزارش جام‌جم، تا همین یک دهه قبل باور کلی بر این بود که شاید مخاطب امروز دیگر حوصله خواندن کتابی درباره جنگ را نداشته باشد. اما امروز نه‌تنها این فرضیه باطل شده، بلکه اتفاقا برعکس، کتاب‌های دفاع مقدس جزو پرخواننده‌ترین کتاب‌ها محسوب می‌شوند. به طوری که حتی برخی از مهم‌ترین آثاری که در سال‌های اخیر با این موضوع در ژانرهای مختلف اعم از داستان کوتاه، رمان یا خاطره نوشته شده‌اند، حتی به چاپ‌های بالای صدم هم رسیده‌اند.

در تحلیل این اتفاق چند مساله را می‌توان برشمرد. نخست این‌که مخاطب امروز بیش از قبل تشنه دانستن ناگفته‌های جنگ است. این نسل می‌خواهد خود به قضاوت یکی از مهم‌ترین فرازهای تاریخ این سرزمین بنشیند و ببیند واقعا در هشت سال دفاع مقدس چه اتفاقاتی رخ داده است و کدام راوی بهترین مستندات را از این دوران می‌تواند ارائه دهد جز ناظران و حاضران در جنگ؟

دیگر دلیل، تقریظ‌های مقام معظم رهبری است که بی‌شک یکی از قهارترین کتابخوانان در میان مسئولان هستند. ایشان نه‌تنها کتاب زیاد می‌خوانند، بلکه بر کتاب‌های خوب تقریظ می‌نویسند و به این طریق سعی می‌کنند غفلت فرهنگی دیگر مدیران را جبران کنند و خودشان در راستای معرفی آثار شایسته به جامعه دست به کار شوند.

دلیل دیگر این است که هم نویسندگان و هم فرماندهان و رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی امروز بیش از گذشته دریافته‌اند باید برای انتقال و انعکاس ناگفته‌های جنگ بکوشند. اگر تا دیروز بسیاری از حادثه‌آفرینان دفاع مقدس، کمتر به این تن می‌دادند که نویسندگان خاطراتشان را ضبط و منتشر کنند، امروز آنان دریافته‌اند که باید این خاطرات را به نسل‌های بعدی منتقل کنند تا حماسه و شکوه دفاع مقدس دستخوش تحریف نشود. از آن سو نویسندگان هم دریافته‌اند، جنگ تحمیلی دارای آنچنان ظرفیت‌هایی است که به هر نویسنده خوراک خوبی می‌دهد.

نگاهی به ‌‌پرفروش‌ترین کتاب‌های دفاع مقدس

دا

«دا» یک کتاب خاطره‌محور شامل خاطرات سیده‌زهرا حسینی است که به قلم سیده‌اعظم حسینی تدوین شده است. زهرا حسینی از اهالی خانواده‌های ایرانیانی بود که به عراق مهاجرت کرده بودند و پیش از شروع جنگ به ایران بازگشتند. پدر حسینی یک مبارز و انقلابی ضدحکومت بعث بود. پدر و برادر او در جریان اشغال خرمشهر شهید شدند.

خاک‌های نرم کوشک

شهید عبدالحسین برونسی یکی از فرماندهان بی‌ادعای جبهه‌های جنگ در دوران دفاع مقدس بود که فیلم سینمایی «به کبودی یاس» نیز با نگاه به زندگی وی ساخته شده است. دیگر کتاب پرفروش و پراقبالی که بازار کتاب‌های دفاع مقدس و جنگ به خود دیده، درباره این فرمانده است. «خاک‌های نرم کوشک» را انتشارات خصوصی ملک اعظم به تحقیق و قلم سعید عاکف به چاپ رسانده است. این کتاب شامل خاطرات دوستان ‌و آشنایان شهید برونسی است و مانند «دا» کتابی نیست که راوی‌اش خود شخصیت اصلی اثر باشد.

شهید عبدالحسین برونسی از اهالی مشهد بود که پیش از انقلاب به عنوان مبارز انقلابی با رژیم پهلوی مبارزه می‌کرد و با پیروزی انقلاب از اجرای حکم اعدام نجات پیدا کرد. او پس از شروع جنگ به عنوان یکی از فرماند‌هان سپاه مشغول به خدمت بود تا در سال 63 به شهادت رسید و پیکرش بعد از 27 سال تشخیص هویت شده و به زادگاهش بازگشت.

رد پابرهنه‌ها

مرتضی نادر محمدی معاون گردان تخریب لشکر 32 انصارالحسین است. کسی که چهار بار در جریان 78 ماه حضور در جبهه تیر خورد. او هیچ‌وقت خاطراتش را مکتوب نکرد، تا آن‌که بعد از تاکید مقام معظم رهبری تصمیم گرفت خاطراتش را کتاب کند. نگارش خاطرات نادر محمدی را نویسنده سرشناس دفاع مقدس حمید حسام برعهده گرفت و این کتاب با عنوان «رد پا برهنه ها» اکنون منتشر شده است.

سفر به گرای 270 درجه

سفر به گرای 270 درجه، رمانی است از احمد دهقان با موضوع جنگ ایران و عراق. این کتاب به‌دلیل سبک خاص نوشته و روایت عمیق و ویژه جنگ اقبال زیادی به خود جلب کرد و مورد توجه جدی قرار گرفت. کتاب در سال 1375 منتشر شد و جایزه بیست سال داستان نویسی، جایزه چهارمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس و جایزه بیست سال ادبیات پایداری را به خود اختصاص داد. این کتاب توسط پال اسپراکمن نایب رئیس مرکز مطالعات دانشگاهی خاورمیانه در دانشگاه راتگرز آمریکا به انگلیسی ترجمه شده و نخستین رمان ایرانی با موضوع جنگ است که در آمریکا منتشر می‌شود.

بابانظر

دیگر کتاب پراقبال دفاع مقدس، مانند «دا» توسط انتشارات سوره مهر چاپ شده است، کتابی که درباره شهید محمدحسن نظرنژاد (بابانظر) است. البته این کتاب با «خاک‌های نرم کوشک» هم تشابه دارد و این وجه تشابه این است که کتاب درباره یک شهید مشهدی مانند شهید برونسی است.

بابانظر یک پهلوان و کشتی‌گیر خراسانی بود که با بدن قوی و پهلوانی خود زبانزد رزمندگان بود. او در یکی از عملیات‌های دفاع مقدس، بعد از انجام عملیات با یکی از افسران عراقی که هنوز اسیر نشده بود، درگیر شده و پشت او را به خاک می‌رساند. کتاب بابانظر در سال 88 منتشر شد و تا یک سال بعد از انتشارش، به چاپ بیست و چهارم رسید. مصاحبه‌کننده خاطرات این کتاب حسین بیضایی بوده است.

بابانظر که یک جانباز جنگی بود، بعد از جنگ در سال 75 به دلیل تنگی نفس و ایست قلبی ناشی از عوارض جنگ، به شهادت رسید.

پایی که جا ماند

«پایی که جاماند» شامل خاطرات سیدناصر حسینی‌پور است. این کتاب که توسط راوی‌اش به مامور شکنجه‌اش در اردوگاه‌های عراق تقدیم شده، 198خاطره و ماجرا را از دوران اسارت این رزمنده شامل می‌شود. حسینی‌پور خاطرات خود را در کاغذهای کوچک و جلد سیگار نوشته و آنها را در عصایی که برای راحت‌تر راه‌رفتن همراه داشت، مخفی می‌کرد.

نورالدین پسر ایران

دیگر کتابی که به چاپ‌های بالا رسید، «نورالدین پسر ایران» است. این رزمنده تبریزی که جنگ صورتش را مجروح و در هم کرده است، به مدت 40 ساعت با معصومه سپهری مصاحبه کرده است. حاصل این مصاحبه‌ها، کتاب «نورالدین پسر ایران» است که روایت تصویری و هیجان‌انگیز را از سلحشوری‌های رزمندگان در عملیات‌های بدر، والفجر8 و کربلای4 ارائه می‌کند. رهبر انقلاب بر این کتاب نیز تقریظ نوشته‌ و از آن به عنوان یکی از آثار ماندگار ادبیات دفاع مقدس یاد کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها