جمهوری سودان در شمال خاوری آفریقا قرار دارد و پایتخت آن خارطوم است. سودان بیش از 30 میلیون نفر جمعیت دارد و حدود 98 درصد مردم این کشور مسلمان هستند. سودان بزرگ‌ترین کشور آفریقا و جهان عرب بود تا این که در سال 2011 به دنبال یک همه‌پرسی، سودان جنوبی از این کشور جدا شد و بیشتر مسلمانان آن در بخش شمالی سودان ساکن شدند. نام این کشور از عبارت عربی بلاد السودان گرفته شده‌ که به معنی سرزمین سیاهان است.
کد خبر: ۹۲۸۳۷۳

خانواده و احترام به والدین

مسلمانان سودان به خانواده بسیار اهمیت می‌دهند و احترام بزرگ‌ترهای خود را نگه می‌دارند. تقریبا 75 درصد مردم این کشور، زندگی روستایی دارند و از سنت‌های خود پیروی می‌کنند. ازدواج جوانان براساس خواست والدین انجام می‌شود و این مساله حتی میان جوانان تحصیلکرده یا خانواده‌های ثروتمند نیز دیده می‌شود. از نظر جوانان، والدین بهترین انتخاب را برای آنها خواهند کرد. ازدواج نزد مردم بسیار پسندیده است، اما به طلاق به عنوان اتفاقی شرم‌آور نگاه می‌کنند.

جشن در کوچه و خیابان

روز تولد حضرت محمد(ص) مسلمانان سودان تعطیل هستند و کل روز را به جشن و شادی می‌پردازند. تمام کوچه‌ها و خیابان‌ها پر از غرفه‌های کوچک و بزرگ است که به رهگذران شربت و شیرینی تعارف می‌کنند. در این روز نمایش‌های جالب برگزار می‌شود و مردم تا دیروقت بیرون از خانه می‌مانند و جشن می‌گیرند.

شم‌النسیم، جشن بهاری

این جشن در واقع از جشن‌های قدیمی مصر است که امروزه مردم سودان نیز آن را به جا می‌آورند. شم النسیم به معنای لذت بردن از نسیم است و در یکی از روزهای آغازین بهار جشن گرفته می‌شود. در این روز بیشتر مردم از خانه‌هایشان بیرون می‌روند و قدم به باغ و مکان‌های سرسبز می‌گذارند و از صبح تا غروب بیرون از شهر می‌مانند.

محله‌های پاک

مسلمانان تونس برای روزهای عید فطر بسیار ارزش قائل هستند و از روز اول عید مراسم مربوط به عید فطر را به جای می‌آورند. آنها پس از خواندن نماز جماعت، به دیدن خانواده و دوستان خود می‌روند و در این روزها انواع کلوچه‌ها، بیسکویت، کیک‌های میوه‌دار، نان بادامی و پف فیل تهیه کرده و در مهمانی‌ها تعارف می‌کنند. کودکان نیز پول یا اسباب‌بازی هدیه می‌گیرند. همه اعضای خانواده لباس نو می‌پوشند، چند روز قبل از عید، دیوار خانه‌های‌شان را نیز نقاشی می‌کنند و تمام افراد خانه در تمیز کردن خانه و همچنین محله‌شان به یکدیگر کمک می‌کنند.

منبع: iexplore

مترجم: نادیا زکالوند

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها