یافته های پزشکی نشان می دهد

پیشگیری از سنگ کلیه با کمک مکمل غذایی

به گفته محققان، مکمل های رژیمی دارای قدرت تجزیه و حل جزء اصلی سنگ های کلیه هستند.
کد خبر: ۹۳۲۵۸۰
پیشگیری از سنگ کلیه با کمک مکمل غذایی

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، به گفته محققان دانشگاه هیوستون آمریکا، مکمل های رژیمی می توانند ابزار پیشگیرانه جدیدی برای شرایط دردناک ناشی از سنگ کلیه باشند.

بلورهای کلسیم اگزالات که متداول ترین نوع سنگ کلیه محسوب می شوند، رسوبات معدنی هستند که در داخل کلیه ها تشکیل می شوند. آنها ممکن است به مجرای ادرار بچسبند، مانع از دفع ادرار شوند و درد شدیدی را ایجاد کنند.

سنگ های کلیه بر حدود ۱۲ درصد از مردان و ۷ درصد از زنان تاثیر می گذارند. فشارخون بالا، دیابت و چاقی می تواند موجب افزایش این ریسک شود.

پزشکان غالبا به افرادی که در معرض این ریسک قرار دارند توصیه می کنند آب بیشتری بنوشند و از خوردن مواد غذایی سرشار از اگزالات نظیر اسفناج، بادام، بامیه و ریواس پرهیز کنند. پزشکان همچنین پتاسیم سیترات، که مکمل غذایی برای کاهش روند رشد کریستال هاست، را نیز تجویز می کنند.

در مطالعه جدید، محققان به بررسی ترکیب مشابه موسوم به هیدروکسی سیترات پرداختند که عصاره طبیعی میوه به شکل مکمل غذایی است.

پژوهشگران دریافتند هیدروکسی سیترات راهکار بهتری برای کاهش روند رشد کریستال های کلسیم اگزالات است. به نظر می رسد هیدروکسی سیترات پیوند قوی تری بین کریستال ها تشکیل می دهد و به تجزیه آنها نیز کمک می کند.

محققان این مکمل را بر روی افراد آزمایش کردند، اما هنوز برای مشاهده تاثیر بلندمدت و دوز مصرف آن نیاز به تحقیقات عمیق تری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها