شهریور کم‌ جان می‌شود، زهر آفتاب گرفته می‌شود و مهر تا چند روز دیگر از راه می‌رسد و با وجود همه شیرینی‌هایی که در چنته دارد، ناخوشی‌هایی هم دارد مثل آنفلوآنزا که البته حالا واکسنش در همه داروخانه‌های کشور توزیع شده است، اما فراموش نکنید که متخصصان می‌گویند فقط افراد در معرض خطر باید آن را تزریق کنند و استفاده از آن برای همه ضرورت ندارد.
کد خبر: ۹۴۳۰۲۵

به گزارش جام‌جم، واکسن آنفلوآنزا از مرداد امسال وارد داروخانه‌ها شده و قیمت آن نسبت به سال گذشته که حدود 26هزار تومان بود، به 24 هزار و 500 تومان رسیده است، اما ارزانی واکسن به معنای فراوانی آن نیست و فقط گروه‌های پرخطر باید آن را تزریق کنند.

آنها که باید بزنند

گروه‌های پرخطر چه کسانی هستند؟ به گفته دکتر محمود صادقی، متخصص عفونی، کودکانی که سن آنها بین شش ماه تا پنج سال است و همه افراد بالای 50 سال و همه گروه‌های سنی مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی مانند آسم، ‌ بیماری‌های قلبی و عروقی (بجز فشار خون) بیماری‌های مزمن کلیوی،‌ مغز و اعصاب، خونی، ‌کبدی (بویژه سیروز کبدی) و متابولیک (بویژه دیابت) باید این واکسن را تزریق کنند. علاوه بر این،‌ استفاده از واکسن برای مبتلایان به انواع بیماری‌های مربوط به نقص ایمنی مانند ایدز، ‌زنانی که در فصل آنفلوآنزا قصد بارداری دارند، افراد شش ماه تا 18 ساله‌ای که به مدت طولانی آسپرین مصرف می‌کنند و ساکنان خانه‌های سالمندان و مکان‌های مشابه که در مجاورت شمار زیادی از گروه‌های پرخطر قرار دارند، ضروری است.

یکی زد همه نزنند!

هنوز باوری غلط درباره برخی واکسن‌ها وجود دارد که می‌گوید چون برخی واکسن‌ها ویروس ضعیف شده است، پس اگر یکی از اعضای خانواده واکسنی تزریق کند، بقیه هم باید درد آمپول خوردن و واکسن زدن را تحمل کنند که مبادا ویروس ضعیف شده در بدن بی‌دفاع آنها قوی شود، اما این قاعده درباره واکسن آنفلوآنزا صدق نمی‌کند؛ چون دکتر صادقی می‌گوید این واکسن با اجزای ایمنی‌زا ساخته شده است، نه با ویروس ضعیف شده، بنابراین لزومی ندارد اگر یکی از اعضای خانواده واکسن زد،‌ بقیه هم تبعیت کنند.

این استادیار دانشگاه به مردم اطمینان می‌دهد که عوارض واکسن آنفلوآنزا بسیار کم است و فقط در 5 درصد موارد، احساس درد در محل تزریق یا تب خفیف پس از تزریق گزارش شده است.

او یک هشدار مهم هم برای مردم دارد «آنها که واکسن زده‌اند فقط در برابر آنفلوانزا مصون هستند و احتمال ابتلای آنها به سرماخوردگی پایین نیامده است و مصون نیستند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها