نگاهی به کنفرانس اپل و 3 محصول جدید

بدون شک تلفن‌های هوشمند شرکت اپل یا همان آیفون، مهم‌ترین محصول دیجیتالی 10 سال اخیر بوده است. گوشی‌هایی که با سختگیری‌های منحصر‌به‌فرد جابز به بازار تلفن‌های همراه پا گذاشت و توانست مسیر جدیدی را برای این صنعت رقم بزند.
کد خبر: ۹۴۴۱۱۹
نگاهی به کنفرانس اپل و 3 محصول جدید

به گزارش جام جم آنلاین ، پدیده‌ای که حتی طرفداران اندروید هم باید مدیون آن باشند، چراکه وجود این تلفن همراه و سیستم‌عامل هوشمند و متفاوتش بود که گوگل را به صرافت آن انداخت تا وارد این کارزار شود.

حالا با گذشت یک دهه از عرضه اولین آیفون، شرکت اپل باز هم توانسته تمام نگاه‌ها را به خود جلب کند تا اتفاقات کنفرانس سالن گراهام بل شهر سان‌فرانسیسکو به یک خوراک رسانه‌ای خوب حتی برای رسانه‌های غیردیجیتالی تبدیل شود. کنفرانس امسال اپل نیز با صبح بخیرهای مکرر تیم کوک آغاز شد تا سرانجام تمام شایعات ماه‌های گذشته به حقیقت بپیوندد و شاهد تلفن همراهی باشیم که انتظارش را داشتیم. در این گزارش به بررسی نسل هفتم آیفون در دهمین سال عمرش نگاهی می‌اندازیم و البته یک یار اضافه؛ اپل واچ 2.

اگر اهل فوتبال باشید، با این اصطلاح آشنا هستید که فاتحان همیشگی به ترکیب برنده خود دست نمی‌زنند. انگار اهالی کوپرتینو نیز به این روش اعتقاد دارند و باز هم شاهد رونمایی از تلفن همراهی هستیم که پیش از آن دقیقا با همین شکل و شمایل در مدل‌های 6 و 6 اس با آن سرو کار داشته‌ایم. آیفون 7 و 7 پلاس در نگاه اول هیچ تفاوت ظاهری‌ با نسل قبلی خود ندارند. اندازه و وزن و اندازه صفحه نمایش بدون تغییر مانده، اما در گروه رنگ‌های آیفون یک رنگ جدید با نام جت بلک یا همان مشکی براق اضافه شده است.

یکی از اصلی‌ترین تغییرات که در ماه‌های گذشته نیز صحبت‌های زیادی در مورد آن شد حذف جک 5.3 میلی‌متری هدفون از گوشی است؛ به شکلی که کاربران دیگر نمی‌توانند به‌طور مستقیم هدفون خود را به گوشی متصل کنند. البته اپل در جعبه گوشی یک مبدل جک هدفون به کابل لایتنینگ قرار داده تا هنوز هم بتوان از هدفون‌های قدیمی استفاده کرد. اما در کنار آن هدفون وایرلس Airpods محصولی جانبی‌ است که برای این کار معرفی شده است. دلیل اصلی حذف جک 5.3 میلی‌متری از بدنه، باز شدن فضای بیشتر در داخل گوشی برای بحث سخت‌افزاری بوده که دست و بال مهندسان اپل را به شکل چشم‌گیری باز می‌کند. شاید یکی از الهام بخش‌ترین حرکات اپل در آیفون جدید مربوط به همین حذف ورودی هدفون باشد و در آینده شاهد این تغییر در گوشی‌های دیگر هم باشیم.

اما این تنها تغییر بنیادی اپل در طراحی آیفون 7 نیست، چراکه دکمه هوم گوشی نیز -که از همین حالا گمانه‌زنی‌هایی در مورد حذف همیشگی آن به گوش می‌رسد‌ ـ دچار تغییرات زیادی شده و به نوعی دوباره طراحی شده است. دکمه جدید هوم آیفون دیگر مکانیکی نیست و با استفاده از یک موتور لرزشی کوچک (Taptic Engine)، میزان فشار، لمس و برخورد انگشت با دکمه را محاسبه می‌کند. انتظار می‌رود این طراحی جدید به توسعه‌دهندگان این امکان را بدهد تا در بخش‌های مختلف از این دکمه استفاده‌های بیشتری کنند و به نوعی قابلیت‌های دکمه هوم اپل اضافه شود.

یک جهش سخت‌افزاری

به‌روزرسانی‌های سخت‌افزاری گوشی‌های آیفون 7 و 7پلاس را می‌توان برگ برنده اپل دانست. اپل در این سری از تلفن‌های همراهش از پردازنده جدید خود یعنی A10 Fusion استفاده کرده که نسبت به A9، نسل قبلی‌اش 40 درصد سریع‌تر و قدرتمندتر است. جالب است بدانید آیفون 7 نزدیک به 120 برابر از مدل اولیه آیفون سریع‌تر شده است. این تراشه چهار هسته‌ای از دو هسته پردازنده پرقدرت برای کارهای پیچیده و پرفشار استفاده می‌کند و دو هسته کم مصرف دیگر وظیفه پردازش کارهای سبک را برعهده دارند. همین معماری جدید باعث شده نزدیک به 10 درصد در مصرف انرژی گوشی صرفه‌جویی شود تا جایی که عمر باتری آیفون 7 حدود دو ساعت از آیفون 6s بیشتر است.

در کنار این، پردازنده گرافیکی نیز پیشرفت‌های زیادی داشته و نسبت به قبل 50 درصد قوی‌تر شده است. اپل مدعی است تلفن‌های همراهش توانایی اجرای بازی‌های مناسب برای کنسول‌های بازی را خواهند داشت. همچنین در آینده‌ای نزدیک بازی محبوب سوپرماریو شرکت نینتندو نیز به گوشی‌های آیفون اضافه خواهد شد تا از تمام این ظرفیت گرافیکی استفاده کند.

در بخش دوربین نیز شاهد تغییرات بنیادی بسیاری هستیم. اپل این بار در مدل 4.7 اینچی خود از یک دوربین 12 مگاپیکسل با قابلیت لرزشگیر اپتیکال استفاده کرده که پیش از این تنها در مدل پلاس قرار داشته است. همین مساله باعث شده که لنز دوربین بیرون‌زدگی بیشتری نسبت به نسل قبلی خود داشته باشد. دریچه دیافراگم در یک مدل به عدد F/1.8 رسیده تا با 50 درصد نوررسانی بیشتر عکاسی در شب برای کاربران فوق‌العاده باشد. در کنار این دوربین یک فلش چهارگانه قرار دارد که در مجموع 60 درصد عملکرد دوربین را بالا برده است. اما در مورد آیفون 7 پلاس اتفاقات کاملا به شکل دیگری رقم خورده است. اپل برای اولین بار از دو دوربین 12 مگاپیکسل به شکل دوگانه و در کنار هم استفاده کرده و این قابلیت 2x زوم اپتیکال را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که هیچ تاثیری در کیفیت عکس نخواهد داشت. همچنین دوربین‌های گوشی‌های اپل از فرمت raw نیز پشتیبانی می‌کنند که تنها در دوربین‌های DSLR قابل دسترس است. البته اپل اولین شرکتی نیست که در تلفن‌های همراه خود از دوربین‌های دوگانه استفاده کرده و پیش از این نیز شرکت‌های دیگری مانند ال‌جی، هوآوی و اچ‌تی‌سی چنین قابلیتی را روی گوشی‌های خود قرار داده بودند.

تغییرات جانبی

همانطور که گفته شد اپل با حذف جک هدفون این امکان را در اختیار مهندسانش قرار داده که کارهای بیشتری روی این تلفن همراه انجام دهند. اولین تغییر قابل لمس اضافه شدن یک اسپیکر ثانویه در هر دو تلفن همراه است. آیفون‌های 7 و 7 پلاس، هر دو به اسپیکرهای استریو مجهز شده‌اند که کیفیت صدا را تا 50 درصد افزایش می‌دهد.

دیگر تغییر جانبی آیفون، مقاوم بودن آن در برابر آب است. این گوشی‌ها از استاندارد IP67 استفاده می‌کنند که به معنای این است که دستگاه به کلی در برابر گرد و خاک مقاوم بوده و می‌تواند در عمق یک متری تا 30 دقیقه دوام آورد. همچنین سرانجام اپل از مدل 16گیگابایتی دست کشیده و عرضه محصولاتش را با مدل 32گیگابایتی آغاز خواهد کرد. نکته جالب دیگر در مورد حافظه داخلی، مدل 256 گیگابایت است که برای اولین بار در این سری عرضه خواهد شد. آیفون 7، با حافظه 32 گیگابایتی 649 دلار قیمت دارد و بالاترین نسخه یعنی 256 گیگابایتی نیز 849 دلار است. پیش از این رسم بر این بود که مدل پلاس با قیمت 100 دلار گران‌تر عرضه شود، اما این بار اختلاف قیمت 7 و 7پلاس به 120 دلار رسیده که به نظر می‌رسد مربوط به دوربین دوگانه آن باشد. این محصولات قرار است 26 شهریور به‌صورت رسمی در فروشگاه‌های اپل عرضه شوند.

ساعتی که دیگر فقط شیک نیست

زمانی که نسل اول ساعت‌های هوشمند اپل عرضه شد، بیشتر کارشناسان و حتی خود تیم کوک آن را محصولی شیک و متناسب با مد روز معرفی کرد. این نشان می‌داد نباید از ساعت اپل انتظارات چندان زیادی داشت. اما داستان در مورد نسل دوم ساعت اپل به شکل دیگری است، چرا که اپل با اضافه کردن چند قابلیت جدید این گجت پوشیدنی را به محصولی کاربردی‌تر تبدیل کرده است. اپل واچ 2 که ظاهری شبیه به مدل قبلی دارد از بدنه‌ای کاملا ضد آب استفاده می‌کند و تا عمق 50 متر در برابر آب مقاوم است. این محصول از یک پردازنده دو هسته‌ای جدید استفاده کرده که نسبت به نسل قبل خود 50 درصد سریع‌تر است و واحد گرافیک آن نیز دو برابر توان بیشتری پیدا کرده است. سرانجام اپل گیرنده داخلی GPS را هم به این ساعت اضافه کرده تا قابلیت‌های بیشماری به آن افزوده شود. این قابلیت مکان‌یابی دست توسعه‌دهندگان را برای کارهای جدید به شدت باز می‌گذارد. تنوع جنس بدنه در اپل واچ سری 2 بیشتر شده و یک مدل سرامیکی نیزبه چشم می‌خورد که نسبت به مدل استیل ضدخش چهار برابر مقاوم‌تر است. همچنین اپل با همکاری نایکی یک مدل «نایکی+» نیز عرضه خواهد کرد که مخصوص ورزشکاران خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رضا
-
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
۰
۰
ایفون7می تواند برای سلایق مشكل پسند كه میگویند هدفونی كه شارژش تموم میشه چكار باید كرد اپل می تواند درطرحهای كنونی(ایفون7)یا گوشی های بعدی ازجای كه باطری را شارژ میكنه هدفون سیم دار رانیز جاسازی كنند.

نیازمندی ها