استان کرمان به سرزمین چهارفصل معروف است و به دلیل وجود مرتفع‌ترین و کم ارتفاع‌ترین مناطق جغرافیایی در کرمان، گونه‌های مختلف گیاهی در این استان به‌صورت طبیعی رشد می‌کنند.
کد خبر: ۹۴۴۴۶۱

اما خشکسالی، بی‌توجهی اقتصادی به این زمینه غنی اقتصادی در بخش کشاورزی نوین، بسته‌بندی نکردن و از همه مهم‌تر برداشت‌های بی‌رویه و صادرات فله‌ای، این کلکسیون غنی گیاهی را در معرض نابودی قرار داده است.

در این میان قاچاق گیاهان دارویی کرمان یکی از مخرب‌ترین عواملی است که گونه‌های طبیعی استان کرمان را با تهدید مواجه می‌کند.

به گزارش مهر، به رغم هشدارهای مکرر و دستگیری قاچاقچیان و کشف کامیون‌های مملو از گیاهان دارویی، اما این نوع قاچاق در استان کرمان آنقدر سودآور است که همچنان برداشت‌های غیرقانونی گیاهان دارویی ادامه دارد. بنا بر تحقیقات انجام شده، این گیاهان بیشتر به بندرهای جنوبی کشور قاچاق و سرانجام به کشورهای عربی یا کشتی‌های چینی منتقل می‌شود.

قیمت هنگفت این گیاهان به‌دلیل کیفیت مطلوب، موجب شده مشتری‌های قابل‌توجهی در سطح بین‌المللی داشته باشد، نکته جالب و تعجب‌آور این است که باوجود سودآور بودن صادرات گیاهان دارویی به کشورهای مختلف و وجود بازارهای سودآور اما عملا صادرات ساماندهی شده‌ای در این خصوص در استان کرمان وجود ندارد.

در بهترین حالت ممکن، گیاهان دارویی کرمان به‌صورت فله‌ای به استان‌های دیگر منتقل می‌شود و سود اندکی را عاید عشایر استان کرمان می‌کند.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان در این باره اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در حال انجام است و موردحمایت قرار می‌گیرد، بحث ایجاد بانک ژنتیکی گیاهان دارویی استان کرمان است. عباس سعیدی افزود: در استان کرمان صدها نوع گیاه دارویی وجود دارد اما مشکل اصلی در زمینه خشکسالی و برداشت‌های بی‌رویه است.وی تصریح کرد: این مشکل موجب شده است برخی از این گیاهان در معرض انقراض جدی قرار گیرند، با‌وجوداین، سعی شده کشت مکانیزه و ساماندهی شده این گیاهان در استان کرمان در دستور کار قرارگیرد که امیدواریم در این زمینه موفق شویم.

وی با دعوت از سرمایه‌گذاران افزود: اقلیم‌های مختلف در استان کرمان زمینه را برای تولید این گیاهان فراهم کرده است و بسادگی می‌توان با طی مراحل قانونی و بسته‌بندی، زمینه صادرات گیاهان دارویی و خلق ثروت بخصوص در روستاهای دورافتاده را هم فراهم کنیم.

سعیدی ادامه داد: متأسفانه برداشت‌های غیراصولی و عمده این گیاهان می‌تواند چرخه تولید را با خطر مواجه کند و باید با جدیت با این مشکل مقابله کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها