رئیس جهاد دانشگاهی در آستانه سالروز تأسیس این سازمان تأکید کرد:

لزوم حفاظت از تولید ملی به جای مونتاژ

دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی کشور در نشست خبری به مناسبت سی و ششمین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی (16مرداد) در تشریح دستاوردهای این سازمان، بر ضرورت حفاظت از تولید ملی در برابر خطوط شبه تولید مونتاژ تأکید کرد.
کد خبر: ۹۲۷۹۸۳

به گزارش جام‌جم، رئیس جهاد دانشگاهی کشور تدوین برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی را با تمرکز بر ویژگی‌های بومی استان‌ها، تامین منابع مالی با مشارکت معاونت علمی ریاست جمهوری و تدوین سند برای هفت ماموریت تعیین شده برای جهاد دانشگاهی در راستای اجرای نقشه جامع علمی کشور ازجمله اقدامات انجام گرفته این سازمان در سال گذشته عنوان کرد.

وی همچنین از ایجاد پنج مجتمع فناوری براساس فناوری‌های داخلی خبر داد و گفت: این مجتمع‌ها در حوزه‌های الکترونیک، شیمی و پتروشیمی، داروهای نوترکیب گیاهی و شیمیایی، آب شیرین‌کننده‌ها و کشاورزی راه‌اندازی می‌شوند.

دکتر طیبی وجود فاصله طولانی میان توانمندی‌های موجود در دانشگاه‌ها تا صنعتی و تجاری شدن آنها را از مهم‌ترین مشکلات معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی عنوان کرد و افزود: مشکلات مالی باعث به تعویق افتادن اجرای بسیاری از طرح‌ها شده است که امیدواریم به زودی رفع شوند.

بومی‌سازی ساخت دستگاه لوله مغزی سیار، تولید مواد شیمیایی جداکننده آب و آب نمک از نفت، بومی‌سازی ساخت مته‌های حفاری سه دندانه‌ای، تولید آزمایشگاهی آنتی‌بادی دوگانه برای از بین بردن سلول‌های سرطانی، تولید داروهای ضدسکته قلبی توسط پژوهشگاه رویان مهم‌ترین دستاوردهای پژوهشی جهاد دانشگاهی طی یک سال گذشته بوده است.

دکتر طیبی ادامه داد: عرضه داروی گیاهی بومی برای درمان آلزایمر به بازار تا یک ماه آینده، عرضه داروی گیاهی ترکیبی عسل و سیاه دانه برای درمان بیماری‌های گوارشی تا شهریور 95، تولید کیت تشخیص شیمی درمانی بعد از عمل برای مبتلایان سرطان پستان، تشخیص بیماری سیستیک فیبروسیس به عنوان یک بیماری ژنتیکی در دوران بارداری و امکان جایگزینی ژن سالم به جای ژن معیوب جدیدترین پروژه‌های تحقیقاتی انجام گرفته توسط پژوهشکده‌های جهاد دانشگاهی است که بزودی رونمایی می‌شوند.

به گفته رئیس سازمان جهاد دانشگاهی، تدوین برنامه جامع هدایت شغلی دانشجویان، طرح پیمایش ملی خانواده، سنجش و تسهیل فضای سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران، پیمایش ملی اخلاق در ایران، بازیابی فلزات گرانبها از وسایل الکتریکی و الکترونیکی، تشکیل سازمانی به نام «ایریکا» به منظور انتقال فناوری‌های کشورمان به کشورهای هدف در آسیا و آفریقا از دیگر پروژه‌های در دست اقدام است. وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور هنوز اولویت‌ها و پیشران‌های صنعتی برای تولیدات بومی مشخص نشده است و عده‌ای سودجو در بدنه دولت و بخش خصوصی، خطوط مونتاژ (شبه تولید) را به عنوان خط تولید معرفی می‌کنند. در صورتی که باید بشدت از ایجاد خطوط شبه تولید پرهیز کرد تا از خطوط واقعی تولید داخلی بتوان محافظت کرد. دکتر طیبی در پایان گزارش یکساعته خود تأکید کرد: به عنوان یک نهاد علمی معتقدیم رفع مشکلات اقتصادی کشور نیازمند دستیابی به یک وفاق سیاسی برای تحقق برنامه‌های بلندمدت در عرصه داخلی و بین‌المللی است.

سهیلا فلاحی

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها