استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران:

تاخیر در اولین بارداری از دلایل شایع ناباروری است

محققان در پژوهشگاه رویان درصدد هستند با تولید سلول شبه تخمک انسانی، مهندسی بافت و سلول‌های بنیادی فرد بیمار، در راستای باروری وی گام بردارند. دکتر روح‌الله فتحی، عضو هیات علمی گروه جنین‌شناسی پژوهشگاه رویان در گفت‌وگو با مهر با بیان این که ما در طرحی پژوهشی در حال تولید گناد یا تخمدان مصنوعی هستیم، گفت: این طرح از دو سال پیش آغاز شده و هم‌اکنون با پیشرفت‌های خوبی همراه بوده است.
کد خبر: ۹۲۵۰۱۷

وی با بیان این که ابتدا این طرح روی حیوانات آزمایشگاهی پیاده‌سازی می‌شود، گفت: در حال حاضر در برخی روش‌های به کار گرفته شده در پژوهشگاه رویان، تحقیقاتی در دنیا متمرکز نشده و اگر ان‌شاءالله به نتیجه برسیم اولین گروهی هستیم که موفق به گزارش نتایج آن خواهیم بود.

دکتر فتحی افزود: آینده خوبی پیش روی این طرح تحقیقاتی است؛ به این صورت که اگر تخمدان بیمار یا فردی که قابلیت تولید تخمک بالغ را نداشته باشد و فرد نتواند از تخمدان خود برای تولید تخمک برای فرزند دار شدن استفاده کند، می‌تواند از نتیجه این تحقیقات که در نهایت تخمدان مصنوعی است، بهره ببرد؛ اما این طرح هنوز در مراحل تحقیقات آزمایشگاهی قرار دارد.

تحقق رویای راه رفتن دوباره با ربات ایرانی

ربات طراحی شده توسط تیمی از محققان مستقر در مرکز رشد موفقیان دانشگاه صنعتی شریف به عنوان جایگزینی مناسب برای ویلچر، رویای راه رفتن دوباره را برای بیماران کم‌توان و ناتوان در استفاده از اندام‌های پایین تنه محقق می‌کند.

به گزارش جام‌جم به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، جمعی از محققان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های صنعتی شریف و تربیت مدرس توانستند طی تحقیقات و فعالیت‌های سه‌ساله خود، رباتی طراحی کنند که امکان راه رفتن، نشستن و برخاستن را برای افراد دچار کم توانی و ناتوانی در استفاده از اندام‌های پایین تنه ایجاد کند.

دکتر سعید بهزادی‌پور، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف و مدیر گروه مکانیک این پروژه درخصوص ساخت این ربات می‌گوید: این ربات به کاربر در راه رفتن، نشستن و برخاستن کمک می‌کند و می‌تواند به عنوان جایگزین ویلچر استفاده شود. فناوری اسکلت‌های خارجی به عنوان یکی از فناوری‌های پیشرفته و به روز رباتیک در دنیا شناخته می‌شود و تاکنون شرکت‌های معدودی در آمریکا و ژاپن موفق به تجاری سازی آن شده‌اند.

نخستین عمل پیوند همزمان 2 دست انجام شد

پزشکان موفق شدند برای نخستین‌بار در انگلیس عمل پیوند دو دست یک انسان را به طور همزمان با موفقیت انجام دهند. به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، کریس کینگ بیمار 57 ساله‌ای است که این عمل روی وی انجام شده است. او درباره این عمل موفقیت‌آمیز می‌گوید: اینها دست‌های من هستند؛ دست‌های واقعی خودم. خون من در آنها جریان دارد و تاندون‌های من آنها را به من متصل کرده‌اند. آنها مال من هستند و خیلی خوشحالم.

کریس هر دو دستش را طی یک حادثه و حین انجام کار با دستگاه پرس حدود سه سال قبل از دست داده بود. وی که در حال سپری کردن دوران نقاهت پس از عمل است، می‌گوید گاهی احساس حرکت در دستانش می‌کند.

مصرف الکل به هر اندازه می‌تواند باعث سرطان شود

نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد بین نوشیدن الکل و ابتلا به سرطان رابطه مستقیم برقرار است. به گزارش جام‌جم به نقل از بی‌بی‌سی پژوهشگران می‌گویند دلایل محکمی وجود دارد که نوشیدن الکل احتمال ابتلا به دست‌کم هفت نوع سرطان را بالا می‌برد. سرطان‌های دهان، حنجره، مری، کبد و روده کوچک و بزرگ و سینه، هفت سرطانی هستند که بیشترین ارتباط در ابتلا به آنها با نوشیدن الکل مشاهده شده است. بعلاوه مشاهده شده حتی نوشیدن مختصر الکل هم زمینه‌ساز ابتلا به سرطان می‌شود.

احتمال ابداع روش تازه‌ای برای درمان آلزایمر

مطالعات محققان دانشگاه شیکاگو نشان می‌دهد درمان طولانی مدت با آنتی‌بیوتیک سبب کاهش پلاک‌های ایجاد کننده آلزایمر می‌شود. به گزارش ایرنا به نقل از مدیکال اکسپرس، مطالعات حیوانی نشان می‌دهد درمان طولانی مدت با آنتی بیوتیک سبب کاهش پلاک در مغز می‌شود. بعلاوه دیده شده است مصرف آنتی‌بیوتیک در موش‌های آزمایشگاهی سبب تغییر میکروبیوم روده می‌شود. باکتری‌های روده در تنظیم فعالیت سیستم ایمنی موثر هستند و می‌توانند پیشرفت آلزایمر را کنترل کنند. مشاهدات نشان می‌دهد مصرف دوز بالای آنتی‌بیوتیک به مدت پنج تا شش ماه در موش ها، میزان پلاک‌های بتا آمیلوئید را دو برابر کاهش می‌دهد. استفاده از این روش در انسان نیازمند تحقیق و بررسی بیشتر است؛ ولی این مطالعه گام موثری در درمان و پیشگیری از آلزایمر محسوب می‌شود.

در حال حاضر 47 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و این تعداد تا سال 2050 میلادی، به 5/131 میلیون نفر بویژه در کشورهای در حال توسعه می‌رسد. نتایج این تحقیقات در نشریه ساینتیفیک ریپورتز منتشر شده است.

نخستین پرواز موفقیت‌آمیز هواپیمای فیسبوک

بتازگی فیسبوک اعلام کرده است هواپیمای ویژه این شرکت که از انرژی خورشیدی بهره می‌برد، موفق شده است نخستین پرواز آزمایشی خود را با موفقیت پشت سر بگذارد.

به گزارش خبرگزاری سینا به نقل از پایگاه engadget، نسخه کامل این هواپیما که آکوئیلا (Aquila) نام دارد اولین بار 28 ژوئن سال جاری پرواز رسمی خود را آغاز کرده و 96 دقیقه بر فراز آسمان باقی مانده است. خدمه پرواز زمینی این هواپیما نیز در این مدت همه بخش‌های آن ازجمله سیستم خلبان خودکار، آیرودینامیک و رادیوهای به کار رفته را مورد آزمایش قرار داده‌اند.

این هواپیما می‌تواند با 5000 وات انرژی (قدرت مصرفی برابر با سه سشوار خانگی) در ارتفاع 60 هزار پایی به پرواز در بیاید. اما مدت زمان آزمایش انجام شده بسیار کمتر از مدت دو ماهه‌ای است که فیسبوک برای پرواز این هواپیما در نظر گرفته بود. با این حال ساخت و پرواز پهپادهایی از این دست برای تامین اینترنت مناطق دور افتاده باید ارزان‌تر از کابل کشی فیبر نوری باشد تا انجام این پروژه توجیه اقتصادی داشته باشد. از این رو تیم طراح این هواپیما در فیسبوک اکنون در حال جمع‌آوری اطلاعات بیشتر برای پروازهای آزمایشی و طراحی هواپیماهای جدید است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها