در دنیای رسانه‌های مدرن که در چشم برهم زدنی اخبار را منتشر می‌کنند، برای رادیو و تلویزیون به‌عنوان رسانه‌های سنتی چاره‌ای نمی‌ماند جز تغییر شیوه.
کد خبر: ۹۳۶۲۷۸
تغییر شیوه رسانه‌های سنتی در عصر شبکه‌های اجتماعی

این رسانه‌ها با توجه به این نکته که سرعت فقط یکی از ارزش‌های خبری است که البته هنوز اهمیت خودش را دارد، باید متغیرهای دیگری را هم مدنظر قرار دهند.

رادیو قادر است با مزیت سرعت همچنان به رقابت با رسانه‌های دنیای مجازی ادامه بدهد و تلویزیون هم تا حدی با زیرنویس کردن خبرها می‌تواند مقوله سرعت را مد‌نظر داشته باشد، اما تلویزیون در این رقابت به چند تغییر نیاز دارد؛ اول این که باید سراغ سوژه‌هایی برود که برای مردم جذاب است و در مرحله بعد زودتر، بهتر و متفاوت با دیگر رسانه‌ها این اخبار را ارائه کند.

یعنی تلویزیون بیش از گذشته به نیروهای حرفه‌ای، خلاق و صاحب نگاه متفاوت نیاز دارد تا بتواند در عرصه تولید خبر فعال‌تر عمل کند.

یکی دیگر از شیوه‌های ایجاد تفاوت و تازگی در اخبار تلویزیونی به نحوه عرضه و ارائه آنها مرتبط است؛ خبرهایی که به صورت اختصاصی تولید می‌شود، نیازمند عرضه و بسته‌بندی متمایز برای ارائه است.

اهمیت پرداخت و بسته‌بندی خبری تازه و متفاوت در حدی است که گاهی تولیدات مشترک رسانه‌ها، با تغییر شکل عرضه، می‌تواند جذابیتش را در رسانه‌ای مانند تلویزیون حفظ کند.

در 15 درصد از خبرها ممکن است هم سوژه اختصاصی باشد و هم پرداخت آن؛ 15 درصد دیگر مانند اخبار زلزله‌ها، حملات تروریستی و مرگ یک شخصیت مطرح، هم سوژه خبر و هم پرداخت بین همه رسانه‌ها مشترک است اما برای 70 درصد بقیه خبرها که سوژه یکسان است، می‌توان پرداخت و عرضه متفاوتی در نظر گرفت.

بنابراین حیات رسانه‌های برودکست (صدا و تصویر) در این است که با تمرکز بر سایر ارزش‌های خبری مخاطبان خود را حفظ کنند. بجز سرعت، سایر ارزش‌ها مانند استثنا، شگفتی، شهرت، فراگیری، فراوانی، نزدیکی و تازگی رویدادها می‌توانند در نحوه پرداخت خبر سهم بسزایی داشته باشند.

همچنین انتخاب و نحوه انتشار اخبار، در نظر گرفتن ذائقه مخاطب و تعدد گفتمانی از دیگر مواردی است که همیشه در خبررسانی مهم بوده و در دنیای امروز با وجود رسانه‌های متعدد، اهمیت بیشتری دارد.

به عبارتی، دروازه‌بانی خوب و نحوه پرداخت باید با در نظر گرفتن همه عوامل ایجاد‌کننده خبر و افراد و نهادهای ذی‌نفع انجام شود.

این چند صدایی می‌تواند کمک بزرگی باشد برای جذب مخاطبی که از رسانه‌های اجتماعی خبرهای اولیه و خام را دریافت می‌کند و البته نباید فراموش کرد که در عصر ارتباطات بیش از هر زمان دیگری لازم است رسانه ملی سهم استان‌ها، قومیت‌ها، اقلیت‌های دینی، مهاجران و احزاب و گروه‌‌ها را بیشتر از گذشته مد نظر داشته باشد و به هر کدام متناسب با جمعیتی که دارند توجه نشان دهد، نه کمتر یا حتی بیشتر.

دکتر اکبر نصرالهی - استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها