تکفیریها در حلب جنگ روانی راه انداخته اند

فتح الفتوح یا خودکشی دسته جمعی

شهر منبج در شمال حلب روز گذشته از چنگال گروه‌های تروریستی آزاد شد که شکستی سخت برای آنها به حساب می‌آید. خود شهر حلب نیز طی روزهای گذشته عرصه شکست‌های پی در پی این گروه‌ها بوده است. برای بررسی تحولات میدانی سوریه با حسین رویوران، کارشناس مسائل غرب آسیا گفت‌وگو کرده‌ایم:
کد خبر: ۹۲۹۳۲۳

اهمیت استراتژیک آزادی شهر منبج چیست؟

آزادسازی این شهر یعنی این‌که کردها از رود فرات به محل دیگری در غرب این رودخانه منتقل شده‌اند. این مسا‌له‌ای است که همواره خط قرمز ترکیه بوده است. آنکارا بصراحت اعلام کرده بود که کردها حق عبور از فرات را ندارند. اما درگیری منبج و موفقیت نیروهای دموکراتیک سوریه در آزادسازی این شهر یعنی این‌که امکان حرکت آنها به سمت غرب فراهم شده است و این یعنی افزایش چالش برای ترکیه که نسبت به گسترش حضور نیروهای کرد در خاک سوریه حساسیت فوق‌العاده دارد. از سوی دیگر، حمایت آمریکا از نیروهای دموکراتیک سوریه عملا ترکیه را در شرایط چالشی قرار داد زیرا اگر ترکیه علیه این نیروها اقدامی بکند، با این مشکل روبه‌رو می‌شود که در میان نیروهای کرد چند صد نفر از آمریکایی‌ها نیز وجود دارند. از سوی دیگر، این نیروها هم‌اکنون همپیمان دولت سوریه هستند. در هیچ منطقه‌ای در سوریه نیروهای کرد یا دموکراتیک سوریه با دولت درگیر نشده‌اند بلکه بین آنها همکاری‌هایی هم در شمال حلب اتفاق افتاده است. این همکاری عملا پیروزی منبج را در کارنامه دولت قرار می‌دهد و به عنوان یک تحول به زیان نیروهای تکفیری قلمداد می‌شود.

همزمان با این تحولات، درگیری‌های حلب همچنان ادامه دارد. علت پیچیده شدن نبردهای میدانی در این شهر چیست؟

به لحاظ اهمیت حلب، می‌توان گفت که سرنوشت جنگ سوریه در این شهر مشخص می‌شود. محاصره شرق حلب توسط دولت، نیمی از جنگ حلب را به نفع دولت ثبت کرد. تلاش گروه‌های تکفیری در هفته گذشته برای شکستن محاصره حلب نشان می‌دهد آنها تا چه اندازه آسیب‌پذیر هستند و می‌کوشند معادله را به نفع خود تغییر دهند. اما تاکنون در این راه موفق نبوده‌اند. در چند روز گذشته حدود 900 نفر از تکفیری‌ها در حمله برای شکستن محاصره حلب کشته شده‌اند. این تعداد کشته در چند روز بی‌سابقه است و نشان می‌دهد که این گروه‌های تکفیری با چالشی جدی روبه‌رو هستند.

اوضاع و تحولات میدانی سوریه در مناطق مختلف این کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هم اکنون دولت سوریه از یک سیاست حمله برخوردار است. هم در جنوب موفق شده‌اند راه‌های تدارکاتی از اردن به غوطه دمشق را مسدود کنند. در حلب نیز موفقیت‌های مهمی را به دست آوردند. در حومه استان لاذقیه نیز پیروزی‌هایی برای خود رقم زده‌اند. این نشان می‌دهد که دولت و نیروهای ارتش می‌توانند در چند جبهه حضور موفق داشته باشند. از سوی دیگر این تحولات ثابت کرد که دشمنان دولت و تکفیری‌ها کاملا منفعل هستند و روحیه خود را از دست داده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها