من هر روز شبکه حج فارسی زبان عربستان سعودی را رصد می‌کنم، اما باید تاکید کنم که عربستانی‌ها از شبکه‌های فارسی زبان همچون بی.بی.سی فارسی، من و تو، فارسی وان و حتی شبکه‌های جم برای یک هدف مشخص الگو گرفته‌اند.
کد خبر: ۹۴۵۰۴۷

عربستان کشوری است که جاذبه سیاسی، فرهنگی و حتی مذهبی ندارد، زیرا آنچه در این سال‌ها اتفاق افتاده - که بانی آن حاکمان این کشور بودند - باعث شده چهره مخدوش‌شده‌ای داشته باشند. ردپای عربستان در همه‌جا دیده می‌شود و همیشه فراتر از حج عمل کرده است و بار اولش نیست. اما این سوال مطرح می‌شود که ایران چگونه باید بازی کند؟ ایران رقیب گرایش‌های تندروی خلفی و وهابی در منطقه است که مورد حمایت عربستان هستند یا نیروهای تکفیری که باعث ترور، وحشت و بر هم خوردن آرامش می‌شوند و با حمایت عربستان فعالیت می‌کنند.

ایران به عنوان کشوری در میان مردم دنیا شناخته شده که اسلام اصیل و معتدلی دارد؛ اسلامی که ناب محمدی است. ایران جاذبه کهن فرهنگی و تمدنی دارد و همه نسبت به آن شناخت دارند و می‌تواند از این جاذبه استفاده کند. هدف عربستان از راه‌اندازی شبکه این است که روی جامعه سنی داخل ایران تاثیر بگذارد و آنها را تغذیه کند، اما ما می‌توانیم در برابر آنها مقابله کنیم. امروز راهکار مقابله با دشمن، لوله تفنگ نیست، بلکه آنتن ماهواره است.

ما می‌توانیم در حوزه بین‌الملل منطقه و جهانی از شبکه‌هایی برخوردار باشیم که تصویرگر تمدن ایران باشند. البته در حال حاضر شبکه‌های بین‌المللی را داریم، اما باید بیشتر روی این شبکه‌ها کار کنیم و با دعوت از کارگردانان حرفه‌ای کاری کنیم که برنامه‌ها برای مخاطب جاذبه داشته باشند. در این صورت می‌توانیم روی افکار مردم تاثیرگذار باشیم.

امروز دیگر حقنه کردن جواب نمی‌دهد. باید مخاطب را جامعه شناسی کرد و بعد براساس ذائقه و سلیقه به او خوراک مناسب داد. در غیر این صورت نتیجه عکس دریافت می‌کنیم. ما در حال حاضر شبکه‌های خبری همچون پرس تی‌وی، هیسپان تی‌وی و العالم را داریم، اما این شبکه‌ها صرفا خبری هستند. به نظرم باید روی شبکه‌هایی مثل الکوثر و سحر سرمایه‌گذاری بیشتری کنیم و در قالب برنامه‌های تاثیرگذار به موضوعات مختلف بپردازیم تا بتوانیم نیرنگ دشمنان را خنثی کنیم. به عنوان نمونه ما نزدیک ایام محرم هستیم. بنابراین باید از یک سال قبل در حوزه برنامه‌های بین‌الملل برنامه‌ریزی کنیم تا عملکرد درخشانی در این ایام داشته باشیم و بتوانیم با ساخت برنامه‌های متنوع، مخاطبان دنیا را جذب کنیم. رسیدن به یک نتیجه خوب نیازمند تلاش بیشتر است.

دکتر حسین محمودی

مدیر بین‌الملل شبکه جهانی سحر و کارشناس رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها