مجموعه «پاپ جوان» آماده پخش شد

مصائب پاپ محافظه‌کار

مجموعه تلویزیونی «پاپ جوان» قبل از آن که روی آنتن تلویزیون کشورهای اروپایی و آمریکا برود، در جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز برای تماشاگران علاقه‌مند به نمایش گذاشته می‌شود.
کد خبر: ۹۲۴۰۱۲

تهیه‌کنندگان این درام پرتنش مذهبی در شبکه تلویزیونی HBO، اعلام کردند دو قسمت اول و دوم آن را برای اولین‌بار در این جشنواره به نمایش می‌گذارند. جشنواره فیلم ونیز که در ایتالیا برگزار می‌شود، از 31 آگوست تا 10 سپتامبر ادامه دارد. به این ترتیب مشخص شد مجموعه پاپ جوان با آن‌که آماده پخش است، زودتر از اواسط یا اواخر سپتامبر، روی آنتن نخواهد رفت. آلبرتو باربرا، مدیر جشنواره ونیز درباره نمایش دو اپیزود پاپ جوان در جشنواره می‌گوید: «پائولو سورنتینو فیلمسازی است که جرات و شهامت ریسک کردن دارد. او هنرمندی بی‌‌باک و بشدت خلاق است که توانسته خیلی خوب زبان مجموعه‌سازی تلویزیونی را در کار تازه‌اش به کار گیرد.»

پاپ جوان اگرچه در واتیکان رخ می‌دهد و داستانش درباره یک پاپ است و توسط یک فیلمساز ایتالیایی کارگردانی شده، اما یک محصول تلویزیونی انگلیسی‌زبان است. هنرمندان پنج کشور جهان (ایتالیا، انگلستان، آمریکا، فرانسه و اسپانیا) در تولید آن نقش داشته‌اند و یک محصول مشترک اروپایی و آمریکایی به حساب می‌آید. با آن‌که پائولو سورنتینو، فیلمساز مطرح ایتالیایی کارگردان آن است، ولی نقش اصلی را جود لا انگلیسی‌تبار بازی می‌کند. دایان کیتون و جیمز کرامول دو بازیگر مهم دیگر این مجموعه هستند. کیتون در اولین کار تلویزیونی خود، در پاپ جوان در قالب کاراکتر خواهر مری ظاهر می‌شود. او پرستاری اهل آمریکاست که در شهر واتیکان زندگی و کار می‌کند. اهمیت کاراکتر او در این است که لنی بلارو را بزرگ کرده است و با راهنمایی‌های او بلارو توانسته مدارج عالی پاپ شدن را طی کند.

نقش لنی بلارو را هم جود لا به عهده دارد، یک پاپ خیالی که به پیوس پنجم معروف است. او بتازگی به عنوان پاپ انتخاب شده و بر صندلی نفر اول کلیسای واتیکان تکیه زده است. طبیعی است که او درباره مسئولیت‌ها و وظایف تازه‌اش با چالش‌ها و تلاش‌های زیادی روبه‌روست. جیمز کرامول هم در داستان مجموعه، کاردینال مایکل اسپنسر الهام‌بخش و مراد پاپ جوان است. نقش‌های مکمل مجموعه را هم گروهی از بازیگران نه‌چندان مطرح تلویزیونی ایتالیا و اسپانیا بازی کرده‌اند. سهم بازیگران آمریکایی و فرانسوی در این درام مذهبی، تقریبا هیچ است.

پائولو سورنتینو کارگردان مجموعه که سه سال قبل برای فیلم «زیبایی بزرگ» اسکار بهترین فیلم خارجی سال را نصیب کشور ایتالیا کرد، دلیل انتخاب سه بازیگر انگلیسی‌زبان برای نقش‌های اصلی مجموعه‌اش را جذب مخاطب بیشتر بین‌المللی اعلام می‌کند. به باور او، با این کار پاپ جوان در سطح بین‌المللی موفق‌تر عمل کرده و تماشاچی بیشتری را پای صفحه تلویزیون خواهد کشاند. شبکه‌های تلویزیونی کانال پلاس و اسکای که در تولید مجموعه با شبکه HBO همکاری داشته‌اند، موافق نظر سورنتینو بوده‌اند.

این در حالی است که به باور منتقدان هنری، هر کار تصویری درباره واتیکان، پاپ و کشیش‌ها مورد توجه و استقبال عموم تماشاگران قرار خواهد گرفت. مردم عادی دوست دارند (و کنجکاوند) که بدانند در پشت درهای بسته واتیکان چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و پاپ و کشیش‌ها و کاردینال‌های داخل آن، طی روز مشغول انجام چه کارهایی هستند. البته از آنجا که پاپ جوان یک مجموعه تلویزیونی است، تماشاگران قاب کوچک نباید منتظر یک درام افشاگرانه درباره اتهامات مالی و اخلاقی باشند که این روزها به کلیسای کاتولیک و نمایندگان رسمی آنها زده می‌شود.

در عین حال، این مجموعه قرار نیست به نوعی یادآور شخصیت پاپ فرانسیس باشد که چند سالی است اداره امور واتیکان را به عهده گرفته و موجی از لیبرالیسم را در آن به راه انداخته است.

تهیه‌کنندگان پاپ جوان تاکید می‌کنند که مجموعه‌شان، داستان شرح‌حال‌گونه درباره پاپ فرانسیس نیست. این داستان درباره یک کاردینال ایتالیایی‌ آمریکایی‌تبار محافظه‌کار است که انتخاب‌کنندگانش در واتیکان فکر می‌کنند آدمی لیبرال است. هدف آنها از انتخاب این کاردینال، خلق موج تازه‌ای از نوگرایی در کلیسای کاتولیک است. اما آنها خیلی زود متوجه می‌شوند کسی را که انتخاب کرده‌اند، در نقطه مقابل درخواست‌های آنان قرار دارد. حالا پاپ جوان با چالش‌هایی روبه‌روست که باید آنها را به نفع جمع حل کند.

در چنین شرایطی، این پرسش مطرح می‌شود که واتیکان‌نشین‌ها که آمادگی روبه‌رو شدن با چنین وضعیتی را نداشتند، چه باید بکنند. در همین حال، پاپ جوان هم با مسائل و بحران‌های شخصی خودش درگیر است و نمی‌داند چگونه می‌تواند پاسخگوی خواسته‌های کاردینال‌های انتخاب‌کننده خود باشد. این موضوعات و مسائل، خط اصلی مجموعه را به پیش می‌برد و تماشاگران را در برابر چرخش‌هایی دراماتیک قرار می‌دهد. سورنتینو درباره این چرخش‌ها می‌گوید: «وجودشان در مجموعه ضروری است و بدون آنها داستان ما به جلو نمی‌رود. آنچه ما در پاپ جوان ارائه می‌کنیم، شباهتی به فیلم‌ها و مجموعه‌های دیگری ندارد که تا به حال درباره کلیسا، واتیکان و کاردینال‌ها ساخته شده است. بازیگران اصلی فیلم، بار بسیار مهمی از ماجرا را به دوش می‌کشند و باید بگویم کار دشواری را پیش‌رو داشتند.»

مترجم: کیکاووس زیاری

منبع: نشریه اسکرین اینترنشنال

«پاپ جوان» در چینه‌چیتا

استودیوی قدیمی چینه‌چیتای ایتالیا، این روزها محل رفت و آمد بسیاری از فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی پرسروصدای بین‌المللی است. نه‌تنها هنرمندان ایتالیایی که فیلمسازان خارجی هم برای فیلمبرداری محصولات تازه‌شان، راهی لوکیشن‌های مختلف و متنوع این استودیوی کلاسیک می‌شوند. بخش اعظم هشت اپیزود مینی‌سریال «پاپ جوان» هم در این مکان فیلمبرداری شد. دولت ایتالیا مدتی است استودیوی چینه‌چیتا را مشمول معافیت‌های مالی و مالیاتی قرار داده است. به همین دلیل، بسیاری از گروه‌های فیلمسازی مایل هستند فیلم‌ها و مجموعه‌هایشان را در این مکان جلوی دوربین ببرند. به گفته تحلیلگران اقتصادی سینما، آن دسته از آثار هنری که در چینه‌چیتا فیلمبـــــرداری می‌شوند، بین 20 تا 30 درصد در هزینه‌های تولید خود صرفه‌جویی می‌کنند. در عین حال، مسئولان چینه‌چیتا گفته‌اند تخفیف ویژه‌ای هم به درام‌های سطح بالای تلویزیونی می‌دهند. اهل فن می‌گویند این تخفیف ویژه بیشتر از تهیه‌کنندگان این مجموعه‌ها، برای استودیو صرف دارد. علت آن هم واضح است. زمان تولید یک مجموعه تلویزیونی ـ که بین 5 تا 12 قسمت 50 دقیقه‌ای است ـ با زمان تولید چند فیلم سینمایی برابری و امکانات استودیو را برای مدت زمان طولانی‌تری درگیر خود می‌کند. این دقیقا همان اتفاقی است که زمان تولید درام مذهبی پاپ جوان رخ داد.

پائولو سورنتینو می‌گوید فیلمبرداری مجموعه‌اش در لوکیشن‌های چینه‌چیتا، برای او و همکارانش فقط برد مالی نداشت و سودهای دیگری را هم در بر می‌گرفت: «شما وقتی در لوکیشن‌های واقعی فیلمبرداری می‌کنید، با تجمع مردم عادی روبه‌رو هستید و هر لحظه امکان آن وجود دارد که اتفاقی خارج از اراده‌تان رخ دهد. فیلمسازی هنر گرانقیمتی است و ما نمی‌توانیم یک صحنه را در تعداد زیادی برداشت بگیریم. تماشاگران وقتی پاپ جوان را می‌بینند، اصلا متوجه این نکته نمی‌شوند که ما در لوکیشن‌های یک استودیو صحنه‌های آن را فیلمبرداری کرده‌ایم. چینه‌چیتا همه چیز را به صورت طبیعی و واقعی نشان می‌دهد.»

کریستینا جیوبتی، مدیر بخش تولیدات بین‌المللی چینه‌چیتا هم می‌گوید هدف استودیو جلب‌نظر هنرمندان بین‌المللی و ارائه خدمات بهتر است: «بخش مهمی از مجموعه تاریخی «بورجیا» در اینجا تولید شد. پخش مجموعه تبلیغات خوبی برای ما داشته و توجه صنعت بین‌المللی سینما و تلویزیون را به سمت ما جلب کرد. نسخه تازه سینمایی «بن‌هور» در چینه‌چیتا فیلمبرداری شد. مطمئن هستم اگر وظیفه کارگردانی مجموعه پاپ جوان به عهده سورنتینوی ایتالیایی نبود، باز هم تهیه‌کنندگان آمریکایی و اروپایی‌اش سراغ ما می‌آمدند. تمام آنچه سازندگان این درام مذهبی به آن احتیاج داشتند، در این استودیو پراکنده بود. می‌دانم سازندگان پاپ جوان اوقات مثبت و خوشی در چینه‌چیتا داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها