در گفت‌وگو با آیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مطرح شد

علمای اسلامی پیشگام افشای ماهیت وهابیت

رژیم وهابی سعودی با بهره‌گیری از منابع نفتی و صرف هزینه‌های فراوان و وابستگی به کشورهای غربی بویژه آمریکا ادعای پرچمداری جهان اسلام را دارد، اما اتخاذ روحیه تجاوزکارانه علیه کشورهای اسلامی و وابستگی پنهان و آشکار حاکمان سعودی به رژیم صهیونیستی باعث تضعیف جایگاه این کشور در بین ممالک اسلامی شده است.
کد خبر: ۹۴۴۱۰۱

آیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و استاد حوزه در گفت‌وگو با جام سیاست، نقش علمای اسلامی را در افشاگری این جریان خطرناک بسیار حائز اهمیت می‌داند.

رژیم عربستان فریضه حج را به‌صورت یک گروگان سیاسی درآورده است. جهان اسلام برای بیرون آوردن مراسم حج از دست آل‌سعود چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد؟

حقیقت این است که الان وضعیت رژیم عربستان سعودی به‌گونه‌ای است که بشدت تحت تاثیر کشورهای غربی بویژه آمریکاست و برای حفظ کیان خود و کمک‌هایی که از ناحیه غرب به این کشور می‌شود وابسته به کشورهای سلطه‌گر شده است. بالاتر از همه این‌که به این مرحله از دریوزگی هم رسیده که حتی ارتباط آشکار و پنهانی هم با رژیم اسرائیل برقرار کرده است. ولی انتظار این است که به خاطر اهمیت حرمین شریفین که از مقدس‌ترین حرم‌های مسلمانان است و خود سعودی‌ها ادعای می‌‌کنند که خادمان حرمین شریفین هستند، باید جایگاه خود را بسیار فراتر از موقعیت فعلی ببینند. در چنین شرایطی باید شیوه‌ای را در پیش بگیرند که تفکرشان به عنوان برگزارکنندگان مراسم حج یک تفکر بین‌المللی اسلامی باشد و خودشان را خادم نسبت به همه مذاهب اسلامی بدانند، اما جهت‌گیری‌هایی که این رژیم داشته کاملا منطبق بر جهت‌گیری نسبت به یک تفکر مذهبی و سوگیری نسبت به سایر گروه‌های اسلامی است. متاسفانه شرایط عربستان با رویکردهایی که در پیش گرفته به چنین جایگاه فعلی تنزل پیدا کرده است. حتی در درون حاکمیت عربستان کسانی که نگاه سیاسی پخته‌ای دارند در حال حاضر از اقدامات این کشور دفاع نمی‌کنند. در نتیجه از جهات مختلفی سعودی‌ها به وضعیت نابهنجاری رسیدند. در نهایت دیر یا زود، دیگران هم به این مساله اقرار می‌کنند. ظلم و ستم سعودی نسبت به مردم عراق، سوریه، یمن و سایر کشورهای اسلامی کاملا روشن و آشکار است. نکته مهم اینجاست که دست‌کم مسلمانان عالم اولا بدانند که عربستان چه می‌کند و در شرایط کنونی فتنه افروزی‌های این کشور در ممالک اسلامی از عقبه فکری به نام تفکر وهابیت برخوردار است. با شناخت این موضوع، فضایی عمومی علیه سعودی‌ها و تفکر وهابی در سطح جهان پدید خواهد آمد. البته فضا تاکنون به طور کامل تحقق پیدا نکرده است.

به نظر شما چه دلایلی تاکنون باعث شده که فضای عمومی جهان اسلام علیه ظلم و ستم سعودی‌ها شکل نگیرد؟

به هر صورت عربستان از منابع مالی فراوانی برخوردار است و حاکمان این کشور هم برای پیشبرد اهداف خود هزینه‌های زیادی را صرف می‌کنند. آنها حتی برای تطمیع روحانیون و مقامات سیاسی کشورهای اسلامی پول‌های زیادی خرج می‌کنند. از سویی دیگر خیلی از مجموعه‌ها و موسسات اسلامی که در سطح جهان مشغول فعالیت هستند، تامین هزینه‌هایشان از طریق پول‌هایی است که عربستان در اختیار آنها می‌گذارد. از سویی دیگر ملت‌ها هم آنچنان که شاید و باید از ماهیت این رژیم آگاهی ندارند و تبلیغات علیه عملکرد سعودی‌ها آنگونه نیست که به گوش ملت‌های اسلامی برسد، اما به هر صورت بیداری اسلامی در این زمینه باید تحقق پیدا کند تا فهمیده شود حاکمان سعودی که خود را خادمان حرمین شریفین می‌نامند از چه ماهیتی برخوردارند و به لحاظ سیاسی به کجا وابسته هستند. درک این موضوع از سوی کشورهای اسلامی که منشأ فتنه در جهان ناشی از عربستان است بسیار مهم و تاثیرگذار است. اکنون حاکمان سعودی به‌عنوان آفات دیانت و سیاست در جهان هستند. شاید یکی از تاثیرات عمومی شدن فضای جهان اسلام علیه رژیم وهابی سعودی، تغییر رویه فتنه‌انگیزانه آنها باشد.

ایران چه نقشی می‌تواند در بیداری جهان اسلام علیه رژیم وهابی داشته باشد؟

در حال حاضر رسانه‌های بسیاری با حمایت رژیم سعودی علیه ایران تبلیغات منفی به راه انداختند. در کنار این موضوع طبعا جمهوری اسلامی هم می‌تواند در عرصه‌های فرهنگی علیه این جریان روشنگری کند. به هر صورت ایران می‌تواند نقش مثبتی را در این زمینه ایفا کند، البته نوع رفتار رسانه‌ای و تبلیغاتی سعودی‌ها باعث شده که در گذشته برخی از مسلمانان نگاه مثبتی نسبت به ایران نداشته باشند، اما به هر صورت با کار تبلیغاتی و فرهنگی می‌توان این رویه را تغییر داد و اتهامات را متوجه حکام سعودی و تفکر وهابی کرد. البته ایران در این مسیر کار مشکلی را در پیش دارد، اما این روشنگری‌ها قابل تحقق است. یکی از این اقدامات می‌تواند آگاهی‌سازی جهان اسلام از اتفاقات ناخوشایندی باشدکه سال گذشته در منا رخ داده است. به هر صورت حتی اگر وقوع چنین حادثه جانگذاری را ناشی از عمد ندانیم، اما شواهد و مدارک حاکی از این است که چنین اتفاقی با سهل‌انگاری از سوی کارگزاران رژیم سعودی همراه بوده است و در این مساله نمی‌توان تردید کرد.

با توجه به اهمیت اجلاس اخیر گروزنی در افشای ماهیت وهابیت، فکر می‌کنید علمای اسلام چه نقشی می‌توانند در افشا کردن ماهیت انگلیسی و وهابی رژیم سعودی ایفا کنند؟

برگزاری کنگره‌هایی که از سوی علمای اسلام در کشورهای اسلامی برگزاری می‌شود در این زمینه بسیار موثر است. همان‌طور که اشاره کردید نمونه کنگره اخیر چچن و اعلام برائت علمای شرکت‌کننده در این نشست از جریان وهابیت بسیار تاثیرگذار بود. به نظرم علمای همه مذاهب اسلامی باید اهتمام به برگزاری نشست‌های علمایی و نه دولتی داشته باشند که این نکته مهمی است. برگزاری چنین نشست‌هایی باعث تعامل میان اندیشمندان جهان اسلام خواهد شد. طبعا با روشنگری‌های صورت گرفته در چنین کنگره‌هایی خطرات رژیم سعودی که متوجه کیان و حیات جهان اسلام و مذاهب اسلام است آشکار خواهد شد. الان بسیاری از علمای اهل تسنن با توجه به طرح ادعای خلافت از سوی داعش به موضع‌گیری علیه آنان پرداختند. به نظر من علمای اسلام در این زمینه بهتر از دولت‌ها و نزدیک‌تر از ملت‌ها می‌توانند نقش خود را در افشاگری علیه وهابیت ایفا کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها