سینمای ایران پس از پایان جنگ تحمیلی نیاز به خونی تازه در رگ‌های خود داشت که این خون تازه از فیلمنامه تا بازیگر را در برمی‌گرفت.
کد خبر: ۹۳۷۳۰۰

به همین دلیل هم در ابتدای دهه 70 بازیگران جوانی وارد سینما شده و در نقش‌هایی ظاهر شدند که فاصله سنی چندانی با سن واقعی‌شان نداشت. ازجمله آنها می‌توان به ابوالفضل پورعرب، امیر صادقیان، امین حیایی در کنار نیکی کریمی، ماهایا پطروسیان و... اشاره کرد که مورد توجه و استقبال سینماروها هم قرار گرفتند. پژمان بازغی نیز در زمره این بازیگران قرار دارد که از میانه دهه 70 به شکل جدی وارد عرصه سینما و نیز قاب‌کوچک تلویزیون شده و به مرور جای پای خود را در این دو حیطه محکم کرد.

بازغی و پرکاری در سینما و سرانجام سیمرغ بلورین

این بازیگر جوان در دهه 80 که بسیاری از منتقدان به حضور بازیگران چشم رنگی در سینما صرفا برای فروش بیشتر فیلم‌ها خرده می‌گرفتند، تلاش زیادی برای خارج کردن خود از این دایره به خرج داد که تا حدود زیادی هم در این امر موفق بود. او در دوئل ساخته احمدرضا درویش نشان داد که استعداد و توانایی‌های زیادی در بازیگری داشته که سینمای ایران نمی‌تواند نادیده‌اش بگیرد. بازی او در نقش زینال به‌عنوان قهرمان دوئل به گونه‌ای بود که هیات داوران جشنواره را برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول متقاعد کرد. بازغی در همین دهه در فیلم‌هایی همچون سربازهای جمعه ساخته مسعود کیمیایی و تارا و تب توت فرنگی به کارگردانی سعید سهیلی هم ایفای نقش کرد. در کنار این آثار باید به فیلم‌های دیگری همچون:کافه ستاره، خاکستری و خواب لیلا هم اشاره کرد که بازی‌اش در اولی بسیار مورد توجه مخاطبان و منتقدان سینما قرار گرفت.

حضوری پررنگ در تلویزیون

بازغی به موازات فعالیت‌های سینمایی‌اش هیچ‌گاه از تلویزیون و سریال‌هایش فاصله نگرفته و همچنان روی مخاطبان انبوه این آثار حساب جداگانه‌ای باز کرده است. اما نقش‌های محول شده به او در سریال‌ها اغلب کیفیت آثار سینمایی‌اش را نداشته و کمتر در ذهن مخاطبان این آثار ماندگار شده است. جالب این‌که برخی از این آثار همچون پایتخت 1، مرد هزار چهره و گمگشته جزو پر مخاطب‌ترین سریال‌های دو دهه اخیر بوده اند اما نقش و حضور بازغی در آنها به اندازه‌ای است که کمتر در خاطر مخاطبان باقی مانده است. تاوان ساخته شهرام شاه‌حسینی یکی از آثار موفق این بازیگر جوان است که نقش خوبی هم به او محول شده که بخوبی نیز از عهده انجامش برآمده است. همین‌طور سریال گذر از رنج‌ها ساخته فریدون حسن‌پور که وی نقش منفی آن را ایفا کرده است. مهندس جوانی که پس از ازدواج با زنی از طبقه اربابی شمال ایران دهه 30 رو به پیشرفت گذاشته و به مرور لایه‌های درونی خود را آشکار می‌سازد. بازغی در این نقش با وجود نقایصی در پرداخت شخصیت، تا حدود زیادی موفق ظاهر شده و توانسته مراحل سقوط تدریجی یک مهندس جوان و درنده شدنش را به نمایش بگذارد. بازی او در دولت مخفی هم نسبتا خوب بوده و به تیپ ـ شخصیت سعید بخوبی جان بخشیده است. بازغی همچنین در مسابقه ستاره‌ها در جایگاه داوری نشسته و به علا‌قه‌مندان بازیگری نمره می‌داد که کلیت برنامه چندان مورد توجه مخاطبان قرار نگرفته و به تبع آن ضعف و قوت‌های بازغی در اجرا هم آنچنان که باید به چشم نیامد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها