ناتوی عبری-‌ عربی علیه محور مقاومت

رزمایش مشترک نظامی اخیر عربستان و رژیم صهیونیستی در اردن نشان می‌دهد که فاز سوم همکاری‌ رژیم‌های عربستان و اسرائیل برای مقابله عملی با محور مقاومت آغاز شده است.
کد خبر: ۹۲۹۰۵۳
ناتوی عبری-‌ عربی علیه محور مقاومت

روزنامه فلسطینی المنار، اخیرا فاش کرد که یک رزمایش مشترک میان عربستان، اسرائیل و اردن در این کشور برگزار شد که این رزمایش اندکی پس از دیدار اخیر سرلشکر انور عشقی از مقامات امنیتی عربستان از فلسطین اشغالی صورت گرفت.

عربستان از آغاز بحران سوریه در مارس 2011 همکاری‌های سیاسی، نظامی و امنیتی خود را برای تشکیل یک جبهه عبری- عربی علیه جمهوری اسلامی و محور مقاومت آغاز کرد.

هدف عربستان تبدیل مناقشه اسلامی- صهیونیستی به یک مناقشه شیعه- سنی و مناقشه اعراب و اسرائیل را به مناقشه عربی- ایرانی بود و از این رو عربستان و اسرائیل همکاری مشترک خود را برای صف‌آرایی علیه محور مقاومت به ‌طور جدی آغاز کردند.

سفرهای پی‌درپی مقامات عربستان به فلسطین اشغالی و دیدار آنان با مقامات رژیم صهیونیستی در این چارچوب قرار دارد.

در جریان سفر اخیر سر لشکر انور عشقی از مقامات بلندپایه امنیتی عربستان و گفت‌وگوی وی با آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی برای تشکیل یک ناتوی‌عبری- عربی صورت گرفت. نخستین تجربه همکاری نظامی عربستان و رژیم صهیونیستی بتازگی در مانور مشترک نظامی در اردن به شکلی رسمی انجام شد که در آن بخشی از نیروهای اردنی نیز شرکت داشتند.

هدف عربستان، تغییر ساختار سیاسی و نظامی منطقه به سود رژیم صهیونیستی و قطع محور تهران- دمشق- بیروت و حذف مقاومت اسلامی بویژه حزب‌الله از صحنه مبارزاتی است.

از آنجا که عربستان در طول پنج سال گذشته با وجود هزینه 36 میلیارد دلاری در سوریه نتوانست به اهدف خود برای تغییر شطرنج نظامی و امنیتی منطقه دست یابد، بنابراین فاز نهایی خود را برای بر قراری رابطه آشکار با رژیم صهیونیستی کلید زد. پیش از این عربستان سعودی با استفاده از نفوذ لابی صهیونیستی در آمریکا تلاش کرد تا جریان سازی‌های شدیدی را علیه نفوذ ایران و محور مقاومت در منطقه ایجاد کند.

در حوزه اقتصادی، رژیم عربستان با افزایش روزانه یک میلیون بشکه ازنفت صادراتی‌اش، کوشید قیمت نفت را به پایین‌ترین سطح خود برساند تا به اقتصاد ایران لطمه بزند. اما عربستان پیش از این که به اقتصاد ایران آسیب برساند، خود با کسری بودجه مواجه شد و به ‌این ترتیب فاز جدید همکاری نظامی و سیاسی خود را با رژیم صهیونیستی آغاز کرد. تغییراتی که بتازگی در اتحادیه عرب صورت گرفت و طی آن نبیل العربی، دبیر کل سابق این اتحادیه برکنار و احمد ابوالغیط به جای وی انتخاب شد، در چارچوب زمینه‌سازی عربستان برای تشکیل یک ناتوی عربی– عبری قرار دارد.

احمد ابوالغیط که یکی از نزدیک‌ترین شخصیت‌های سیاسی مصر به رژیم صهیونیستی است، اخیرا با فشار عربستان و برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به عنوان دبیرکل جدید اتحادیه عرب انتخاب شد.

این موضوع نشان می‌دهد که عربستان در صدد است با استفاده از ظرفیت اتحادیه عرب یک همکاری نظامی مشترک را میان برخی کشورهای عرب و رژیم صهیونیستی ایجاد کند.

اگر این تصمیم عملیاتی شود، قطعا منطقه شاهد گشایش سفارتخانه‌ها و پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی در امارات متحده، کویت، بحرین، قطر و عربستان خواهد بود و این امر به بروز یک بحران منطقه‌ای جدید، منجر خواهد شد.

حسن هانی‌زاده - کارشناس مسائل غرب آسیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها