jamejamnashriyat
کد خبر: ۹۲۵۱۷۶   ۰۴ مرداد ۱۳۹۵  |  ۰۰:۰۱

در مراسم امضای تفاهم‌نامه مشترک میان سازمان‌های صدا و سیما و مدیریت بحران عنوان شد

پیشگامی رسانه ملی در آموزش مدیریت بحران

روز گذشته با حضور معاون سیما، معاون صدا و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، تفاهم‌نامه همکاری بین رسانه ملی و ستاد مدیریت بحران امضا شد.

به گزارش جام‌جم، دکتر مرتضی میرباقری در این مراسم از آمادگی کامل سیمای جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با سازمان مدیریت بحران کشور خبر داد و گفت: مدیریت بحران، مساله‌ای ملی و امنیتی است، لذا رسانه ملی وظیفه خود می‌داند که در موضوع آگاهی‌بخشی، آموزش و اطلاع‌رسانی، حضور جدی و پررنگ در حوزه مدیریت بحران کشور داشته باشد.

معاون سیما افزود: رسانه ملی این ظرفیت و توانایی را دارد که با ساخت انواع برنامه‌های مستند، سریال، آیتم‌های آموزشی و خبری به مقوله افزایش میزان آگاهی عمومی نسبت به حوادث طبیعی و غیرطبیعی ورود کند.

میرباقری تصریح کرد: چنانچه در تهران با این نوع زیرساخت‌ها، گسل‌های طبیعی، ساختمان‌سازی و تعداد کثیر جمعیت حادثه‌ای رخ دهد، دچار خسارت‌های زیادی خواهد شد اما تلویزیون با آموزش‌های مناسب عمومی می‌تواند بسیاری از خسارت‌های ناشی از بروز بحران‌ها را مهار کرده یا کاهش دهد.

همکاری 14 شبکه رادیویی باستاد مدیریت بحران

در ادامه نسرین آبروانی، معاون صدا به نقش خاص و توانایی رادیو برای ورود به حوزه مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: تمام 14 شبکه رادیویی رسانه ملی با تولید اخبار و برنامه‌های آموزشی در حوزه مدیریت بحران به منظور افزایش اطلاعات و آموزش شهروندان، آماده است تا با ستاد مدیریت بحران کشور همکاری نزدیک داشته باشد. به این تعداد، اپلیکیشن جدید رادیو قابل نصب در گوشی‌های همراه را هم باید اضافه کرد که می‌تواند ابزار بسیار مناسبی در حوزه مدیریت بحران باشد. معاون صدا افزود: امنیت مهم‌ترین مولفه در یک زندگی اجتماعی است. لذا وظیفه ذاتی رسانه در رادیو حکم می‌کند که تمام شبکه‌های رادیویی چه از نظر آموزش، پیشگیری و حتی حین بحران بسیار فعال عمل کنند؛ بنابر این این تفاهم‌نامه، این همکاری دوجانبه را قوام بیشتری می‌بخشد.آبروانی تصریح کرد: برای ایجاد این امنیت چند نکته مهم به نظر می‌آید؛ اول این‌که در مدیریت بحران آگاهی از وضع موجود بسیار مهم‌تر از خود بحران است.دوم حفظ آرامش در حین وقوع بحران است و سوم این‌که در کار فرهنگی تمام سازمان‌ها و نهادها باید تعاملی متقابل برای مدیریت بحران داشته باشند.

معاون صدا گفت: فرهنگ‌سازی در حوزه مدیریت بحران باید از سنین کودکی و از آموزش و پرورش آغاز و جدی گرفته شود.

نقش رسانه ملی در مدیریت بحران

رئیس سازمان مدیریت بحران نیز رسانه ملی را ابزاری مهم در ارتقای سطح آموزش و آگاهی عمومی در حوزه مدیریت بحران قلمداد کرد.

اسماعیل نجار افزود: هر اندازه که میزان آگاهی مردم از حوادث طبیعی و غیرطبیعی افزایش یابد به همان اندازه میزان خسارات و تلفات ناشی از بحران‌ها کاهش می‌یابد.

وی افزود: رسانه‌ها و خبرنگاران باید توجه داشته باشند که آرامش مهم‌ترین سرمایه مردم است، لذا حفظ آرامش شرط لازم در تصمیم‌گیری درست در هنگام بحران‌هاست. خبرنگاران در مواقع بروز بحران باید احتیاط بیشتری در امر خبرنویسی داشته باشند. رئیس سازمان مدیریت بحران تصریح کرد: تاکنون مانورها و دوره‌های آموزشی بسیاری برای مدیران اجرایی استان ها، کارکنان نهادهای دولتی و خصوصی، دانش آموزان و اقشار مختلف مردم برگزار شده است. این آموزش‌ها و مانورها در سطحی است که نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی در حوزه مدیریت بحران را به تحسین واداشته است.

محمد زند کریمخانی

رادیو و تلویزیون

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
نقطه طلایی

نقطه طلایی

یک) عکس را خیلی وقت است گذاشته‌ام. جایی که همیشه جلوی چشمم باشد. پشت عکس، بابا با خودکار آبی و خط شکسته نستعلیق نوشته: «باغ اکبرآقا- نوروز۱۳۶۵ - با محمدمهدی جان».

از دکتر نجیب تا دکتر غنی

از دکتر نجیب تا دکتر غنی

حملات و ترورهای مرگبار در سراسر افغانستان به امری روزمره بدل شده‌است. هر کسی هم می‌تواند هدف باشد.

رشته ‌کوه‌هایی به نام پدر

رشته ‌کوه‌هایی به نام پدر

از یک سنی به بعد، دیگر شخص و انسان نیستند. تبدیل می‌شوند به یک مفهوم. یک مکتب، یک تفکر. بعضی وقت‌ها با یک من عسل نمی‌شود خوردشان.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
یک عصر متفاوت

در مرحله نیمه‌نهایی عصرجدید چه اتفاقاتی افتاد؟ به همراه جزئیاتی از چگونگی برگزاری مرحله پایانی

یک عصر متفاوت

پیشخوان

بیشتر